Μενού Ροή
Τι λένε για την αγορά Εξισορρόπησης Mytilineos, ΕΒΙΚΕΝ, ΕΣΕΠΗΕ
H ΡΑΕ, σε συνέχεια της από 13 Οκτωβρίου 2021 πρόσκλησής της για συμμετοχή στη Δημόσια Διαβούλευση αναφορικά με την εισήγηση του Διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για την Τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης και τη Μεθοδολογία Φορτίου Αναφοράς για τη συμμετοχή των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου στην Αγορά Εξισορρόπησης, δημοσιοποίησε χτες τις προτάσεις των συμμετεχόντων στη διαβούλευση καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο αυτής.

Ο Ελληνκός Σύνδεσμος Εμπόρων και Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας

Πιο συγκεκριμένα ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εμπόρων και Προμηθευτών Ηλεκτρικής Ενέργειας ζητεί μεταξύ άλλων την «έναρξη συμμετοχής των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου στην αγορά αυτόματης Εφεδρείας Αποκατάστασης Συχνότητας και στην αγορά Ισχύος Εξισορρόπησης Εφεδρείας Διατήρησης Συχνότητας».

Όπως τονίζεται, «απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή συμμετοχή Xαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου είναι η δυνατότητα συσσώρευσης σταθμών που διαφέρουν μεταξύ τους (ως προς την τεχνολογία, τα τεχνικά χαρακτηριστικά, την ισχύ, και τη γεωγραφική τους θέση) σε ένα κοινό Χαρτοφυλάκιο. Η ανάπτυξη ενιαίων Χαρτοφυλακίων που απαρτίζονται από διαφοροποιημένους τεχνολογικά και γεωγραφικά σταθμούς συμβάλλει στη μείωση του κόστους εκπροσώπησης ανά μονάδα ΑΠΕ ή Κατανεμόμενο Φορτίο και επιτρέπει σημαντικές συνέργειες μεταξύ των διαφορετικών τεχνολογιών, καθώς αυτές αλληλοσυμπληρώνονται, εξασφαλίζοντας έτσι πιο ποιοτικές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες εξισορρόπησης. Η δυνατότητα αυτή ωφελεί όχι μόνο τους ΦΟΣΕ που εκπροσωπούν τα Χαρτοφυλάκια και τους σταθμούς που τα απαρτίζουν, αλλά και το ίδιο το Σύστημα και κατ’ επέκταση τους καταναλωτές. Διαπιστώνουμε πως οι υπό διαβούλευση εισηγήσεις του Διαχειριστή κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση, προβλέποντας περαιτέρω διάσπαση των Χαρτοφυλακίων με βάση την τεχνολογία, την ισχύ, και σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και τη γεωγραφική περιοχή (βλ. πρόταση για δυνατότητα θέσπισης «κόκκινων περιοχών»).

Υπογραμμίζουμε ότι μια τέτοια προσέγγιση θα δυσχέραινε τη συμμετοχή των ΑΠΕ, της Απόκρισης της Ζήτησης, της Αποθήκευσης, και άλλων νέων τεχνολογιών στην Αγορά Εξισορρόπησης. Ευρύτερα, η διαμόρφωση του ρυθμιστικού πλαισίου ξεχωριστά για κάθε τεχνολογία δημιουργεί ρυθμιστικά κενά καθώς και ζητήματα ίσης μεταχείρισης και ανταγωνισμού μεταξύ των τεχνολογιών/Παρόχων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης. Για παράδειγμα, δεν είναι ξεκάθαρος ο λόγος για τον οποίο οι σταθμοί μερικής συμπαραγωγής (ισχύος <35ΜW) δεν δύνανται να συμμετέχουν στην Αγορά Εξισορρόπησης ως μέρος Χαρτοφυλακίου ενός ΦΟΣΕ, αλλά κάτι τέτοιο είναι εφικτό για σταθμούς συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης. Παρόμοια κενά ίσως να προκύπτουν και σε άλλες περιπτώσεις, όπως σε αυτήν όπου ένας σταθμός παραγωγής ενέργειας από βιοαέριο, χρησιμοποιεί φυσικό αέριο ως καύσιμο για να προσφέρει υπηρεσίες εξισορρόπησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρισμού με σημαντική ανάπτυξη και συμμετοχή σωρευτικών Χαρτοφυλακίων, οι τεχνολογίες δε διαχωρίζονται σε ξεχωριστά Χαρτοφυλάκια, με εξαίρεση την Απόκριση της Ζήτησης, όπου αυτή συμμετέχει στην αγορά και εκκαθαρίζεται διαφορετικά από τις υπόλοιπες τεχνολογίες. Τονίζουμε ότι και σε αυτό το σημείο η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ στερείται πλήρως αιτιολόγησης, καθώς παρατίθενται μόνον γενικόλογες αναφορές «στον σχεδιασμό που εφαρμόζουν άλλοι Διαχειριστές» χωρίς να αναφέρονται ποιοί, ούτε οι ειδικότερες συνθήκες του Ελληνικού Συστήματος που επιβάλλουν τη μία επιλογή έναντι της άλλης, ιδίως μάλιστα όταν η προτεινόμενη επιλογή αυξάνει το κόστος του Συστήματος.

