Μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου αναμένεται να καταπλεύσει στη θέση πρόσδεσης, στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά του λιμένα Αλεξανδρούπολης, το ειδικά διαμορφωμένο δεξαμενόπλοιο μεταφοράς LNG, το οποίο θα λειτουργήσει ως υπεράκτια μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου.
Οι εργασίες μετατροπής του πλοίου μήκους 300 μέτρων στο ναυπηγείο Keppel στη Σιγκαπούρη σε FSRU έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί και τις επόμενες ημέρες θα λάβει τα απαραίτητα πιστοποιητικά και θα ξεκινήσει το μακρύ ταξίδι από τον Ινδικό Ωκεανό προς τη Μεσόγειο.
Ο απόπλους του FSRU από τη Σιγκαπούρη θα σηματοδοτήσει την αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη λειτουργίας του εμβληματικού έργου στις αρχές του 2024, το οποίο θα θωρακίσει ενεργειακά τη χώρα μας διασφαλίζοντας σε μεγάλο βαθμό την τροφοδοσία της με φυσικό αέριο.
Όταν φτάσει στη θέση πρόσδεσης, σε απόσταση 17,6 χιλιομέτρων νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, θα ξεκινήσει η τελευταία φάση του έργου με τις εργασίες σύνδεσης του πλωτού τερματικού σταθμού LNG με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω υποθαλάσσιου αγωγού 28 χιλιομέτρων. Θα ακολουθήσει η απαραίτητη περίοδος δοκιμών και μετά από περίπου έναν μήνα αναμένεται η πλωτή μονάδα με αποθηκευτική δυνατότητα 153.000 κυβικών μέτρων να τεθεί σε εμπορική λειτουργία.
Με τη λειτουργία του έργου, ξεκινάει μια νέα εποχή για τον λιμένα Αλεξανδρούπολης ο οποίος θα αναβαθμιστεί γεωπολιτικά ακόμα περισσότερο και θα καθιερωθεί ως ενεργειακός κόμβος για τα Βαλκάνια και την Ανατολική Μεσόγειο.
Η Gastrade θα αποτελέσει έναν από τους βασικούς πελάτες του λιμένα δεδομένου ότι έχει υπογραφεί μακροχρόνια μίσθωση μεταξύ της εταιρείας και του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) για τη μίσθωση αποθήκης και τμήματος του κρηπιδώματος μήκους περίπου 75 μέτρων.
Η αναστάτωση στον ΟΛΑ, οι παραιτήσεις και το παρασκήνιο
Την ώρα που κορυφώνονται οι προετοιμασίες για τον κατάπλου του ειδικά διαμορφωμένου δεξαμενοπλοίου LNG, στον ΟΛΑ επικρατεί αναβρασμός. Το τελευταίο διάστημα έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας καταγγελίες για αδιαφανείς διαδικασίες σχετικά με τη διενέργεια διαγωνισμού που αφορά στην πρόσληψη τεσσάρων εργαζομένων στον υποστελεχωμένο Οργανισμό.
Οι καταγγελίες είναι σε γνώση του ΤΑΙΠΕΔ, που αποτελεί τον μέτοχο του ΟΛΑ, το οποίο έχει αναλάβει την ανάπτυξη του λιμένα Αλεξανδρούπολης αξιοποιώντας τη σημαντική τεχνογνωσία που διαθέτει ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων.
Το Ταμείο έχει ζητήσει να υποβάλουν την παραίτησή τους ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΑ, Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου και ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ. Ο τελευταίος, μάλιστα, έκανε γνωστό ότι υπέβαλε την παραίτησή του με ανάρτησή του το απόγευμα της Πέμπτης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εκφράζοντας παράλληλα την έντονη ανησυχία του για το μέλλον του λιμανιού.
Σύμφωνα με πληροφορίες, πολύ σύντομα, ίσως και μέσα στην ημέρα, θα συγκροτηθεί το διοικητικό συμβούλιο με νέα σύνθεση ενώ οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι έχουν ληφθεί και άλλα μέτρα για τη διερεύνηση και διόρθωση τυχόν αστοχιών στη διαχείριση του Οργανισμού.
