Η τρίτη ναυτιλιακή εταιρεία ελληνικών συμφερόντων που θα εκδώσει ομόλογο στο ελληνικό χρηματιστήριο είναι η Safe Bulkers, που ανήκει στον κυπριακής καταγωγής Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου.
Η εταιρεία που είναι εισηγμένη στη Wall Street από το 2008, έχει ήδη καταθέσει φάκελο στο Χ.Α. και σύντομα αναμένονται να κινηθούν οι διαδικασίες για να γίνει μια έκδοση μεταξύ των 100 και 150 εκατ. ευρώ.
Θυμίζουμε ότι το 2021 «έσπασε» ένα πολυετές… ταμπού στο ελληνικό χρηματιστήριο, με την έκδοση μεγάλων ομολόγων αρχικά από την Costamare Participations PLC (συμφερόντων οικογένειας Κωνσταντακόπουλου) και κατόπιν από την Capital Product Partners (συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη).
Πλέον, η Safe Bulkers προχωρά τις διαδικασίες θέλοντας να «πατήσει» πάνω στο ισχυρό momentum που έχουν όλα τα ελληνικά assets και να εκμεταλλευτεί τη συγκυρία, ειδικά μετά και την πρόσφατη βελτίωση της βαθμολογίας της χώρας από τον οίκο Fitch. Την ευθύνη της έκδοσης του ομολόγου έχει αναλάβει η Πειραιώς Financial.
Μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα
Η Safe Bulkers διαθέτει ένα στόλο 42 φορτηγών πλοίων ξηρού φορτίου ενώ η κεφαλαιοποίησή της στη Wall Street είναι κοντά στα 450 εκατ. δολάρια.
Η εταιρεία βρίσκεται σε φάση μεγάλου επενδυτικού προγράμματος, με στόχο την ανανέωση του στόλου της, καθώς έχει υπό ναυπήγηση εννέα πλοία.
Μάλιστα, μέσα στο 2021 προχώρησε στην πώληση εφτά πλοίων, ενώ εξαγόρασε τέσσερα μεταχειρισμένα.
Τον Δεκέμβριο του 2021 η εισηγμένη στο NYSE ναυτιλιακή εταιρεία ήρθε σε συμφωνία για την απόκτηση ενός ιαπωνικού bulk carrier τύπου kamsarmax 82.000 τόνων το οποίο σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα θα παραδοθεί στα τέλη του 2023.
Πρόκειται για πλοίο κατασκευάζεται στα πρότυπα του δείκτη περιβαλλοντικής απόδοσης (φάση ΙΙΙ) καθώς και με όλους τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, ενώ θα χρηματοδοτηθεί από διαθέσιμα της εταιρείας.
Η Τsakos Εnergy Navigation και η Costamare
Σημειώνεται πως ενδιαφέρον για έκδοση ναυτιλιακού ομολόγου στο Χ.Α. έχει και η και Τsakos Εnergy Navigation (της οικογένειας Τσάκου), ενώ η Costamare προσδοκά να προχωρήσει και σε μια νέα, δεύτερη έκδοση, σαφώς μεγαλύτερη από την πρώτη, που θα έχει «πράσινο» χαρακτήρα.
Η παρθενική έκδοση της Costamare που έγινε τον περασμένο Μάιο πήγε εξαιρετικά καλά με υπερκάλυψη 6,7 φορές και προσφορά κεφαλαίων 655 εκατ. ευρώ ενώ ζητούσε μόλις 100 εκατ. ευρώ, αφετέρου τα ελληνικά assets παραμένουν σε υψηλή ζήτηση.
Η νέα έκδοση της Costamare θα έχει «πράσινα» χαρακτηριστικά, κριτήρια δηλαδή που βρίσκονται στην αιχμή της παγκόσμιας επενδυτικής κοινότητας, ενώ θα είναι πολύ μεγαλύτερη από την πρώτη έκδοση, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για 200 με 300 εκατ. ευρώ.
Εάν προχωρήσουν κανονικά αυτές οι εκδόσεις, τότε μέσα στο 2022 θα μιλάμε για την ύπαρξη τεσσάρων με πέντε ναυτιλιακών ομολόγων στο ελληνικό χρηματιστήριο συνολικά, οπότε μια νέα δυναμική και άκρως ενδιαφέρουσα αγορά θα έχει «χτιστεί» με ό,τι συνεπάγεται αυτό, τόσο για το ελληνικό χρηματιστήριο, όσο και τη σχέση της ναυτιλίας με την Ελλάδα.
Μια εξέλιξη ελπιδοφόρα και άκρως ενδιαφέρουσα, για την πιο μεγάλη και εξωστρεφή – ελληνικών συμφερόντων – βιομηχανία, που δεσπόζει στις παγκόσμιες θάλασσες, ελέγχοντας το 20% του διεθνούς εμπορίου.