Σε τεχνική μεταβατική λύση που δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιηθούν εξαγωγές φυσικού αερίου μέσω του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB αμέσως μετά την έναρξη λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης -στο τέλος του 2023- κατέληξαν Gastrade και ΔΕΣΦΑ, υπό την «αιγίδα» της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η λύση αυτή αντιμετωπίζει τα προβλήματα που ανέκυψαν από την μετακύλιση του χρονοδιαγράμματος του ΔΕΣΦΑ για την ολοκλήρωση του Σταθμού Συμπίεσης στην Κομοτηνή. Εξέλιξη που λειτουργεί ανασταλτικά για την ενίσχυση των ροών φυσικού αερίου προς τη Βουλγαρία μέσω του IGB, αποδυναμώνοντας παράλληλα τον εξαγωγικό χαρακτήρα του FSRU (project που αποτελεί «κλειδί» για την διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου στα Βαλκάνια) και για αυτό προβληματίζει έντονα τόσο την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας όσο και τη ΡΑΕ.
Η καταρχήν συμφωνία μεταξύ των εμπλεκομένων μερών «κλείδωσε» σε τριμερή συνάντηση ΔΕΣΦΑ-Gastrade-ΡΑΕ την περασμένη Τρίτη και σύντομα θα εξειδικευθεί σε κείμενο που θα αναφέρει -μεταξύ άλλων- τα χρονοδιαγράμματα εντός των οποίων θα πρέπει να υ υλοποιηθούν τα απαραίτητα συνοδά έργα στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου από τον ΔΕΣΦΑ, χωρίς τα οποία δεν μπορεί να προχωρήσει η λύση που βρέθηκε.
Η τεχνική φόρμουλα αντιμετωπίζει το θέμα ότι το FSRU Αλεξανδρούπολης θα ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2023, πριν κατασκευασθεί και τεθεί σε λειτουργία από τον ΔΕΣΦΑ ο σταθμός συμπίεσης στην Κομοτηνή – με το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα του Διαχειριστή να προβλέπει την εκκίνηση του συμπιεστή στο τέλος του 2024, ένα χρόνο αργότερα σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Ο Σταθμός Συμπίεσης της Κομοτηνής είναι απαραίτητος ώστε φυσικό αέριο από το FSRU να εξάγεται προς τα βόρεια μέσω του IGB, η εμπορική λειτουργία του οποίου ξεκινά την 1η Οκτωβρίου.
Χωρίς το «bypass» που δρομολογείται, κατά το 2024 ο IGB δεν θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από χρήστες του FSRU, αλλά μόνο από εισαγωγείς LNG που θέλουν να διοχετεύσουν αέριο στο ελληνικό σύστημα ή να κάνουν εξαγωγές μέσω της «πύλης» στο Σιδηρόκαστρο.
Σημείο τριβής μεταξύ ΔΕΣΦΑ και Gastrade
Η υλοποίηση του Σταθμού Συμπίεσης μετά την κατασκευή του FSRU είχε εξελιχθεί σε σημείο τριβής ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Gastrade, ενώ και από την κυβέρνηση ασκήθηκαν πιέσεις για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επίσπευση του έργου από τον ΔΕΣΦΑ, ώστε το FSRU tης Αλεξανδρούπολης να ενισχύσει άμεσα τις προοπτικές εξέλιξης της Ελλάδας σε κόμβο διαμετακόμισης αερίου στην ευρύτερη περιοχή.
Σημειώνεται ότι κατά την έγκριση του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 022-2031 του ΔΕΣΦΑ τον Αύγουστο, η ΡΑΕ είχε θέσει ως προϋπόθεση η προμήθεια και η τοποθέτηση του βασικού μηχανολογικού εξοπλισμού του συμπιεστή να γίνει έως τον Αύγουστο του 2023, ώστε το έργο να τεθεί σε λειτουργία τον Ιανουάριο του 2024 για να συμπέσει με το «ντεμπούτο» του FSRU. Ο ΔΕΣΦΑ υποστηρίζει από την πλευρά του ότι η καθυστέρηση οφείλεται στο ότι η εταιρεία Διαχείρισης του IGB άλλαξε πρόσφατα τις παραμέτρους λειτουργίας του αγωγού (πίεση εισόδου), κάτι που απαιτούσε αλλαγές των τεχνικών προδιαγραφών του συμπιεστή στην Κομοτηνή.
Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ συνόδευσε την εγκριτική απόφαση του ΔΠΑ με σειρά παρατηρήσεων προς τον ΔΕΣΦΑ, λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια που κατατέθηκαν στη δημόσια διαβούλευση από ΔΕΔΑ, Hengas και άλλους φορείς για τη διολίσθηση των χρονοδιαγραμμάτων όχι μόνο έργων σημαντικών για την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού της Ελλάδας και των γειτονικών της χωρών (Σταθμός Συμπίεσης Κομοτηνής, αναβάθμιση Σταθμού Συμπίεσης για την τροφοδοσία του ΤΑΡ στη Νέα Μεσήμβρια) είτε για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στην ελληνική επικράτεια. Ο Ρυθμιστής, μάλιστα, έκανε συγκεκριμένα σχόλια και υποδείξεις για την κατά το δυνατόν επίσπευση των έργων.