Μενού Ροή
Νέες “κάνουλες” για το “γέμισμα” του κουμπαρά των επιδοτήσεων - Δράσεις του ΥΠΕΝ για την αγορά

Σε δυναμική αξιολόγηση του πλαισίου βάσει του οποίου διασφαλίζονται οι αναγκαίες επιδοτήσεις για να “κρατηθούν” κάπως οι τιμές ρεύματος σε λογικά επίπεδα προχωρά το Υπουργείο Περιβάλλοντος κι Ενέργειας. Είναι προφανές ότι η αγωνία για τη διασφάλιση επαρκών εσόδων για ένα πρόγραμμα “μαμούθ” επιδοτήσεων οδηγεί σε συνεχείς αναθεωρήσεις αλλά και αναζητήσεις νέων πηγών.

Έτσι με βάση όσα ανέφερε χθες ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος Κώστας Σκρέκας, σε συνέντευξη τύπου, “το ελληνικό μοντέλο μπορεί να τροποποιηθεί εάν κριθεί ότι χρειάζεται να βελτιωθεί. Πάντα προσπαθούμε να προσαρμοζόμαστε και γι' αυτό είμαστε σε θέση να παρουμε αποφασεις” τόνισε με έμφαση.

Δεν είναι τυχαίο ότι το ΥΠΕΝ βλέπει ότι τα έσοδα από τον μηχανισμό ανάκτησης “υπερεσόδων” από τους παραγωγούς ενέργειας, σε ό,τι έχει να κάνει τις μονάδες φυσικού αερίου δεν είναι επαρκή. “Το πλαφόν στις μονάδες φυσικού αερίου απέδωσε μόλις 4 εκ. ευρώ τους τελευταίους δύο μήνες” ανέφερε ο κ. Σκρέκας και γιαυτό προχωρά στις εξής δράσεις:

  • Αφενός διατηρεί τα χαμηλά πλαφόν στις άλλες τεχνολογίες παραγωγής, μη ακολουθώντας τον Κανονισμό που αποφάσισε η ΕΕ και ορίζει την τιμή των 180 ευρώ/MWh για λιγνίτες, ΑΠΕ και υδροηλεκτρικά. Άλλωστε μια τέτοια δυνατότητα παρέχεται από τις τελευταίες αποφάσεις κι έτσι μπορεί να αντλούνται περισσότερα έσοδα για τον “κουμπαρά” του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.

  • Προχωρά στη δημιουργία μηχανισμού, αντίστοιχου με εκείνου των ηλεκτροπαραγωγών, για την ανάκτηση εσόδων και από τους προμηθευτές ρεύματος. “‘Υπάρχει ένα διευρυμένο περιθώριο στην αγορά προμήθειας για τιμολόγηση ανά μήνα. Κάθε 11ο μηνα θα πηγαίνουμε και θα υπολογίζουμε τις ζημιές και τα έσοδα κι εφ΄σον προκύπτει διαφορά θα ανακτάται ένα ποσοστό. Θα το κάνουμε από φέτος” τόνισε ο υπουργός που διευκρίνισε ότι εφόσον υπάρχει και ζημία δε θα δίνεται  βοήθεια. “Θα υπολογίζουμε ποιους μήνες έχουν μεγαλύτερο έσοδα θα το αθροίζουμε με μήνες με χαμηλότερα έσοδα και μόνο΄αν προκύπτει θετική διαφορά θα ανακτούμε ένα μέρος της διαφοράς.”

  • Εξετάζει αναθεώρηση στο μηχανισμό “ανάκτησης” υπερεσόδων από τις μονάδες φυσικού αερίου, που όπως αναφέρθηκε δεν αποδίδει και επιβάλλει, όπως έχει ανακοινωθεί ήδη, τέλος 10 ευρώ/MWh στην ηλεκτροπαραγωγή από φυσικό αέριο με στόχο να “μαζέψει” 400 εκατ.

  • Αναθεωρεί τις χρεώσεις ΥΚΩ προς τα πάνω βάζοντας ένα μικρό τέλος που δεν θα ξεπερνά το 1 λεπτό/KWh για τους οικιακούς καταναλωτές,

  • Επιβάλλει έκτακτη φορολόγηση στα έσοδα των διυλιστηρίων και στη ΔΕΠΑ, κατ΄ελάχιστον με 33%, εφόσον έχουν αύξηση πάνω από 20% σε σχέση με την τετραετία 2018-2021. Το πεδίο αναφοράς θα είναι το  2022, ενώ αποφάσεις για το 2023 θα ληφθούν ανάλογα με την πορεία της κρίσης.

  • Εντός του Νοεμβρίου θα καταλογίσει τον επιπλέον φόρο 90% στα υπερέσοδα των ηλεκτροπαραγωγών για την περίοδο Σεπτεμβρίου 2021 – Ιουνίου 2022, με βάση είτε τις εκκαθαρίσεις των ορκωτών λογιστών είτε με βάση πρώτες εκτιμήσεις. Για το πρώτο τρίμηνο υπάρχουν ακριβή στοιχεία κι αναμένονται για τα επόμενα τρίμηνα εφαρμογής του μέτρου.

  • Εντείνει την προσπάθεια για εξόρυξη λιγνιτών ώστε να πιαστεί ο στόχος για συμμετοχή τους στο μίγμα μέχρι 20% το επόμενο διάστημα κι έτσι να αξιοποιηθεί ο εθνικός πόρος και να περιοριστεί η “αιμορραγία” με το φυσικό αέριο. Είναι, δε, ανοικτότο ενδεχόμενο να γίνει παρέμβαση ώστε να απεμπλακούν οι διαδικασίες για τα ορυχεία Βέυης και Αχλάδας.

  • Ενισχύονται οι προσπάθειες εξοικονόμησης τόσο με προγράμματα ενεργειακής αναβάθμισης όσο και με μέτρα για τις ενεργοβόρες  βιομηχανίες με την ενεργοποίηση μιας πλατφόρμας με κίνητρα, όπως και στην περίπτωση της διακοψιμότητας. Όπως αναφέρθηκε ο ευρωπαϊκός στόχος εξοικονόμησης κατά 5% τις ώρες αιχμής (που θα καθορίζει ανά περίοδο ο ΑΔΜΗΕ) θα επιτευχθεί καθώς ήδη έχει γίνει μεγάλη πρόοδος. Μάλιστα ο μηχανισμός για την μέση και υψηλή τάση που έχει ενταχθεί ως έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί “προίκα” για την επόμενη ενεργειακή μέρα της χώρας και για την προσπάθεια εξοικονόμησης ανέξάρτητα από την κρίση.

  • Παραμένει η δυνατότητα αλλαγής προμηθευτή χωρίς προϋποθέσεις, αλλά με μέτρα που θα διασφαλίζουν ότι δεν θα στηρίζονται οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

  • Μπαίνει χρονικό όριο στην προθεσμία παραμονής των καταναλωτών στο καθεστώς της καθολικής υπηρεσίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα οι επιδοτήσεις των λογαριασμών των τελικών καταναλωτών προέρχονται κατά 70 περίπου από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και με 30% από τον Προϋπολογισμό. Συγκεκριμένα περίπου 7,5-8 δις ευρώ προέρχονται από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης στο οποίο κατευθύνονται τα έσοδα από την πώληση δικαιωμάτων ρύπων, τα υπερέσοδα των παραγωγών ΑΠΕ, οι αυξήσεις ΥΚΩ, αλλά και τα υπερέσοδα των παραγωγών ηλεκτρισμού μετά τον Ιούλιο. Το υπόλοιπο που μένει ποσό, περίπου 2 δισεκ.  έχει προέλθει από τον προϋπολογισμό και στόχος είναι να παραμείνει σε αυτά τα επίπεδα η αναλογία.

Τέλος ο μηχανισμός παρακράτησης των υπερεσόδων των παραγωγών που τους δυο πρώτους μήνες απέδωσε 2 δις ευρώ.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας