Ένα μεγάλο, μεικτό και σύνθετο επενδυτικό πρόγραμμα που φτάνει τα 300 εκατ. ευρώ με στόχο τη σταδιακή μετάβαση στη νέα εποχή της πράσινης και βιώσιμης λειτουργίας με μηδενικούς ρύπους έχει καταστρώσει ο όμιλος Autohellas, της οικογένειας Βασιλάκη.
Τα τελευταία χρόνια η εισηγμένη εμπλουτίζει διαρκώς το στόλο της με νέα ηλεκτρικά οχήματα, αλλάζοντας – αργά αλλά σταθερά – το μείγμα του στόλου της. Βεβαίως, για μια εταιρεία με περίπου 50.000 οχήματα, ασφαλώς το ουσιαστικό πέρασμα στην ηλεκτροκίνηση δεν είναι μια απλή διαδικασία, ούτε υπαγορεύεται από κανόνες… ESG.
Άλλωστε, διεθνώς, βλέπουμε αυτοκινητοβιομηχανίες – κολοσσούς, κυρίως στη Γερμανία, να αλλάζουν ρότα σε ό,τι αφορά την κατάργηση των εσωτερικής καύσης κινητήρων, ζητώντας παράταση, ενώ ευρύτερα η… πράσινη στροφή, ενέχει πολύ μεγάλα… κενά λειτουργίας, σε βαθμό που – σε κάποιους τομείς – να εξελίσσεται σε φούσκα.
Θυμίζουμε πως η Γερμανία, έχοντας την υποστήριξη της Ιταλίας, της Πολωνίας και της Βουλγαρίας, έχει μπλοκάρει την τελική έγκριση του νόμου που προβλέπει ότι από το 2035 και μετά θα επιτρέπεται η πώληση αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων, κάτι που πρακτικά φέρνει το τέλος των κινητήρων εσωτερικής καύσης για τους Ευρωπαίους αγοραστές.
Πάντως, όμιλοι αυτοκινητοβιομηχανιών, ενοικιάσεων αυτοκινήτων και πάσης φύσεως οχημάτων, αλλά και αεροπορικές εταιρείες, προχωρούν σταδιακά στον εκσυγχρονισμό του στόλου τους, ενώ η στροφή σε πιο «καθαρά» οχήματα είναι νομοτέλεια.
Στο πλαίσιο αυτό, η Autohellas εδώ και δύο – τρία χρόνια έχει ξεκινήσει διαδικασία αλλαγής του μείγματος των οχημάτων της, ενώ πλέον, με δύο επενδυτικά πλάνα που θα υποστηριχτούν από το Ταμείο Ανάκαμψης και από τις τράπεζες, σχεδιάζει έως την επόμενη πενταετία να ανανεώσει σημαντικά το στόλο της.
Πρόκειται για πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου με αγορά οχημάτων μηδενικών και χαμηλών ρύπων αλλά και την δημιουργία των αναγκαίων υποδομών υποστήριξης και φόρτισης στο δίκτυό της. Για το σκοπό αυτό προχώρησε σε σύναψη δυο συμβάσεων συγχρηματοδότησης από δυο εμπορικές τράπεζες και με τη συμμετοχή του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF).
Η πρώτη είναι 170 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί κατά 51 εκατ. μέσω δανείου από την Εθνική Τράπεζα, κατά 85 εκατ. με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, ενώ τα 34 εκατ. ευρώ (ήτοι το 20%) αποτελούν την ίδια συμμετοχή της εταιρείας. Η δεύτερη είναι ύψους 130 εκατ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί κατά 65 εκατ. με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, κατά 39 εκατ. μέσω δανείου από την Eurobank, ενώ τα 26 εκατ. αποτελούν την ίδια συμμετοχή της εταιρείας.
Το συγχρηματοδοτούμενο επενδυτικό σχέδιο αφορά στην ανανέωση και επέκταση του στόλου της Autohellas για την περίοδο 2022-2026, με στόχο την ενεργειακή του αναβάθμιση. Συγκεκριμένα, το σχέδιο προβλέπει τη σταδιακή αντικατάσταση του υφιστάμενου στόλου της εταιρείας με νέα, ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, με προδιαγραφές εκπομπών ρύπων έως 50 gr CO2/km.
Θυμίζουμε πως το 2021 η Autohellas είχε προχωρήσει σε επένδυση 13 εκατ. ευρώ, με έμφαση στην ηλεκτροκίνηση με σκοπό ο στόλος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που προορίζονται για βραχυχρόνια μίσθωση (υπηρεσία rent a car) να ξεπεράσει τα 200 οχήματα, όπως και έγινε.
Η Autohellas είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία ενοικίασης αυτοκινήτων που ήδη από το 2019 είχε αρχίσει να αλλάζει το μείγμα του στόλου της, με την προσθήκη ηλεκτρικών στην αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
Ο στόλος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που διαθέτει η εισηγμένη περιλαμβάνει από το FIAT 500 BEV έως το Tesla Model 3. Αλλα μοντέλα που ήδη έχουν ενταχθεί στον στόλο της Autohellas Hertz είναι μεταξύ άλλων το BMW i3, το Volkswagen ID.3 Pro Life, το Hyundai Kona Electric, το Mercedes EQA250, το Audi e-Tron 50 Quattro, το Mercedes EQC400 AMG.
Η εταιρεία προσφέρει πλέον τις υπηρεσίες Electric Rent και Electric Lease, έχοντας πραγματοποιήσει από το 2019 τις περισσότερες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα, διαθέτοντας μια πλήρη σειρά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων για εταιρείες και ιδιώτες.
Ρεκόρ αποτελεσμάτων το 2022
Την κορυφαία χρήση της ιστορίας της πραγματοποίησε το 2022 και η Autohellas, εν μέσω πολύ καλής τουριστικής σεζόν, ενώ προχώρησε και σε σημαντικές εξαγορές, διευρύνοντας το αποτύπωμά της. Το 2022 ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών έφτασε τα 765,6 εκατ. ευρώ (+19,3%) έναντι 641,6 εκατ. ευρω το 2021.
Τα λειτουργικά κέρδη (ΕΒΙΤ) διαμορφώθηκαν σε 120 εκατ. ευρώ (+41,6%), τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους (ΕΑΤ) στα 82,5 εκατ. ευρώ (+ 57,4%) και τα EBITDA στα 226,4 εκατ. ευρώ (+26,5%). Η διοίκηση θα προτείνει στη γενική συνέλευση τη διανομή μερίσματος 0,65 ευρώ ανά μετοχή που σύμφωνα με τη χθεσινή τιμή της μετοχής συνιστά μερισματική απόδοση 5,3%.