Με ρυθμούς… χελώνας τρέχει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», ειδικά για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, παρά τα 100 εκατ. που δημιούργησε το περασμένο καλοκαίρι ο πρώην υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης.
Στους μήνες που είναι ανοιχτές οι αιτήσεις, οι πολίτες έχουν εκδηλώσει σε συντριπτικό ποσοστό το ενδιαφέρον τους για ηλεκτρικά ποδήλατα, αφήνοντας «στον πάγο», τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ιδιωτικά ή επαγγελματικά, καθώς η επιδότηση είναι πολύ χαμηλή και δεν καθιστά συμφέρουσα την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που, όπως έχει υπολογιστεί, θα χρειαστεί να περάσουν 10 χρόνια για να καλύψει το υψηλό κόστος απόκτησης από την εξοικονόμηση καυσίμων.
Τα στοιχεία του 2020 δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο ελκυστικά στους καταναλωτές σε Ευρώπη και σε Ελλάδα. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση την περασμένη χρονιά τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν το 3% όλων των νέων ταξινομήσεων αυτοκινήτων σημειώνοντας σημαντική αύξηση από το 0,5% του 2019.
Στην Ελλάδα υπάρχει επίσης αρκετά έντονη κινητικότητα. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννη Κεφαλογιάννη, το Μητρώο του υπουργείου περιλαμβάνει 3.399 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, ενώ μέσα στους πρώτους μήνες του 2021 έχουν ταξινομηθεί περισσότερα οχήματα απ’ ότι στο σύνολο του 2020. Πέρυσι ταξινομήθηκαν 1.133 αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα και φέτος, μέσα σε πέντε μήνες και τις πρώτες δύο ημέρες του Ιουνίου, ταξινομήθηκαν 1.150 οχήματα. Συγκεκριμένα, 875 επιβατικά αυτοκίνητα, 202 δίκυκλα, 31 τρίκυκλα επιβατικά, 11 τρίκυκλα φορτηγά και 31 φορτηγά.
Με βάση τα πρωτογενή στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και την επεξεργασία του ΣΕΑΑ οι ταξινομήσεις καινούργιων οχημάτων τον περασμένο μήνα και από την αρχή του έτους έχουν ως εξής:
Ωστόσο, παρά την παρατηρούμενη αύξηση του ενδιαφέροντος, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» δε φαίνεται να έχει πείσει τους πολίτες. Μέχρι σήμερα έχουν γίνει 13.944 αιτήσεις συνολικά με τις τελικές υπαγωγές στο πρόγραμμα να φτάνουν τις 9.667. Πρέπει όμως να σημειωθεί ό,τι πάνω από τα δύο τρίτα αφορούν σε ηλεκτρικά ποδήλατα και δίκυκλα. Πολύ αργά φαίνεται να κινούνται και οι εκταμιεύσεις που μέχρι στιγμής φαίνεται ότι δεν έχουν φτάσει συνολικά ούτε το ένα εκατομμύριο ευρώ για λιγότερα από 1.000 οχήματα στο σύνολο.
Σε μία προσπάθεια τόνωσης του προγράμματος, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστας Σκρέκας ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ανοίγει έναν νέο κύκλο ωφελούμενων. Το συνολικό ύψος του νέου προγράμματος ανέρχεται σε 40 εκατ. ευρώ και αφορά σε επιδότηση ύψους 20.000 ευρώ για την αντικατάσταση έως και 2.000 ταξί. Μαζί με την απόσυρση (2.500 ευρώ) το συνολικό όφελος μπορεί να ανέλθει σε 22.500 ευρώ, δηλαδή διπλάσιο ποσό επιδότησης από αυτή που υπάρχει έως σήμερα, καθώς όπως φαίνεται από τα στοιχεία των υπαγωγών, τα ταξί ειδικά δεν έχουν «τρέξει» καθόλου. Παράλληλα το ΥΠΕΝ προωθεί και την ανάπτυξη ενός εθνικού δικτύου φόρτισης, με τη χωροθέτηση από τους μεγάλους δήμους της χώρας 10.000 δημόσιων σταθμών φόρτισης.
Διαβάστε στο https://www.businessdaily.gr/oikonomia/44592_ilektrika-ih-pos-den-pire-mprosta-programma-gia-epidotisi