Το δρόμο που άνοιξε το Μάιο του 2021 η Costamare και ακολούθως η Capital Product Partners τον περασμένο Οκτώβριο ετοιμάζονται να ακολουθήσουν κι άλλες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, δρομολογώντας την έκδοση ομολόγων που θα εισαχθούν στο Χ.Α.
Πρόκειται για μια εξέλιξη μεγάλης ουσίας αλλά και μεγάλης σημειολογίας, καθώς η ελληνική ναυτιλία – και μέσω αυτών των εκδόσεων – έρχεται πιο κοντά στη χώρα, σε μια συγκυρία που υπάρχει βούληση από πολλές πλευρές για την ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου.
Και πράγματι, την τελευταία διετία υπάρχουν εξελίξεις που μαρτυρούν πως ο κλάδος της ναυτιλίας, η μεγάλη αυτή παγκόσμια βιομηχανία είναι σε φάση επανασύνδεσης με τη χώρα μας, κάτι που μόνο οφέλη αναμένεται να φέρει, σε όλες τις πλευρές.
Προσπάθεια αναβίωσης ναυπηγείων που επί πολλά χρόνια ήταν σε εγκατάλειψη, μεταφορά κεντρικών γραφείων από το εξωτερικό στην Ελλάδα, δημιουργία εμβληματικών κτιρίων - γραφείων στην Αθήνα, αναβάθμιση σχολών εμπορικού ναυτικού, είναι μερικές μόνο από τις εξελίξεις που μαρτυρούν ότι η ελληνική ναυτιλία έρχεται λίγο εγγύτερα στη χώρα.
Κυρίαρχο – απτό - σημάδι αυτής της αλλαγής είναι ασφαλώς το γεγονός ότι η ελληνική ναυτιλία εδώ και λίγους μήνες έχει ανοίξει «παρτίδες» με το ελληνικό χρηματιστήριο, έχοντας εισάγει δύο μεγάλα ομόλογα, ενώ μέσα στο 2022 δρομολογούνται τρία ακόμη.
Λόγοι ρευστότητας
Η αλήθεια είναι ότι οι απαιτήσεις των καιρών, οδηγούν τον κλάδο στην αναζήτηση ρευστότητας προς επενδύσεις, από κάθε πηγή, καθώς η συγκυρία παγκόσμια υπαγορεύει φρενίτιδα νέων επενδύσεων.
Σύσσωμος ο κλάδος βρίσκεται στα «όπλα» σε ό,τι αφορά τις επενδύσεις, καθώς η ενεργειακή κρίση και η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα έχει εκτοξεύσει τις τιμές, με τις ναυλώσεις να κινούνται σε διαρκώς αυξητικά επίπεδα, είτε για μεταφορά κοντέινερς, είτε για NLG.
Οπότε, οι εφοπλιστές σπεύδουν να λάβουν θέσεις σ’ αυτό το χρηματιστήριο τιμών που κάνει διαρκή limit up.
Παράλληλα, υπάρχει και μεγάλη ανάγκη κεφαλαίων για την επίτευξη των στόχων για το 2030 και το 2050 για την πράσινη μετάβαση (και) της ναυτιλίας.
Τα νέα ομόλογα
Σύμφωνα με πληροφορίες από χρηματιστηριακές και τραπεζικές πηγές λοιπόν, μετά τις Costamare Participations PLC (συμφερόντων οικογένειας Κωνσταντακόπουλου) και Capital Product Partners (συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη), τη δρομολόγηση έκδοσης ομολόγου κάνουν και οι Safe Bulkers (Πόλυς Χατζηιωάννου) και Τsakos Εnergy Navigation (της οικογένειας Τσάκου).
Συνάμα, οι ίδιες πληροφορίες σημειώνουν πως η Costamare Participations PLC σκέφτεται να επανέλθει, με νέα, μεγαλύτερη από την αρχική έκδοση, καθώς αφενός η πρώτη, η παρθενική πήγε εξαιρετικά καλά με υπερκάλυψη 6,7 φορές και προσφορά κεφαλαίων 655 εκατ. ευρώ ενώ ζητούσε μόλις 100 εκατ. ευρώ, αφετέρου τα ελληνικά assets παραμένουν σε υψηλή ζήτηση.
Μάλιστα, η νέα έκδοση της Costamare θα έχει «πράσινα» χαρακτηριστικά, κριτήρια δηλαδή που βρίσκονται στην αιχμή της παγκόσμιας επενδυτικής κοινότητας, ενώ θα είναι πολύ μεγαλύτερη από την πρώτη έκδοση, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για 200 με 300 εκατ. ευρώ.
Οι εκδόσεις των Safe Bulkers και Τsakos Εnergy Navigation θα είναι μεταξύ 100 και 150 εκατ. ευρώ και είναι αυτές που θα προηγηθούν σ’ αυτή τη διαδικασία. Μάλιστα, οι πληροφορίες λένε ότι η έκδοση της Safe Bulkers, του Πόλυ Χατζηιωάννου θα είναι αυτή που θα ανοίξει την αυλαία για τα ναυτιλιακά ομόλογα το 2022, μέσα στο πρώτο δίμηνο του έτους.
Εάν προχωρήσουν κανονικά αυτές οι εκδόσεις, τότε μέσα στο 2022 θα μιλάμε για την ύπαρξη τεσσάρων με πέντε ναυτιλιακών ομολόγων στο ελληνικό χρηματιστήριο συνολικά, οπότε μια νέα δυναμική και άκρως ενδιαφέρουσα αγορά θα έχει «χτιστεί» με ό,τι συνεπάγεται αυτό, τόσο για το ελληνικό χρηματιστήριο, όσο και τη σχέση της ναυτιλίας με την Ελλάδα.
Μια εξέλιξη ελπιδοφόρα και άκρως ενδιαφέρουσα, για την πιο μεγάλη και εξωστρεφή – ελληνικών συμφερόντων – βιομηχανία, που δεσπόζει στις παγκόσμιες θάλασσες, ελέγχοντας το 20% του διεθνούς εμπορίου.
Οι εκδόσεις Costamare και Capital
Θυμίζουμε πως η Costamare Participations PLC, θυγατρική της εισηγμένης στο NYSE Costamare Shipping Co S.A. εξέδωσε ομόλογο το Μάιο του 2021.
Η εταιρεία ζητούσε από τις αγορές 100 εκατ. ευρώ, όμως οι προσφορές ανήλθαν στα 655 εκατ. ευρώ, επιτεύχθηκε δηλαδή υπερκάλυψη 6,7 φορές. Συνάμα, το επιτόκιο διαμορφώθηκε στο χαμηλότερο σημείο του εύρους διακύμανσης ήτοι στο 2,70%.
Το ομόλογο της η Capital Product Partners ξεκίνησε τη διαπραγμάτευση τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου με «CPLPB1» και τιμή έναρξης τα 1.000 ευρώ.
Θυμίζουμε ότι η εταιρεία ζητούσε 150 εκατ. ευρώ όμως οι προσφορές ανήλθαν στα 801,37 εκατ. ευρώ, πετυχαίνοντας υπερκάλυψη κατά 5,3 φορές, με πολύ σημαντικό ενδιαφέρον από ιδιώτες και θεσμικούς επενδυτές.