Μενού Ροή
Ανεμογεννήτριες στην θάλασσα αποθήκες μαμούθ και υποχρεωτικότητα των ηλεκτρικών ταξί στο υπουργικό

Δύο διατάξεις έκπληξη, περιλαμβάνουν τα περιβαλλοντικά νομοσχέδια που θα συζητηθούν σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο.

Η μια θα αφορά τα θαλάσσια αιολικά πάρκα, ανοίγοντας τον δρόμο για τον περιορισμό των χερσαίων και το δεύτερο την υποχρεωτική μετατροπή όλων των ταξί σε ηλεκτρικά από το 2027.

Βασικό θέμα θα είναι η έγκριση του νέου κλιματικού νόμου. Θα αποτυπώνει με σαφήνεια τις δεσμεύσεις που θα αναλάβουν Κράτος και παραγωγικές δραστηριότητες για τη δραστική μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Παράλληλα θα παρουσιαστεί από τον αρμόδιο υπουργό Κώστα Σκρέκα, το νομοσχέδιο για την περαιτέρω απλοποίηση της αδειοδοτικής διαδικασίας για έργα ΑΠΕ.

Συγκεκριμένα θα προβλέπει την κατασκευή υπεράκτιων αιολικών σταθμών ισχύος περί τα 2 GW σε διάφορες θαλάσσιες περιοχές της χώρας και αντίστοιχα αποθήκες ενέργειας με δυναμικότητας έως 3 GW.

Τι θα περιλαμβάνει

Όπως μάλιστα αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, το σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ θα περιλαμβάνει διατάξεις και για την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών σταθμών. Όπως επίσης το θεσμικό πλαίσιο για την πρώτη φάση της αδειοδότησης έργων αποθήκευσης ενέργειας.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το επικρατέστερο σενάριο για τα offshore αιολικά πάρκα προβλέπει ότι το κράτος θα προχωρήσει στη χωροθέτηση των θαλάσσιων οικοπέδων.

Η κατανομή θα γίνει στους υποψήφιους επενδυτές μέσω ανταγωνιστικής διαδικασίας. Στη συνέχεια τα σχήματα που θα επικρατήσουν θα αναλάβουν να εξασφαλίσουν τις άδειες και να προχωρήσουν στην κατασκευή των έργων.

Τόσο τα υπεράκτια αιολικά όσο και οι αποθήκες ενέργειας θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της χώρας για το 2030. ‘Έως τότε, σχεδόν το 70% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας πρέπει να προέρχεται από ΑΠΕ.

Ο νέος κλιματικός νόμος

Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα περιλαμβάνει προβλέψεις και συγκεκριμένους στόχους σχεδόν για το σύνολο των δραστηριοτήτων.

Όπως είναι αναμενόμενο, έμφαση θα δοθεί στις βασικές πηγές ρύπανσης, όπως την ηλεκτροπαραγωγή, τις μεταφορές και  τα κτίρια.

Ο κλιματικός νόμος θα προβλέπει τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε ποσοστό 80% έως το 2040 σε σχέση με το 1990.  Με απώτερο στόχο τον μηδενισμό των εκπομπών το 2050.

Τα ταξί

Η μεγάλη ωστόσο αλλαγή θα αφορά ρυπογόνες κατηγορίες οχημάτων όπως τα ταξί.

Στο κείμενο θα προβλέπεται ότι όλα τα νέα ταξί που θα ταξινομούνται από το 2027 και μετά θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά.

Η στοχοθεσία θα επεκταθεί και στην τοπική αυτοδιοίκηση. Περιφέρειες και οι Δήμοι θα πρέπει να αναλάβουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τον περιορισμό των εκπομπών από το κτιριακό τους απόθεμα. Όπως επίσης τις δημοτικές συγκοινωνίες και τις υπόλοιπες δραστηριότητες τους.

Η αποθήκευση ενέργειας

Στο Υπουργικό αναμένεται να συζητηθούν και διατάξεις για την πρώτη φάση αδειοδότησης σταθμών αποθήκευσης.

Σύμφωνα με την εισήγηση αναμένεται να αφορά σε σταθμούς «καθαρής αποθήκευσης».

Δηλαδή σε σταθμούς με ανεξάρτητο σημείο σύνδεσης με το σύστημα μεταφοράς ή το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας.

Πρόκειται για υποδομές που δεν συνδυάζονται με μονάδες παραγωγής ή εγκαταστάσεις καταναλωτών.

Δύο κατηγορίες

Η εισήγηση προβλέπει επίσης ότι το πλαίσιο αδειοδότησης θα πρέπει να καλύπτει δύο ακόμα κατηγορίες εγκαταστάσεων.

  • Μονάδες αποθήκευσης που συνδυάζονται με εγκαταστάσεις παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Κατά βάση πρόκειται για μονάδες από ΑΠΕ σε ενιαίες αδειοδοτικές οντότητες. Με κοινό σημείο σύνδεσης και ενιαία μέτρηση της ανταλλασσόμενης ενέργειας και ισχύος με το σύστημα ή το δίκτυο.
  • Αποθηκευτικές μονάδες που εγκαθίσταται στο εσωτερικό εγκαταστάσεων καταναλωτών, με ή χωρίς αυτοπαραγωγή και δεν διαθέτουν ανεξάρτητο σημείο σύνδεσης και μέτρησης.

Μελέτη που εκπονήθηκε από το Πολυτεχνείο για λογαριασμό της ΡΑΕ το 2020 υπολόγισε τις ανάγκες αποθήκευσης του ελληνικού διασυνδεδεμένου συστήματος. Εκτίμησε ότι φτάνουν τις 2.000 με 3.000 MW με έτος αναφοράς το 2030, περιλαμβανομένων των υφιστάμενων σταθμών αντλησιοταμίευσης.

Εκτός από το πρώτο στάδιο του θεσμικού πλαισίου, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει προχωρήσει και σε άλλα βήματα προκειμένου να ξεκινήσουν μέσα στο 2022 οι πρώτοι διαγωνισμοί για την ενίσχυση επενδύσεων σε αποθήκες ενέργειας.

Αμφιλοχία και συσσωρευτές

Σημαντικό μέρος των αναγκών αποθήκευσης αναμένεται να καλυφθεί από δύο διαφορετικές επενδυτικές δραστηριότητες που θα συγχρηματοδοτηθούν με 450 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάπτυξης.

Η πρώτη αφορά στο έργο που έχει δρομολογήσει η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή για την εγκατάσταση σταθμού αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία, με παραγόμενη ισχύ 680 MW. Η δεύτερη στην ανάπτυξη συσσωρευτών, μέσω ανταγωνιστικών διαδικασιών, συνολικής ισχύος 700 MW.

Η ελληνική πλευρά κοινοποίησε πρόσφατα την πρότασή της στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το σχήμα στήριξης των επενδύσεων αποθήκευσης και αναμένει τις παρατηρήσεις των Βρυξελλών.

Τα αυτόνομα συστήματα αποθήκευσης που θα κατασκευαστούν από ιδιώτες επενδυτές και θα επιλεγούν για χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2025.

Σύμφωνα με την εισήγηση της επιτροπής για το θεσμικό πλαίσιο των επενδύσεων σε αποθήκες: η διάρκεια της άδειας αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας χορηγείται για χρονικό διάστημα έως και 25 έτη. Για έργα αντλησιοταμίευσης η χρονική ισχύς της άδειας μπορεί να ανέλθει σε 35 χρόνια.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας