Μολονότι έχει να ανέβει έναν κεφαλαιακό… Γολγοθά για να ανταπεξέλθει στα τεράστια projects που έχει αναλάβει, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθίσταται leader στον τομέα των παραχωρήσεων και της εκμετάλλευσης οδικών αρτηριών στην Ελλάδα, μετά και την κατάθεση της ισχυρότερης προσφοράς για το απόλυτο φιλέτο που λέγεται Αττική Οδός, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.
H ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά που έφτασε στα 3,27 δισ. ευρώ, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων στη χώρα μας, ενώ υπερτέρησε έναντι των υπολοίπων πέντε προσφορών. Έτσι, για τα επόμενα 25 χρόνια αναλαμβάνει την παραχώρηση του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της χώρας.
Η προσφορά του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – που έγινε με την αποκλειστική χρηματοοικονομική συνδρομή της Mediobanca S.p.A. - ήταν κατά 164 εκατ. ευρώ υψηλότερη από τη δεύτερη καλύτερη προσφορά, που κατατέθηκε από την κοινοπραξία της Mytilineos με τη γαλλική Vinci, που ήταν ύψους 3,106 δισ. ευρώ. Πρόκειται για διαφορά που διαμορφώνεται στο 5,015%, οπότε ξεπερνιέται η ρήτρα του 5%, που θα απαιτούσε βελτιωμένες προσφορές αν η διαφορά ήταν μικρότερη αυτού του ποσοστού.
Η ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφελών για τον όμιλο και τους μετόχους του, καθώς διπλασιάζει σε αξία το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση.
Η μόνη αυτόνομη συμμετοχή
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέβηκε χωρίς άλλον partner στο διαγωνισμό, αποτελώντας τη μοναδική αυτόνομη συμμετοχή από τις έξι συνολικά κοινοπραξίες που κατέθεσαν προσφορά. Ο όμιλος επέλεξε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του χωρίς να συμμετάσχει σε κοινοπραξία με κάποια άλλη εταιρεία ή διεθνές fund, «μετρώντας» και ζυγίζοντας δυνάμεις και εκτόπισμα. Άλλωστε, έχει την τεχνογνωσία αλλά και την πρότερη εμπειρία, καθώς ήδη διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Η ρευστότητα του oμίλου παραμένει ισχυρή με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας (credit lines) να ανέρχονται το Μάρτιο του 2023 σε 1,6 δισ. ευρώ. Περαιτέρω, οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως μόχλευση και πολλαπλασιαστές κεφαλαίου (capital multipliers).
Μερίσματα
Συνολικά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων. Επιπρόσθετα αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, της μεγαλύτερης εταιρείας καθαρής ενέργειας της Ελλάδας.
Το εκτόπισμα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, καθώς ήδη διαχειρίζεται περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού). Θυμίζουμε πως η ανάληψη της Εγνατίας Οδού αποτελεί ορόσημο για τον όμιλο με πολλαπλά οφέλη. Μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%) κέρδισε την παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ.
Έτσι, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου ξεπερνά πλέον τα 1.600 χλμ., καθώς κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Επίσης, έχει αναλάβει εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισ. ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.
Παράλληλα, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.