Το πλοίο Προμηθέας, της ΕΤΥΦΑ, που αποδεσμεύτηκε μετά από μακρές διαπραγματεύσεις από ναυπηγείο της Cosco στη Σαγκάη και αγκυροβόλησε για λίγες μέρες στη Σιγκαπούρη, έπλευσε παραμονές Χριστουγέννων προς Μαλαισία, όπου ήδη είναι σε εξέλιξη επιθεωρήσεις εξειδικευμένων τεχνικών για την επάρκεια των συστημάτων του στην επαναεριοποίηση υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Χθες, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου δήλωσε στο ΚΥΠΕ ότι ο Προμηθέας βρίσκεται στον πορθμό της Μαλάκκας στη Μαλαισία, όπου διενεργούνται τεχνικοί έλεγχοι για την αξιολόγηση του πλοίου.
Όπως είχε αναφερθεί πριν από μερικούς μήνες, η καταγγελία από την κινεζική CPP του συμβολαίου που την έδενε με την ΕΤΥΦΑ οδήγησε και σε διακοπή των εργασιών που έκαναν οι τεχνικοί της Cosco στον Προμηθέα, ώστε να μπορεί το πλοίο να λειτουργήσει ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU), για να μπορεί να αξιοποιηθεί στο τερματικό του Βασιλικού.
Συνεπώς, σε αυτή τη φάση πρέπει να ολοκληρωθεί ένας πλήρης τεχνικός έλεγχος στις εγκαταστάσεις του πλοίου, για να διαπιστωθεί τι ακριβώς χρειάζεται να προστεθεί, ώστε το πλοίο -αφού τύχει των αναγκαίων παρεμβάσεων- στη συνέχεια να πιστοποιηθεί ως FSRU.
Αν και αρχικά είχε εκτιμηθεί από τον προηγούμενο διαχειριστή έργου που είχε προσλάβει η ΕΤΥΦΑ ότι οι προσθήκες και βελτιώσεις στον Προμηθέα θα κόστιζαν έως και 12-15 εκατ. ευρώ, οι πρώτες ενδείξεις των τεχνικών στη Μαλαισία περιορίζουν, για την ώρα, το ποσό αρκετά πιο κάτω.
Η πληροφόρηση του Φιλελευθέρου αναφέρει επίσης πως η τελική πιστοποίηση δεν θα γίνει στη Μαλαισία. Πρέπει να γίνει σε κάποιο εν ενεργεία τερματικό LNG, ώστε ο Προμηθέας να λειτουργήσει -με βάση τη δυναμικότητά του- ως κανονική μονάδα επαναεριοποίησης, να ελεγχθεί, να εγκριθεί ως λειτουργική μονάδα και να πιστοποιηθεί.
Συνεπώς, όταν ολοκληρωθούν οι προσθήκες εξοπλισμού στον Προμηθέα, από τους τεχνικούς της εταιρείας που ανέλαβε τις εργασίες στη Μαλαισία, το πλοίο θα αποπλεύσει προς κάποιο τερματικό, που για την ώρα δεν έχει επιλεγεί.
Πληροφορούμαστε πως είναι στις προθέσεις της ΕΤΥΦΑ η προκήρυξη μιας επείγουσας -ταχείας- διαδικασίας προσφορών, για την εξεύρεση τερματικού, όπου ο Προμηθέας θα αξιοποιηθεί για μερικές εβδομάδες ως FSRU για σκοπούς πιστοποίησης και στη συνέχεια θα παραμείνει εκεί και θα συνεχίσει να αξιοποιείται για επαναεριοποίηση, έναντι ενοικίου που θα εισπράττει η ΕΤΥΦΑ, μέχρι την ολοκλήρωση των εργασιών στο τερματικό Βασιλικού.
Η διαδικασία εξεύρεσης τερματικού για την πιστοποίηση και ενοικίαση του Προμηθέα δεν είναι εύκολη υπόθεση, καθώς στην Ευρώπη ο βαρύς χειμώνας έχει αυξήσει τις ανάγκες σε φυσικό αέριο και LNG, συνεπώς γίνεται δυσκολότερη η προσπάθεια συμφωνίας κάποιου ευρωπαϊκού τερματικού με την ΕΤΥΦΑ.
Σε αυτή τη φάση, ο Προμηθέας στελεχώνεται με προσωπικό της νορβηγικής Wilhelmsen Ship Management.
Πηγή: Φιλελεύθερος