Μενού Ροή
Αττική Οδός: Η… μητέρα των διαγωνισμών οδεύει σε τίμημα – ρεκόρ

Έφτασε το πλήρωμα του χρόνου για το άνοιγμα των προσφορών για τον πιο ελκυστικό διαγωνισμό παραχώρησης της χώρας, που δεν είναι άλλος από τηn 25ετή σύμβαση της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, της πιο επιτυχημένης – από πλευράς δημοφιλίας και χρήσης – οδικής αρτηρίας της χώρας από καταβολής. Η Αττική Οδός είναι ο εμπορικότερος οδικός άξονας της Ελλάδας και ένας από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.

Σήμερα το πρωί αναμένεται να ανοίξουν οι προσφορές των ομίλων και των κοινοπραξιών, όπου σύμφωνα με πληροφορίες κάποιες εξ αυτών θα σπάσουν τα κοντέρ, με προσφορές που θα ξεπεράσουν ακόμη και τα 2,5 δισ. ευρώ. Μάλιστα, το timing του ανοίγματος των προσφορών θα δώσει ένα… credit στην κυβέρνηση λίγο πριν τη  ΔΕΘ, σε μια συγκυρία εξαιρετικά δύσκολη λόγω του μπαράζ των δυσμενών εξελίξεων όλο το τελευταίο διάστημα.

Χθες έληξε η περίοδος για την κατάθεση ενστάσεων, χωρίς να υπάρξει καμιά, οπότε πλέον το επόμενο βήμα είναι το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σήμερα στην αποσφράγιση και να γνωστοποιήσει το ύψος της κάθε προσφοράς. Έπειτα ύστερα από μία ή δύο ημέρες σύμφωνα με πηγές του Ταμείου θα γνωστοποιηθεί το κάθε τίμημα, ενώ κατόπιν θα γίνει η επιλογή του προσωρινού προτιμητέου επενδυτή.

Στον διαγωνισμό έχουν δώσει το παρόν έξι επιχειρηματικά σχήματα και κοινοπραξίες, καθώς συμμετέχουν οι Big 5 του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου, σε συνεργασίες με μεγάλους ευρωπαϊκούς ομίλους, ενώ υπάρχει και συμμετοχή από την Αυστραλία (Macquarie). Το παρόν δίνουν από την Ελλάδα οι ΓΕΚ Τέρνα, Mytilines, AVAX, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Intrakat, ενώ από το εξωτερικό είναι οι Vinci από την Γαλλία, η Abertis από την Ισπανία, η Briza από την Πορτογαλία, το fund Meridiam αλλά και η αυστραλιανή Macquarie.

 Οι σημερινοί παραχωρησιούχοι Άκτωρ Παραχωρήσεις και AVAX κατεβαίνουν μαζί, έχοντας ως partner τη γαλλική Μeridiam, φιλοδοξώντας να διατηρήσουν την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για άλλα 25 χρόνια, ενώ οι υπόλοιποι ελληνικοί όμιλοι πλαισιώνονται από ξένους ισχυρούς partners.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα ανοίξει τους σφραγισμένους φακέλους, ταυτόχρονα με τις αποτιμήσεις που έχουν κάνει για λογαριασμό του ταμείου δύο ανεξάρτητοι εκτιμητές και το απόγευμα θα ανακοινώσει τον πλειοδότη του διαγωνισμού που ενδεχομένως να είναι και ο ανάδοχος της σύμβασης, αν η προσφορά του υπερβαίνει τουλάχιστον κατά 5% τις προσφορές των υπολοίπων. Σε διαφορετική περίπτωση οι ενδιαφερόμενοι θα κληθούν να υποβάλουν βελτιωμένες προσφορές.

Οι προσδοκίες είναι πολύ μεγάλες που ενδέχεται να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν τα 2,5 δισ. ευρώ, καθιστώντας την εν λόγω παραχώρηση την κορυφαία που έχει γίνει ποτέ στη χώρα, ξεπερνώντας τα 1,5 δισ. που προσέφερε η κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα - EGIS για την Εγνατία Οδό.