Επιπλέον, η επιλογή σχεδίασης των Κανονισμών με Χαρτοφυλάκια σωρευτικής εκπροσώπησης διασπόμενα ανά τεχνολογία, ζώνη του Συστήματος και άλλα κριτήρια, απορρίφθηκε κατόπιν διαβούλευσης κατά την έγκριση των ισχυόντων Κανονισμών και δεν είναι εύλογο να επαναπροτείνεται από τον Διαχειριστή μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα άνευ αιτιολόγησης. Συμπερασματικά, υπογραμμίζουμε την ανάγκη να μη διασπώνται τα Χαρτοφυλάκια ανά τεχνολογία, ισχύ και γεωγραφική περιοχή (με την προϋπόθεση ότι βρίσκονται στην ίδια Ζώνη Προσφορών) προκειμένου το Σύστημα να λειτουργεί κατά τον οικονομικότερο τρόπο. Σε αυτή την κατεύθυνση, θεωρούμε αναγκαία τη μετάβαση σε καθεστώς συμμετοχής και κατανομής ανά Χαρτοφυλάκιο (self-scheduling, portfolio-basedbidding). Έτσι, θα διαμορφωθεί ένα πιο δυναμικό και ευέλικτο περιβάλλον για την υποστήριξη της συμμετοχής νέων τεχνολογιών, ενώ το ρυθμιστικό πλαίσιο και η ευρύτερη λειτουργία της αγοράς δεν θα περιορίζονται από τις εκάστοτε τεχνικές αδυναμίες του συστήματος προγραμματισμού και κατανομής του ΑΔΜΗΕ. Μέχρι τη μετάβαση σε καθεστώς συμμετοχής και κατανομής ανά Χαρτοφυλάκιο, όπου εντοπίζονται περιορισμοί στο σύστημα προγραμματισμού και κατανομής του Διαχειριστή, αυτοί πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα, ώστε να μην να εγείρουν εμπόδια στην βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς και στην οικονομικότητα του Συστήματος μέσω της εισόδου νέων παρόχων υπηρεσιών στην αγορά» αναφέρει ο Σύνδεσμος που ζητεί επίσης τη «συμμετοχή Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενων Μονάδων ΑΠΕ και των Χαρτοφυλακίων Κατανεμόμενου Φορτίου στις ευρωπαϊκές πλατφόρμες MARI (mFRR) και PICASSO (aFRR)

EBIKEN

«Ένα χρόνο μετά την έναρξη της λειτουργίας της αγοράς οι μόνοι συμμετέχοντες στην αγορά εξισορρόπησης είναι οι παραγωγοί. Είναι επίσης γεγονός και αποδείχθηκε στην πράξη ότι οι μονάδες CCGT έχουν marketpower στην εν λόγω αγορά, την οποία και ασκούν όποτε θελήσουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι τις τελευταίες εβδομάδες οι τιμές ενέργειας εξισορρόπησης διπλασιάστηκαν. Για εμάς είναι απόλυτα σαφές ότι η ζήτηση δεν μπορεί να ανταγωνιστεί σε ισότιμη βάση τη στρεφόμενη εφεδρεία των συμβατικών μονάδων παραγωγής συμμετέχοντας με τους ίδιους όρους στην αγορά εξισορρόπησης.

Στο κείμενο της διαβούλευσης αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι ο υπολογισμός του φορτίου αναφοράς ανάγεται στην «εκτίμηση της ηλεκτρικής ενέργειας που θα είχε καταναλωθεί από το Κατανεμόμενο Φορτίο στην περίπτωση που δεν είχε εκδηλωθεί το Συμβάν Απόκρισης Ζήτησης». Αυτή όμως η προσέγγιση έχει ως αποτέλεσμα η συμμετοχή της ζήτησης να υπόκειται σε ακόμη δυσχερέστερους όρους ως προς τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, όπως καταδεικνύεται κατωτέρω» σημειώνει η ΕΒΙΚΕΝ.

MYTILINEOS

«Η συμμετοχή στην Αγορά Εξισορρόπησης των μονάδων ΑΠΕ και των Κατανεμόμενων Φορτίων συνιστά ένα σημαντικό ορόσημο της χονδρεμπορικής αγοράς ηλεκτρισμού» αναφέρει η MYTILINEOS που προσθέτει:. «Για αυτό το λόγο η ολοκληρωμένη τροποποίηση του ρυθμιστικού και κανονιστικού πλαισίου (Μεθοδολογίες και Τεχνικές Αποφάσεις ΑΔΜΗΕ, αποφάσεις ΡΑΕ για συντελεστές χρεώσεων, όρια ανοχής) αποτελεί σημαντική προϋπόθεση για την επαρκή προετοιμασία όλων των συμμετεχόντων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι είναι απαραίτητο να τεθεί σε ΔΔ η τροποποιημένη τεχνική απόφαση Διαδικασίας

Ενοποιημένου Προγραμματισμού (ΔΕΠ) καθώς και η τεχνική απόφαση Εντολών Κατανομής, βάσει της προτεινόμενης τροποποίησης του ΚΑΕ. Επίσης θεωρούμε απαραίτητο να υπάρξει περίοδος εκτεταμένων δοκιμών (dry-run) στη ΔΕΠ πριν την εισαγωγή των προτεινόμενων τροποποιήσεων» σημειώνει η MYTILINEOS που τονίζει ότι: «Διαφωνούμε με την πρόταση του ΑΔΜΗΕ για θεσμοθέτηση διακριτών χαρτοφυλακίων σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές στις οποίες εμφανίζονται συχνά τοπικά προβλήματα, όπως αναφέρεται στο άρθρο 10 του ΚΑΕ. Πρώτον οι λόγοι που επικαλούνται για τα εν λόγω προβλήματα (συμφορήσεις δικτύου, προβλήματα τάσης) δεν είναι μόνιμοι και επιλύονται μετά από δράσεις του διαχειριστή του ΕΣΜΗΕ για την ενίσχυση των εν λόγω περιοχών. Δεν μπορεί να μεταφέρονται με ειδικά ρυθμιστικά μέτρα, καθυστερήσεις ή προβλήματα που έχουν να κάνουν με ενισχύσει δικτύων.

Κατά δεύτερον βάσει της συγκεκριμένης πρότασης θεσμοθετείται αυθαίρετα την εισαγωγή νέων ζωνών προσφορών για συγκεκριμένες οντότητες, λογική που δεν συνάδει με τη συνολική οργάνωση της χονδρεμπορικής αγοράς, στην οποία δεν υπάρχουν διακριτές ζώνες. Κρίνουμε ότι η εισαγωγή του ελαχίστου ορίου απονεμηθείσας Ισχύος Εξισορρόπησης, όπως περιγράφεται στο άρθρο 60 του ΚΑΕ, δεν προσφέρει κάποια χρησιμότητα στην αγορά αλλά περιπλέκει ακόμα περισσότερο την κατάρτιση προσφορών για την ΔΕΠ και τη διαδικασία επίλυσης της ΔΕΠ. Οι λόγοι εισαγωγής αυτού του ορίου ανοχής για τον υπολογισμό της Επιβεβλημένης Ενέργειας δεν είναι δυνατόν να δικαιολογούν αντίστοιχο όριο στην Ισχύ Εξισορρόπησης για διαφορετικά προϊόντα ισχύος και διαφορετική κατεύθυνση ενεργοποίησης. Η εισαγωγή του εν λόγω ορίου μειώνει τον ανταγωνισμό στην αγορά ισχύος εξισορρόπησης, αυξάνει τις τιμές στην εν λόγω αγορά και πριμοδοτεί μονάδες με μεγάλη Μέγιστη Καθαρή Ισχύς

Στην ίδια διαβούλευση η ΔΕΗ εκφράζει την αντίθεση της αναφορικά με την υποχρεωτική υποβολή προσφορών ενέργειας εξισορρόπησης για τη λειτουργία άντλησης μονάδων αντλισιοταμίευσης, ενώ ότι σημειώνει ότι οι κατανεμόνενες μονάδες ΑΠΕ θα πρέπει να απαρτίζουν ένα μοναδικό χαρτοφυλάκιο ανά συμμετέχοντα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας