Με το «φάντασμα» της ρήτρας αναπροσαρμογής, να στοιχειώνει τις όποιες αποφάσεις δεδομένου ότι δεν έχει βρεθεί ακόμα το διάδοχο σχήμα, οι πάροχοι ενέργειας αναζητούν τις καλύτερες λύσεις που θα προσφέρουν στους καταναλωτές την 1η Οκτωβρίου, όταν και καταργείται το υπάρχον σύστημα επιδοτήσεων.
Σημειωτέων ότι οι αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν από την ΡΑΕΕΥ και τον νέο υπουργό Ενέργειας Θοδ. Σκυλακάκη, εντός του Ιουλίου, δεδομένου ότι θα πρέπει λόγω της υφιστάμενης νομοθεσίας να ενημερωθούν οι καταναλωτές 60 μέρες νωρίτερα από την εφαρμογή των αλλαγών.
Όπως αποκάλυψε χτες ο πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Προμηθευτών Ενέργειας και γενικός διευθυντής της εταιρείας Φυσικό Αέριο Γιάννης Μητρόπουλος, μιλώντας στην εφημερίδα Καθημερινή και την δημοσιογράφο Χρύσα Λιάγγου, το νέο περιβάλλον θα περιλαμβάνει:
-Σταθερά τιμολόγια μεσοπρόθεσμου ή μακροπρόθεσμου ορίζοντα, που όπως είπε θα έχουν μεγάλο ρίσκο για όποιους τολμήσουν να τα πουλήσουν αλλά και για τους καταναλωτές που θα τολμήσουν να τα αγοράσουν. Για παράδειγμα μήνα ή τρίμηνου, θα είναι τα πιο ελκυστικά τόσο για τους προμηθευτές όσο και για τους καταναλωτές.
-Καθαρά κοστοστρεφή προιόντα (cost plus) με διαφανής όρους.
-Πολλοί προμηθευτές θα προσφέρουν τιμολόγια με μηχανισμούς αντιστάθμισης του πραγματικού κόστους στην φόρμουλα ή αλλιώς με ρήτρα αναπροσαρμογής. Ο ίδιος τονίζει ότι τα συγκεκριμένα προιόντα θα πρέπει αυτή την φορά να εξασφαλίζουν πλήρη διαφάνεια του υπολογισμού των χρεώσεων, καθώς σε διαφορετική περίπτωση δεν θα έχουν δεύτερη ευκαιρία από τους καταναλωτές και όχι μόνο.
Η ελεύθερη μετακίνηση
Μεγάλο «αγκάθι» στις όποιες αποφάσεις, παραμένει η διαδικασία της ελεύθερης αλλαγής παρόχου, η οποία με τον τρόπο που έγινε ενίσχυσε το φαινόμενο του ενεργειακού τουρισμού, δημιουργώντας ληξιπρόθεσμες οφειλές άνω των 700 εκατ. ευρώ.
Η αγορά τονίζει την ανάγκη κανόνων, που θα εξασφαλίζουν ότι ούτε οι προμηθευτές αλλά ούτε και οι καταναλωτές δεν θα επιβαρύνουν την αγορά με τις πρακτικές και συμπεριφορές τους.
Τα τελευταία δύο χρόνια κάποιοι καταναλωτές μετακινούνταν ως στρατηγικοί κακοπληρωτές, από τον έναν πάροχο στον άλλο αφήνοντας οφειλές και κατέληγαν τελικά στην καθολική υπηρεσίας συνεχίζοντας την παραβατική τους συμπεριφορά.
Οι έξυπνοι μετρητές
Στην αγορά οι περισσότερες εταιρείες θεωρούν ότι πολύ δύσκολα μπορεί να εφαρμοστεί ένα βιώσιμο σύστημα υπολογισμού των χρεώσεων, χωρίς την ύπαρξη των έξυπνων μετρητών.
Οι εταιρείες λόγω αυτής της έλλειψης παρέχουν στους καταναλωτές μια σειρά εργαλείων προκειμένου να οχυρωθούν έναντι των περιοδικών καταμετρήσεων και τελικών εκκαθαρίσεων. Πρόκειται ευέλικτα σχήματα διακανονισμών, αλλά και μηχανισμούς όπως η υπηρεσία «μέτρα μόνος σου», δίνοντας την δυνατότητα να πληρώνει ο καταναλωτής την πραγματική του κατανάλωση κάθε μήνα.