Η ελκυστικότητα του διαγωνισμού άλλωστε έφερε μεγάλο αριθμό συμμετοχών ομίλων που έχουν ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια αλλά και «πρόσωπο» στις τράπεζες για δανεισμό, δεν υπάρχει μεγάλο ρίσκο καθώς δεν υπάρχει κατασκευαστικό αντικείμενο, ενώ δεν θα χρειαστούν άμεσα μεγάλες δαπάνες βαριάς συντήρησης.

 

Οι διεκδικητές

 

Οι έξι διεκδικητές είναι οι σημερινοί ανάδοχοι Άκτωρ Παραχωρησεις και AVAX μαζί με τη γαλλική Μeridiam, ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, η ισπανική Abertis, η πορτογαλική Βriza (ο μεγαλύτερος ιδιωτικός διαχειριστής αυτοκινητοδρόμων στην Πορτογαλία) μαζί με την Intrakat και την αγγλική Rubicone, η κοινοπραξία της αυστραλιανής Macquarie μαζί με τον όμιλο Κοπελούζου και η γαλλική Vinci που κατεβαίνει με τον όμιλο Mytilineos.

 

Διόδια

H νέα σύμβαση παραχώρησης προβλέπει πως τα διόδια στον οδικό άξονα θα μειωθούν στα 2,5 ευρώ ανά διέλευση από 2,8 ευρώ σήμερα, για την πρώτη πενταετία. Μετά το πέρας της 5ετίας, προβλέπεται πως η εταιρεία παραχώρησης μπορεί να ζητήσει αναπροσαρμογή του κόστους διοδίων, αφού καταθέσει επαρκή στοιχεία που να τη δικαιολογούν, με βάση φόρμουλα που περιλαμβάνεται στη νέα σύμβαση.

 

Η ακτινογραφία του έργου

Η Αττική Οδός ξεκίνησε να κατασκευάζεται τη δεκαετία του ‘90 και ολοκληρώθηκε το 2003, ένα χρόνο πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων. Αποτελεί τον περιφερειακό της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), συνδέοντας την Εθνική Οδό Αθηνών - Πατρών με την Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας και παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας.

Ως κλειστός αυτοκινητόδρομος, έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα διασταυρούμενα μεταξύ τους τμήματα, τη Λεωφόρο Ελευσίνας-Σταυρού-Σπάτων (Λ.Ε-Σ-Σ), μήκους περίπου 52 χλμ., καθώς και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού (Δ.Π.Λ.Υ.), μήκους περίπου 13 χλμ., ενώ περιλαμβάνει και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω μήκους περίπου 5 χλμ.

Συνολικά η Αττική Οδός έχει 70 χλμ. μήκος και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων 29 ανισόπεδους κόμβους, 25 οδικές γέφυρες, 38 γέφυρες σιδηροδρομικών γραμμών, 56 σήραγγες και πλήρως υπογειοποιημένα τμήματα (Cut & Cover) συνολικού μήκους 12,6 χλμ.

 

Τα έσοδα

Πέρυσι η Αττική Οδός κατέγραψε έσοδα 197,3 εκατ. ευρώ έναντι 176,8 εκατ. ευρώ το 2021, καθώς θυμίζουμε το 2022 είχε lock down μόνο το πρώτο τετράμηνο, εν αντιθέσει με το 2020 και το 2021 που είχαν περισσότερο. Τα καθαρά κέρδη του 2022 διαμορφώθηκαν στα 67 εκατ. ευρώ έναντι 56,4 εκατ. ευρώ το 2021. Για τους ομίλους Ελλάκτωρ και AVAX που είναι οι σημερινοί «ιδιοκτήτες», τα κέρδη της Αττικής Οδού είναι καταλυτικά για τα αποτελέσματά τους.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας