Η Φινλανδία και η Εσθονία έλαβαν κοινή απόφαση να μισθώσουν ένα μεγάλο πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου στην προσπάθειά τους να μειώσουν ή και να σταματήσουν τη χρήση του ρωσικού φυσικού αερίου.
Το σχέδιο που ανακοινώθηκε στις 7 Απριλίου λέγεται ότι προχωρά, αλλά πολλές λεπτομέρειες παραμένουν αδιευκρίνιστες ακόμα.
Το μήκους περίπου 200 μέτρων τερματικό πλοίο LNG, μια πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), θα τοποθετηθεί στις ακτές της Φινλανδίας, κοντά στο δίκτυο μεταφοράς φυσικού αερίου. Η συγκεκριμένη τοποθεσία δεν έχει ακόμη αποκαλυφθεί.
Όταν ρωτήθηκε από τη EURACTIV την Τετάρτη (20 Απριλίου), ο Arto Rajala, ανώτερος σύμβουλος του υπουργείου Εμπορίου και Βιομηχανίας, δήλωσε ότι δεν είναι έτοιμος να δώσει ονόματα, αλλά «αρκετές πτυχές θα είναι διαθέσιμες σύντομα».
Τέτοιες επιλογές θα μπορούσαν να είναι το Inkoo ή η πόλη Hamina, όπου ένας τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές Οκτωβρίου. Στόχος είναι, ωστόσο, το πλοίο να είναι διαθέσιμο για τον επόμενο χειμώνα και αν δεν έχουν ολοκληρωθεί οι κατασκευαστικές εργασίες θα τοποθετηθεί στο Paldiski της Εσθονίας. Το Paldiski θα πρέπει να είναι έτοιμο να υποδεχθεί LNG μέχρι την 1η Νοεμβρίου.
Η Εσθονία έχει δηλώσει ότι θα τερματίσει τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του έτους. Το μερίδιο του φυσικού αερίου στο ενεργειακό μείγμα της Φινλανδίας ήταν μόλις 6%, αλλά είναι σημαντικό για τη βιομηχανία. Το μεγαλύτερο μέρος του φυσικού αερίου προέρχεται από τη Ρωσία, αλλά και μέσω του αγωγού φυσικού αερίου Balticconnector που φθάνει μέχρι τον τερματικό σταθμό LNG Klaipėda στη Λιθουανία.
Εάν και όταν σταματήσουν οι εισαγωγές από τη Ρωσία, το φυσικό αέριο πρέπει να αντικατασταθεί με άλλες πηγές ενέργειας – ή να αυξηθεί η χρήση υγρού αερίου. Κατά τη διαδικασία, το φυσικό αέριο υγροποιείται με ψύξη σε σημείο -162 βαθμών. Αυτό μειώνει τον όγκο του 600 φορές και διευκολύνει τη μεταφορά.
«Ο αγωγός Balticconnector δεν μπορεί να καλύψει όλη τη ζήτηση της Φινλανδίας σε περίπτωση που υπάρξει δεν υπάρχει φυσικό αέριο από τη Ρωσία. Το τερματικό πλοίο υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι το μόνο μας μέσο για να προετοιμαστούμε», δήλωσε ο Rajala. Η αναζήτηση πλοίου βρίσκεται σε εξέλιξη, αλλά η παγκόσμια ζήτηση για αυτά είναι υψηλή.
Το κόστος του έργου του πλοίου LNG δεν έχει επίσης ανακοινωθεί. Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο ERR News στις 11 Απριλίου μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Eesti Gaas Margus Kaasik δήλωσε ότι ένας πλωτός τερματικός σταθμός LNG είναι ακριβότερος από έναν σταθερό λόγω του κόστους λειτουργίας.
Πιθανώς εξαιτίας αυτού ο Taavi Veskimägi, διευθύνων σύμβουλος του διαχειριστή του συστήματος ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου Elering, δήλωσε στη συνέντευξη της ERR την Τρίτη (19 Απριλίου) ότι οι διαχειριστές του συστήματος πρέπει επίσης να συμμετάσχουν στην απόκτηση ενός πλοίου.