Δημοπρατούνται έργα 24 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών
Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ στη χθεσινή του συνεδρίαση ενέκρινε το τεύχος του διαγωνισμού για την υλοποίηση έργων προϋπολογισμού 24 εκατ. ευρώ που αφορούν στην εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και στον δίαυλο ναυσιπλοΐας του λιμένα με απομάκρυνση των προσχώσεων που έχουν συσσωρευθεί από τα τέλη του 2015 και την οδική σύνδεση του νέου εμπορικού προβλήτα του λιμένος Αλεξανδρούπολης με τη νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδό που είναι ήδη υπό κατασκευή.
Το έργο προβλέπει την κατασκευή οδικού άξονα μήκους 1.500 μέτρων εντός της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, σύμφωνα με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του υφιστάμενου Master Plan. Η κατασκευή της οδικής σύνδεσης θα επιτρέψει την εκτροπή της εμπορικής κίνησης του λιμένα προς την Εγνατία Οδό δια μέσου της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, παρακάμπτοντας τον αστικό ιστό ώστε αφενός να διευκολύνεται η πρόσβαση των χρηστών στον λιμένα Αλεξανδρούπολης αφετέρου να αποσυμφορίζεται η κίνηση εντός της πόλης.
Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί άμεσα από τη Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ. Είχε προηγηθεί τον περασμένο Μάϊο η ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας προς χρηματοδότηση από την ΕΕ – NextGenerationEU.
Παράλληλα, στις αρχές του έτους η διοίκηση του ΟΛΑ θα ξεκινήσει διαγωνισμό για την ενίσχυση του ηλεκτροφωτισμού στο λιμάνι. Το έργο, προϋπολογισμού 1,3 εκατ. ευρώ, θα χρηματοδοτηθεί με ίδια κεφάλαια του Οργανισμού και θεωρείται μείζονος σημασίας, δεδομένου ότι η λειτουργία του λιμανιού το βράδυ είναι αδύνατη καθώς δεν διαθέτει φώτα. Είναι ενδεικτικό ότι όταν οι ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ θέλουν να χρησιμοποιήσουν τις λιμενικές υποδομές μετά τη δύση του ηλίου φέρνουν το δικό τους φωτισμό.
Νέοι χρήστες και ο σύμβουλος επιχειρηματικής και στρατηγικής ανάπτυξης
Το ΤΑΙΠΕΔ συνεχίζει τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει εδώ και περίπου ένα έτους, από τότε που η κυβέρνηση ματαίωσε τον διαγωνισμό για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του ΟΛΑ, για την ανάπτυξη του λιμανιού.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει εξουσιοδοτήσει τη διοίκηση του Οργανισμού να διαπραγματευθεί με τον όμιλο ΤΙΤΑΝ ο οποίος ενδιαφέρεται να αξιοποιήσει χώρο εντός της χερσαίας ζώνης του λιμένα, ενώ συνεχίζονται οι συζητήσεις και με άλλους δυνητικούς χρήστες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο logistics και έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για την εγκατάστασή τους στο λιμάνι.
Καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη του λιμανιού θα διαδραματίσει και ο όμιλος Steer Group, που έχει αναλάβει καθήκοντα συμβούλου επιχειρηματικής και στρατηγικής ανάπτυξης έπειτα από διαγωνισμό που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ.
Ο όμιλος Steer, που είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες συμβούλων διεθνώς με μεγάλη εμπειρία στην παροχή υπηρεσιών για τη διαχείριση λιμένων, θαλάσσιων μεταφορών καθώς και σε ζητήματα που αφορούν στην ενέργεια, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κλιματική αλλαγή, θα συνδράμει το ΤΑΙΠΕΔ στην εκπόνηση Business Plan, ενώ θα μελετήσει τις δυνατότητες ανάπτυξης του Οργανισμού Λιμένος.