Μενού Ροή
Χαμηλότερα τέλη μεταφοράς πετρελαίου απαιτεί η Ουγγαρία από τις Βρυξέλλες

Η Ουγγαρία, φοβούμενη για τον εφοδιασμό της με ρωσικό πετρέλαιο που έρχεται μέσω της ξηράς, πιέζει τη γειτονική της Κροατία και την ΕΕ να ορίσουν ευνοϊκά τέλη διέλευσης για τη μεταφορά του πετρελαίου που φτάνει στην Αδριατική με δεξαμενόπλοια και στη συνέχεια μεταφέρεται μέσω του αγωγού Janaf της Κροατίας.

Η Ουγγαρία προμηθεύεται το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου της από τη Ρωσία, σε χαμηλότερες τιμές από ό,τι το μεγαλύτερο μέρος της Ευρώπης, μέσω του αγωγού Druzhba. Αλλά ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία και οι επιθέσεις της Ρωσίας στις υποδομές της χώρας έχουν ωθήσει τη Βουδαπέστη να εξετάσει τον Janaf ως την πιο βιώσιμη εναλλακτική διαδρομή για τη μεταφορά φθηνού ρωσικού πετρελαίου.

Ωστόσο, ο Τζανάφ προσέφερε μόνο υψηλότερα τιμολόγια για το ρωσικό πετρέλαιο και, κατά τη συνάντηση των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ στις Βρυξέλλες τη Δευτέρα, η Ουγγαρία προσπάθησε να εξασφαλίσει ευνοϊκότερα τέλη διέλευσης, με τους Ούγγρους αξιωματούχους να ζητούν από την Επιτροπή να ορίσει επίσημα χαμηλότερα τιμολόγια για τον Janaf.

Σύμφωνα με την ουγγρική πλευρά, το συμβόλαιο διαμετακόμισης του ενεργειακού γίγαντα της Βουδαπέστης MOL λήγει και έλαβε μια «άδικη προσφορά» για τέλος διαμετακόμισης που θα είναι 80% υψηλότερο το επόμενο έτος.

«Αυτό δεν είναι τίποτε άλλο από μια κατάχρηση της πολεμικής κατάστασης εκ μέρους των Κροατών, μια κατάχρηση της μονοπωλιακής θέσης, μια κατάχρηση του γεγονότος ότι ο πόλεμος θα μπορούσε να θέσει την Ουγγαρία, τη Σλοβακία και, σε κάποιο βαθμό, την Τσεχική Δημοκρατία σε ευάλωτη θέση», δήλωσε ο Ούγγρος υπουργός Εξωτερικών και Εμπορίου Πέτερ Σίγιαρτο μετά τη συνάντηση των υπουργών Ενέργειας τη Δευτέρα.

Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα τέλη διαμετακόμισης 2,5-3 φορές πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

Κάνοντας λόγο για «εξαιρετικά άδικη συμπεριφορά», είπε ότι ζήτησε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να καταρτίσει πρόταση ώστε οι τιμές που εφαρμόζονται στις εναλλακτικές διαδρομές που καθίστανται αναγκαίες λόγω του πολέμου να μην υπερβαίνουν τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

«Τόνισα ότι η τρέχουσα χωρητικότητα του Janaf μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες της Ουγγαρίας. Η τρέχουσα δυναμικότητα της Janaf προς την Ουγγαρία είναι 11,4 εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου, ενώ η δυναμικότητα διύλισης του διυλιστηρίου στην Ουγγαρία είναι 8,1 εκατομμύρια τόνοι», δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας της Κροατίας Νταβόρ Φιλίποβιτς στους δημοσιογράφους στις Βρυξέλλες, σύμφωνα με τις Jutarnji List και Večernji List.

Η Ουγγαρία, η Σλοβακία και η Τσεχία προμηθεύονται πετρέλαιο κυρίως μέσω του αγωγού Friendship και οι συνδυασμένες ανάγκες τους ανέρχονται σε 21,5 εκατομμύρια τόνους ετησίως, σύμφωνα με το Telex.

Παρόλο που η μισή δυναμικότητα του διυλιστηρίου Litvinov στην Τσεχία εισάγεται από την Τεργέστη από την πολωνική ιδιοκτήτρια εταιρεία Unipetrol, η συνδυασμένη ζήτηση για τα διυλιστήρια και των τριών χωρών δεν μπορεί να καλυφθεί μόνο από τη δυναμικότητα των 11,4 εκατομμυρίων του Janaf.

«Είμαστε έτοιμοι να γίνουμε εταίρος και να εξασφαλίσουμε αρκετό πετρέλαιο για την Ουγγαρία και τη Σλοβακία, αλλά πρέπει να σεβαστούμε αυτό που τονίζει η Επιτροπή: τις ίδιες συνθήκες αγοράς για όλους και τον δίκαιο ανταγωνισμό, τους ίσους όρους ανταγωνισμού», δήλωσε ο Φιλίποβιτς.

Όταν οι ηγέτες της ΕΕ συμφώνησαν σε ένα εμπάργκο στις εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου, το οποίο εγκρίθηκε τον Ιούνιο και τέθηκε σε ισχύ στις αρχές Δεκεμβρίου, σε αρκετές χώρες της ΕΕ που δεν έχουν εσωτερικά σύνορα, συμπεριλαμβανομένης της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας – χορηγήθηκαν προσωρινές εξαιρέσεις.

Αυτό σημαίνει ότι η Ουγγαρία θα έχει τη δυνατότητα να συνεχίσει να εισάγει ρωσικό πετρέλαιο μέσω θαλάσσης το 2023, σε περίπτωση που ο αγωγός Druzhba σταματήσει να λειτουργεί.

«Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ουγγαρία παίρνει φθηνότερο ρωσικό πετρέλαιο μέσω του Druzhba και τώρα θέλουν φθηνότερη μεταφορά και μέσω του Janaf», δήλωσε ο Φιλίποβιτς.

Δεν ήταν σαφές εάν η Επιτροπή θα απαντήσει επίσημα στα αιτήματα της Βουδαπέστης.

Οι ενεργειακές σχέσεις μεταξύ της Κροατίας και της Ουγγαρίας ήταν τεταμένες. Το καλοκαίρι, η Κροατία έχασε μια διεθνή διαιτητική υπόθεση που ξεκίνησε από την ουγγρική MOL σχετικά με την παράλειψη του Ζάγκρεμπ να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από μια συμφωνία σχετικά με την επιχείρηση φυσικού αερίου της κοινής κροατικής πετρελαϊκής εταιρείας INA, τερματίζοντας μια διαδικασία που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2013.

Εν τω μεταξύ, το μοναδικό διυλιστήριο πετρελαίου της Κροατίας, το οποίο διαχειρίζεται η INA, δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι θα αναστείλει τη λειτουργία του για προγραμματισμένο εκσυγχρονισμό που θα διαρκέσει από τον Νοέμβριο έως τις αρχές Απριλίου.

Πηγή: euractiv.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας