Μενού Ροή
Έρχονται νέα χαράτσια από το "παράθυρο" της εμπορίας ρύπων σε καύσιμα και κατοικίες

Αυξήσεις σε καύσιμα και βέβαια μια σειρά από άλλα είδη μπορεί να φέρει η ένταξη μιας σειράς κλάδων στο σύστημα εμπορίας ρύπων.

Δεν είναι τυχαίο ότι π.χ. με βάση πρόχειρους υπολογισμούς της αγοράς μια τέτοια προοπτική για τις οδικές μεταφορές μπορεί να φέρει αυξήσεις στα καύσιμα, που με τα σημερινά δεδομένα ίσως ξεπεράσουν και τα 20 λεπτά ανά λίτρο καυσίμου.

Και βέβαια όταν ένας τέτοιος μηχανισμός υπόκειται σε χρηματιστηριακούς κανόνες κι ενίοτε κερδοσκοπικούς τότε εύκολα συνάγεται το συμπέρασμα ότι η μεταβλητότητα και η αστάθεια των τιμών θα είναι κεντρικό χαρακτηριστικό το επόμενο διάστημα, εάν περάσει και αυτός ο μηχανισμός, στην πράξη.

Οι επιβαρύνσεις

Σημειώνεται ότι η σχεδιαζόμενη ένταξη στο σύστημα εμπορίας ρύπων (ETS) από το 2025 των μεταφορών και των κτηρίων, δηλαδή, της βενζίνης, του ντίζελ κίνησης και θέρμανσης και του φυσικού αερίου θα φέρει επιβαρύνσεις στο κόστος που αναλογεί στο διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα κατά την καύση τους.

Παράλληλα, η ένταξη της ναυτιλίας αλλά και των κτιρίων θα εκτινάξει τα κόστη παραγωγής σε κομβικούς τομείς, θα φέρει νέο κύμα ακρίβειας, αλλά και θα βάλει φρένο και στο μέτωπο της προσφοράς αρχικά αλλά  και της ζήτησης στη συνέχεια στην οικονομία. Κάτι που επανειλημμένα έχουν τονίσει παράγοντες και φορείς της εγχώριας αγοράς, από τη βιομηχανία, τον ελληνικό εφοπλισμό αλλά και τον ΣΕΒ.

Βέβαια, με βάση την Κομισιόν από το Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα θα υπάρξει μια χρηματοδότηση συνολικά 72,2 δισ. ευρώ κατά την περίοδο 2025-2032 για την στήριξη των κοινωνικών ομάδων που πλήττονται περισσότερο από την αύξηση του κόστους της ενέργειας.

Και όπως αναφέρεται σχετικά, η Ελλάδα, λόγω της παλαιότητας των κτιρίων, των κοινωνικών δεδομένων, αλλά και της σημασίας των οδικών μεταφορών, θα ενταχθεί στην πεντάδα των χωρών με τις υψηλότερες αναμενόμενες εισροές από το Κοινωνικό Ταμείο για το κλίμα. Έτσι, εκτιμάται, ότι τα κονδύλια που πρόκειται να λάβει κατά την περίοδο 2025-2032 είναι τριπλάσια σε σχέση με αυτά που αναλογούν με βάση τις εκπομπές από τα κτίρια και τις μεταφορές.

Η κυβέρνηση

Στο φόντο αυτό η Ελληνική Κυβέρνηση εντείνει τις προσπάθειες σε Ευρωπαϊκό Επίπεδο για τροποποιήσεις στους σχεδιασμούς Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων. Μάλιστα, όπως είχε κάνει και ο υπουργός Κώστας Σκρέκας σε προηγούμενο Συμβούλιο, και ο  Πέτρος Βαρελίδης, που εκπροσώπησε τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, στο Συμβούλιο Υπουργών Περιβάλλοντος της Ε.Ε., το οποίο διεξήχθη σήμερα, 17 Μαρτίου στις Βρυξέλλες έθεσε το ζήτημα καθώς το βασικό θέμα του Συμβουλίου ήταν η δημιουργία αυτόνομου συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (ETS - ΒRT) της Ε.Ε. στους τομείς των μεταφορών και των κτιρίων, στο πλαίσιο εφαρμογής της νομοθετικής δέσμης μέτρων «Fit for 55».

O κ. Βαρελίδης επισήμανε στην τοποθέτησή του, ότι η ένταξη της ναυτιλίας στο ETS θα πρέπει να γίνει με τρόπο που διασφαλίζει την εφαρμοσιμότητα του και τον υγιή ανταγωνισμό. Πρόσθεσε ότι πρόκειται για ζήτημα που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την Ελλάδα,δεδομένου ότι το 59% του ευρωπαϊκού στόλου είναι ελληνόκτητος.

Αυξήσεις

Ο Γενικός Γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, μετέφερε τις επιφυλάξεις της ελληνικής πλευράς για την ένταξη στο ETS των οδικών μεταφορών και των κτιρίων, λόγω της έντονης αβεβαιότητας που επικρατεί στη διακύμανση των τιμών στα δικαιώματα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Όπως ανέφερε, το κόστος για έναν τόνο διοξειδίου του άνθρακα ανήλθε στις 16 Μαρτίου σε 77 ευρώ, ενώ πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία είχε φτάσει τα 97 ευρώ. Οι τιμές αυτές απέχουν κατά πολύ από τις αρχικές προβλέψεις της Επιτροπής, σύμφωνα με τις οποίες το κόστος θα έφτανε σταδιακά στα 50 ευρώ/τόνο έως το 2030.

Πρόσθεσε ότι η μεταβλητότητα των τιμών προκαλεί αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιπτώσεις για τους πολίτες, κυρίως για τους πιο ευάλωτους, δεδομένου ότι το κόστος για τη θέρμανση και τις μετακινήσεις αποτελεί σημαντικό ποσοστό των εισοδημάτων τους.

Ο κ. Βαρελίδης ανέφερε ότι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στις μεταφορές και τα κτίρια μπορεί να επιτευχθεί με τη λήψη θετικών  μέτρων, αναφέροντας ως ενδεικτικά παραδείγματα τις παρεμβάσεις που προβλέπονται στον Εθνικό Κλιματικό Νόμο καθώς και πολιτικές για την προώθηση των επενδύσεων με σκοπό την αύξηση του ποσοστού των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα, την αύξηση της χωρητικότητας των δικτύων μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, την ενίσχυση και βελτίωση των υποδομών αποθήκευσης ενέργειας, την εξοικονόμηση ενέργειας στα κτίρια κ.α.

Για τη στήριξη των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ο Έλληνας Γενικός Γραμματέας επανέλαβε την πρόταση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, για τη δημιουργία ευρωπαϊκού Μηχανισμού Αλληλεγγύης για την αντιστάθμιση των επιπτώσεων της διεθνούς ενεργειακής κρίσης.

Οι Υπουργοί Περιβάλλοντος της Ε.Ε. συζήτησαν επίσης, την πρόταση κανονισμού για τις μπαταρίες και τα απόβλητα μπαταριών, για την οποία επετεύχθη συμφωνία ενόψει της έναρξης των διαπραγματεύσεων με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας