Μενού Ροή
Το πρόγραμμα LNG της Ρωσίας στην Αρκτική έφτασε σε σημείο να εξαρτάται από την Τουρκία

Η άνευ προηγουμένου εκβιομηχάνιση της Αρκτικής που εκτυλίχθηκε τα τελευταία χρόνια κατά μήκος των ακτών του απομακρυσμένου κόλπου του Ομπ της Ρωσίας αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα τα οποία είναι προέκταση του πολέμου της Ρωσίας εναντίον της Ουκρανίας και την επακόλουθη επιβολή των κυρώσεων της Δύσης.

Τα μεγάλα έργα υγροποιημένου φυσικού αερίου της Novatek στην περιοχή εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τεχνολογία της Δύσης και η πλήρης παύση των εξελίξεων απειλεί τώρα το τελευταίο έργο, το Arctic LNG 2. Η Novatek δεν θα μπορέσει να ολοκληρώσει το έργο όπως είχε προγραμματιστεί μετά την αποχώρηση της Baker Hughes, καθώς και της Saipem και της Technip. Αλλά η βοήθεια μπορεί να φτάσει από τη φίλα προσκείμενη στον Πούτιν Τουρκία.

Η Karpowership, ο Τούρκος κατασκευαστής των λεγόμενων powerships, αναφέρεται ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Novatek για την κατασκευή πλωτού σταθμού παραγωγής ενέργειας 300-400 MW που μπορεί να παρέχει ενέργεια στο πρώτο από τα τρία τρένα του έργου. Σύμφωνα με την Kommersant, η Novatek δεν έχει άλλη επιλογή από το να κλείσει συμφωνία με την τουρκική εταιρεία. Απλώς δεν υπάρχουν άλλες διαθέσιμες επιλογές στην αγορά.

Το powership πιστεύεται ότι μπορεί να αντικαταστήσει τις τουρμπίνες που αρχικά επρόκειτο να παραδοθούν από την Baker Hughes. Η αμερικανική εταιρεία επρόκειτο να κατασκευάσει 20 τουρμπίνες τύπου LM9000 στο Arctic LNG 2, επτά από τους οποίους θα εφαρμοστούν στο πρώτο τρένο του έργου. Μόνο τέσσερις από τις τουρμπίνες παραδόθηκαν πριν χτυπήσουν οι κυρώσεις και η Baker Hughes αποσυρθεί από τη Ρωσία. Το τελευταίο από αυτά στάλθηκε στην Μπελοκαμένκα έξω από το Μούρμανσκ στις 25 Μαΐου.

Οι τέσσερις τουρμπίνες που θα παραδοθούν θα χρησιμοποιηθούν για τη διαδικασία υγροποίησης αερίου, ενώ η ηλεκτροπαραγωγή από την Karpowership θα παράγει την απαιτούμενη ενέργεια, αναφέρει η Kommersant.

Η Karpowership έχει κατασκευάσει από το 2010 25 powerships που σήμερα παρέχουν ενέργεια σε χώρες με ελάχιστα ανεπτυγμένα ενεργειακά συστήματα. Πλοία αυτού του είδους λειτουργούν σήμερα σε 10 αφρικανικές χώρες, καθώς και στη Μέση Ανατολή και τη Λατινική Αμερική. Τα ηλεκτροκίνητα πλοία είναι πλωτοί σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής που τοποθετούνται σε φορτηγίδες ή σε πλοίο και μπορούν να λειτουργούν με βαρύ μαζούτ, καύσιμο ντίζελ ή φυσικό αέριο.

Η Novatek αντιμετωπίζει σοβαρές δυσκολίες και με την τεχνολογία LNG.

Βασικά εξαρτήματα έχουν σχεδιαστεί από τη γαλλική εταιρεία Technip. Ένας άλλος βασικός εταίρος ήταν η Saren BV, μια κοινοπραξία της ιταλικής εταιρείας μηχανικών Saipem και της τουρκικής εταιρείας Renaissance Heavy Industries. Τόσο η Technip όσο και η Saipem έχουν πλέον αποχωρήσει από το Arctic LNG 2 και η Novatek τις αντικατέστησε με τις Nova Energies και Green Energy Solutions, αναφέρει η Kommersant. Η πρώτη εταιρεία είναι θυγατρική της ρωσικής Nipigaz, ενώ η δεύτερη φέρεται να είναι μια ολοκαίνουργια εταιρεία εγγεγραμμένη στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Επίσης, τα κινεζικά ναυπηγεία που κατασκευάζουν σημαντικά εξαρτήματα αποφάσισαν να διακόψουν τη συνεργασία με τη Novatek.

Οι συνέπειες θα μπορούσαν να είναι δραματικές για μέρη όπως το Μούρμανσκ, όπου η Novatek κατασκευάζει τις τεράστιες δομές. Το πεδίο Μπελοκαμένκα θα μπορούσε τελικά να μετατραπεί σε πόλη-φάντασμα εάν το τεράστιο έργο Arctic LNG 2 σταματήσει πλήρως.

Πέτρος Κράνιας/www.capital.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας