Μενού Ροή
Το ρωσικό ντίζελ «πλημμυρίζει» την Ευρώπη και η Ευρώπη δεν έχει βρει πώς θα το αντικαταστήσει

Σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα διατηρείται η εξάρτηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το ρωσικό ντίζελ, καθώς λίγες εβδομάδες πριν την ενεργοποίηση των νέων κυρώσεων, η Μόσχα παραμένει ο κορυφαίος προμηθευτής της Γηραιάς Ηπείρου. 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Ηνωμένο Βασίλειο σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa,  έλαβαν από τη Ρωσία σχεδόν τις μισές εισαγωγές καυσίμου τύπου ντίζελ δια θαλάσσης τις πρώτες 24 ημέρες του τρέχοντος μήνα.

Το συγκεκριμένο ποσοστό ξεκίνησε να αυξάνεται σημαντικά από τον Οκτώβριο, καθώς η απεργία στα διυλιστήρια της Total στη Γαλλία ανάγκασε την Ευρώπη να ενισχύσει τις εισαγωγές. Όμως, η εν λόγω τάση διατηρείται μέχρι και σήμερα.

Συνολικά, δεξαμενόπλοια παρέδιδαν κατά μέσο όρο 1,34 εκατομμύρια βαρέλια ντίζελ ημερησίως κατά τη διάρκεια της περιόδου 1ης-24ης Νοεμβρίου στην ΕΕ και στο Ηνωμένο Βασίλειο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Vortexa. Πρόκειται για ποσότητα σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με τον Οκτώβριο, ωστόσο εξακολουθεί να είναι υψηλότερη από τον μέσο όρο για τους πρώτους 10 μήνες του 2022.

Κι όλα αυτά, ενώ από τις 5 Φεβρουαρίου του 2023 ενεργοποιούνται οι νέες κυρώσεις της Ε.Ε. εις βάρος του Κρεμλίνου, οι οποίες περιλαμβάνουν τον μηδενισμό των θαλάσσιων μεταφορών ντίζελ κι άλλων προϊόντων διύλισης. 

Η ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο λάμβαναν περίπου 600.000 βαρέλια ντίζελ την ημέρα σε αποστολές από τη Ρωσία κατά την περίοδο 1-24 Νοεμβρίου, ποσοστό 45% των συνολικών αφίξεων. Τον Οκτώβριο έλαβαν το 34% από τη Ρωσία, ενώ ο μέσος όρος για τους πρώτους 10 μήνες του έτους ήταν 51%.

Οι εξαγωγές από το ρωσικό λιμάνι Πριμόρσκ αναμένεται να καταγράφουν περαιτέρω αύξηση τον επόμενο μήνα, με ένα αξιοσημείωτο ποσοστό να κατευθύνεται στο πετρελαϊκό hub της περιοχής Άμστερνταμ – Ρότερνταμ – Άντβερπ. 

Ο Δεκέμβριος, εξάλλου, είναι ο τελευταίος μήνας, κατά τον οποίο οι traders της αγοράς ντίζελ μπορούν να παραλάβουν ρωσικό ντίζελ, ενώ θα έχουν μια περίοδο 40 ημερών προκειμένου να το μεταπουλήσουν στις χώρες – μέλη της Ε.Ε. (δηλαδή έως τις 5 Φεβρουαρίου).  

Πέραν της Ευρώπης, βέβαια, αντίστοιχο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η Ρωσία, η οποία καλείται να βρει νέους αγοραστές για τα προϊόντα της, δεδομένου ότι σχεδόν το 50% καταλήγει στην Ε.Ε. Η Τουρκία αποτελεί μια «καλή» εναλλακτική, όπως και οι Μαρόκο – Τυνησία.  

Η Ρωσία, εκτός από ντίζελ, εξάγει και μεγάλες ποσότητες άλλων πετρελαϊκών προϊόντων, όπως για παράδειγμα η νάφθα.  Η νάφθα είναι ένα προϊόν πετρελαίου που μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε για την παραγωγή βενζίνης, είτε ως πρώτη ύλη στη βιομηχανία πετροχημικών. Το μαζούτ, ουσιαστικά υπόλειμμα της διαδικασίας διύλισης του αργού, έχει πολλαπλές πιθανές χρήσεις, μεταξύ άλλων για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και ως καύσιμο για πλοία.

Οι συνολικές αποστολές προϊόντων πετρελαίου της Ρωσίας αυτόν τον μήνα πρόκειται να φτάσουν στο υψηλότερο επίπεδο σε αριθμό βαρελιών ημερησίως από τον Φεβρουάριο, όταν ξεκίνησε η εισβολή στην Ουκρανία.

Τα ρωσικά καύσιμα δεν εξάγονται βεβαίως στο σύνολό τους από τα λιμάνια της χώρας - ορισμένα μπορούν να αποσταλούν μέσω τρίτων χωρών και δεν περιλαμβάνονται στα στατιστικά στοιχεία που αναφέρθηκαν νωρίτερα.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας