Μενού Ροή
Νοθεία καυσίμων: «Μπάζει» το «Εισροών – Εκροών»

του Γιώργου Αλεξάκη,

Τα φαινόμενα παραβατικότητας και λαθρεμπορίου έχουν πάρουν ενδημική μορφή στην αγορά καυσίμων με αποτέλεσμα να καταγράφονται μεγάλες απώλειες στο κρατικό ταμείο αλλά και να δημιουργούνται συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά που υπονομεύουν τη βιωσιμότητα δεκάδων επιχειρήσεων και τις θέσεις χιλιάδων εργαζομένων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συνέντευξης τύπου ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Πετρελαιοειδών Εταιρειών (ΣΕΕΠΕ) κ. Γιάννης Αληγιζάκης, τα ταμεία του κράτους χάνουν 100-150 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο από το λαθρεμπόριο και τη νόθευση.

Επίσης οι καταναλωτές χάνουν 50-90 εκατ. ευρώ από την αγοραστική τους δύναμη, εξαιτίας των «πειραγμένων» αντλιών. Ουσιαστικά τα ποσά αυτά που περιγράφονται ως απώλειες τόσο για το κρατικό ταμείο όσο και για την τσέπη των καταναλωτών ξεπερνούν ακόμη και το κονδύλι του επιδόματος θέρμανσης για φέτος. Υπενθυμίζεται ότι το κονδύλι του επιδόματος για τη σεζόν 2021-2022 θα ανέλθει συνολικά σε 168 εκατ. ευρώ από 84 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Στρέβλωση ανταγωνισμού

Ωστόσο, όπως τόνισε, ο κ. Αληγιζάκης υπάρχουν και έμμεσες επιπτώσεις στην υγεία των καταναλωτών και στο Περιβάλλον, αλλά στην στρέβλωση του υγιούς ανταγωνισμού.

Όπως είπε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ παρά τα σημαντικά βήματα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, η αγορά καυσίμων μαστίζεται από ζητήματα παραβατικότητας, που αφορούν κύρια

·       λαθρεμπορικές πρακτικές στο πετρέλαιο κίνησης και στο υγραέριο κίνησης,

·       νόθευση καυσίμων με χημικές ουσίες,

·       παράνομες παρεμβάσεις στη λειτουργία των αντλιών των πρατηρίων, με αποτέλεσμα να παραδίδονται μειωμένες ποσότητες στον καταναλωτή.

Σήμερα, μάλιστα, σύμφωνα με τον ΣΕΕΠΕ παρουσιάζεται μια ανησυχητική αύξηση των φαινομένων παραβατικότητας στα καύσιμα, ενώ όπως ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης ΑΑΔΕ, με μια σειρά ανακοινώσεων, επιβεβαιώνει την ύπαρξη κυκλωμάτων που διακινούν παράνομες ουσίες, εισαγόμενες από γειτονικές χώρες, παράνομες δεξαμενές, κ.λπ.

Σύστημα εισροών εκροών

Στην «καρδιά» της στρατηγικής για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της παραβατικότητας βρίσκεται η αποτελεσματική λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος Εισροών – Εκροών, τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ που επισήμανε ότι παρά την πρόοδο υπάρχουν ακόμη κενά που επιτρέπουν την ανάπτυξη των φαινομένων λαθρεμπορίας

Όπως ανέφερε η διοίκηση του ΣΕΕΠΕ παρά το ότι το σύστημα εγκαταστάθηκε στα πρατήρια και στις φορολογικές αποθήκες, το 2010, το  2018 μετατέθηκε ο στόχος για την πλήρη λειτουργία, για το τέλος του 2021. Ωστόσο, ακόμη το σύστημα δεν λειτουργεί.

