Σημαντικές εξοικονομήσεις για τους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται, από φέτος, να φέρει η επέκταση του συστήματος δυναμικής τιμολόγησης ρεύματος που “πατάει” στο φτηνό πράσινο ρεύμα..
Πιο συγκεκριμένα, με βάση όσα ανέφερε η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, σε ομιλία της σε συνέδριο για την ηλεκτροκίνηση, ένα νέο τοπίο έρχεται στην αστική κι όχι μόνο κινητικότητα με την επέκταση, από το 2025, σε περίπου 155.000 καταναλωτές, του ευέλικτου νέου συστήματος δυναμικής τιμολόγησης ηλεκτρικού ρεύματος. Το νέο μοντέλο αναμένεται να καλύψει αρχικά το 45% της συνολικής κατανάλωσης, ενώ εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους το ποσοστό αυτό θα αγγίξει το 60%, μέσω της εφαρμογής του πορτοκαλί δυναμικού τιμολογίου.
Ουσιαστικά η δυναμική τιμολόγηση που επιτρέπει χαμηλές χρεώσεις, ανά καταναλωτή, σε ώρες που έχουν προσυμφωνηθεί, στη βάση της υπερβάλουσας παραγωγής των ΑΠΕ. Έτσι, θα δώσει την ευκαιρία στους οδηγούς ηλεκτροκίνητων οχημάτων να έχουν ένα “μπούσουλα” για τις ώρες φόρτισης με άκρως ανταγωνιστικό τιμολόγιο. Βέβαια, όπως σημείωσε η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το όλο πλάνο ανάπτυξης των "πορτοκαλί" τιμολογίων θα πρέπει να συνοδευτεί κι από παράλληλη εξέλιξη του δικτύου φόρτισης.
Το δίκτυο φόρτισης
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, το 2024 κατατέθηκαν στον ΔΕΔΔΗΕ αιτήσεις για την εγκατάσταση 1.400 νέων φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, εκ των οποίων 900 αφορούν τη Χαμηλή Τάση και 300 τη Μέση Τάση. Παρά τον αυξημένο φόρτο εργασίας, η υφυπουργός ανέφερε ότι ο Διαχειριστής ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στις απαιτήσεις.
Όπως, όμως, τόνισε η κ. Σδούκου, η ενσωμάτωση των φορτιστών στο σύστημα θέτει το ερώτημα της αποδοτικής λειτουργίας του ενεργειακού δικτύου, με στόχο τη διευκόλυνση της διείσδυσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τη μείωση του κόστους για τους καταναλωτές. Να σημειωθεί ότι με την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και των τεχνολογιών blochchain θα μπορούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σε ώρες μεγάλης προσφοράς, να λειτουργούν ως "μπαταρίες" αποθήκευσης ενέργειας, εισφέροντας στην ευστάθεια του δικτύου και στη μείωση των περικοπών, που αποτελούν και "νάρκη" για τη βιωσιμότητα των ΑΠΕ.
Σύμφωνα με όσα τόνισε, μέχρι σήμερα η φόρτιση γινόταν με "παραδοσιακό τρόπο" με σταθερέ χρεώσεις, είτε στο σπίτι, είτε σε σταθμούς. Δηλαδή, οι καταναλωτές πλήρωναν σταθερή τιμή ανεξαρτήτως ώρας κατανάλωσης, όμως το νέο μοντέλο έρχεται να αλλάξει αυτό το δεδομένο. Ο ΔΕΔΔΗΕ προβλέπει πως στο μέλλον, το 75% της ενέργειας που διακινείται στο δίκτυο διανομής θα μπορεί να τιμολογείται με διαφοροποιημένες χρεώσεις ανάλογα με την ώρα και τη ζώνη κατανάλωσης.
Αξίζει να σημειωθεί πως όταν ξεκίνησε το 2019 η προσπάθεια ενσωμάτωσης της ηλεκτροκίνησης, στην Ελλάδα κυκλοφορούσαν μόλις 500 ηλεκτρικά οχήματα. Σήμερα, ο αριθμός αυτός έχει εκτιναχθεί σε πάνω από 50.000.
Η κ. Σδούκου υπενθύμισε ότι η όλη προσπάθεια ξεκίνησε σχεδόν από μηδενική βάση, όμως στηρίχθηκε σε τρεις πυλώνες: τον καθορισμό στόχων μέσω του ΕΣΕΚ, τη δημιουργία χρηματοδοτικών εργαλείων για την ενίσχυση πολιτών και επιχειρήσεων και τη θεσμοθέτηση του πλαισίου για την εγκατάσταση φορτιστών. Όπως υπογράμμισε, η πολιτεία κατεύθυνε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε υποδομές και επιδοτήσεις, ξεπερνώντας νομοθετικά και τεχνικά εμπόδια μέσω συνεργασίας με τους εμπλεκόμενους φορείς.