Στο φόντο αυτό, όπως σημείωσε ο κ. Αληγιζάκης ο  ΣΕΕΠΕ εισηγήθηκε τη συνεργασία με την Πολιτείας, ώστε με την τεχνική υποστήριξη και τεχνολογική συνδρομή του:

o       Να ξεπεραστούν τα προβλήματα που υπάρχουν από τα μη πιστοποιημένα λογισμικά των συστημάτων Εισροών – Εκροών που έχουν εγκατασταθεί στα πρατήρια, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται «κενά ασφαλείας», και να μην διασφαλίζεται η ορθή αποστολή των ψηφιακών δεδομένων.

o       Να αξιοποιηθεί η νέα πλατφόρμα της ΑΑΔΕ «MyData». Χωρίς να επιβαρυνθούν με νέα κόστη οι πρατηριούχοι, το σύστημα να αρχίσει να λειτουργεί άμεσα και να μεταδίδει ψηφιακά δεδομένα σε πραγματικό χρόνο, τα οποία θα αξιοποιούνται πλέον από την Πολιτεία.

Μάλιστα, όπως αναφέρθηκε, στο πλαίσιο αυτό ο ΣΕΕΠΕ υπέγραψε πρόσφατα Μνημόνιο Συνεργασίας με την ΑΑΔΕ, αναλαμβάνοντας συνολικά το κόστος υλοποίησης του συστήματος Εισροών – Εκροών.

Τα επόμενα αναγκαία βήματα

Να σημειωθεί πάντως ότι για να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία «στεγανοποίησης» του συστήματος διακίνησης καυσίμων απαιτείται

o       Η ψήφιση εκκρεμών ΚΥΑ που αφορούν την εγκατάσταση συστήματος Εισροών - Εκροών και σε άλλα σημεία, π.χ. δεξαμενές ΚΤΕΛ, εργοτάξια. Ουσιαστικά σε όλους τους αποθηκευτικούς χώρους όλων των κατόχων του Ν. 3054.

o       Η ενίσχυση του στελεχιακού δυναμικού της ΑΑΔΕ, Ελεγκτικών Υπηρεσιών και Γενικού Χημείου του Κράτους.

o       Η επίσπευση δικαστικών υποθέσεων.

o       Η τροποποίηση της νομοθεσίας, ώστε να σφραγίζονται τα πρατήρια που ελέγχονται για παραβατικότητα.

Επιπλέον, όπως αναφέρεται από τον ΣΕΕΠΕ, το σημαντικότερο ζητούμενο είναι ο καλύτερος συντονισμός μεταξύ των Υπηρεσιών και των εμπλεκόμενων Υπουργείων, με τον ορισμό της ΑΑΔΕ ως Υπεύθυνου Φορέα, με αποφασιστικές αρμοδιότητες, για την ολοκληρωμένη και αποτελεσματική λειτουργία όλου του Έργου.

Επιτακτική, επίσης,  κρίνεται και η ενσωμάτωση όλων των ποιοτικών ελέγχων που σήμερα γίνονται από το ΥΠΕΝ με τα ΚΕΔΑΚ και την ΑΑΔΕ (Δημόσια Τελωνεία- Γενικό Χημείο Κράτους), με την διατήρηση των αδειοδοτικών ελέγχων στο ΥΠΕΝ.

Ελλείψεις σε εξοπλισμό

Με βάση, δε, τα στοιχεία που κατέθεσε ο ΣΕΕΕΠΕ, μόλις τα μισά από τα δέκα ειδικά εξοπλισμένα οχήματα για διενέργεια επιτόπιων αναλύσεων, λειτουργούν σήμερα. Οι έλεγχοι κατά κανόνα, γίνονται στα μεγάλα αστικά κέντρα και κυρίως στην Αθήνα. Οι έλεγχοι πρέπει να επεκταθούν στην Περιφέρεια και τα νησιά.

Επίσης τα αυτοκίνητα των ΚΕΔΑΚ πρέπει να έχουν πιστοποιημένο εξοπλισμό, ώστε να διενεργείται οριστικός έλεγχος των δειγμάτων και για να εφαρμόζονται οι ποινές, πρέπει να μην ισχύουν οι ίδιες κυρώσεις για ασφάλεια, αστοχία και δόλο.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας