Μενού Ροή
Πώς μπορώ να βγάλω άδεια για πρατήριο υδρογόνου - Πότε έρχονται στην Ελλάδα - Όλες οι λεπτομέρειες

Το υδρογόνο για πολλούς αποτελεί το καύσιμο του μέλλοντος, με τους κατασκευαστές να δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στη συγκεκριμένη μορφή αποθήκευσης ενέργειας για την κίνηση των οχημάτων. Ωστόσο, για να μπορέσουν τα υδρογονοκίνητα οχήματα να κυκλοφορήσουν στους δρόμους και να προωθηθεί η χρήση τους, απαιτούνται οι κατάλληλες υποδομές, δηλαδή οι σταθμοί ανεφοδιασμού.

Στην Ελλάδα, έγινε το πρώτο βήμα για την προώθηση της υδρογονοκίνησης, καθώς υπογράφηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών και του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σχετικά με τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση πρατηρίων υδρογόνου για την κίνηση οχημάτων οδικών μεταφορών.

Το πλαίσιο και όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες για την εγκατάσταση πρατηρίων υδρογόνου για την κίνηση οχημάτων οδικών μεταφορών, καθορίζονται με Κοινή Υπουργική Απόφαση του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές Μιχάλη Παπαδόπουλου, του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωνσταντίνου Σκρέκα και του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικόλαου Ταγαρά.

Ουσιαστικά, διαμορφώνεται όλος ο “καμβάς” για την αδειοδότηση και λειτουργία των πρατηρίων υδρογόνου, ενώ περιγράφονται οι τεχνικές προδιαγραφές που αφορούν στη χωροθέτηση και τους όρους ασφαλείας που πρέπει να πληρούν οι εγκαταστάσεις.

Πρατήρια υδρογόνου και Ανανεώσιμες Πηγές

Με την έκδοση της εν λόγω ΚΥΑ καθίσταται εφικτή η δημιουργία εγκαταστάσεων πρατηρίων υδρογόνου, γεγονός που θα επιτρέψει την κυκλοφορία οχημάτων υδρογόνου (μηδενικών εκπομπών), ενώ ανοίγει ο δρόμος για τη διείσδυση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον τομέα των μεταφορών, μέσω της καθαρής παραγωγής (πράσινου) υδρογόνου.

Ταυτόχρονα, η Ελλάδα ευθυγραμμίζεται με τα υπόλοιπα Κράτη Μέλη στον Τομέα των οδικών μεταφορών, καθώς τίθενται οι βασικές προϋποθέσεις για την ελεύθερη κυκλοφορία των οχημάτων υδρογόνου σε όλο το μήκος του Ευρωπαϊκού Δικτύου.

Ειδικότερα, η απόφαση καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση και λειτουργία αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου σε αέρια φάση δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίας μονάδας μέγιστης αποθήκευσης 2,5 τόνων (tn), ως προς τη διάθεση υδρογόνου για χρήση στις οδικές μεταφορές.

Με την παρούσα απόφαση καθορίζονται:

α) Oι ελάχιστες εσωτερικές και εξωτερικές αποστάσεις ασφαλείας των χαρακτηριστικών στοιχείων των εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου  δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.

β) Oι όροι και οι προϋποθέσεις για την ασφαλή κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.

γ) Oι τεχνικές προδιαγραφές των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων υδρογόνου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.

δ) Tο σύνολο των εγκαταστάσεων ενός αμιγούς ή μικτού πρατηρίου υδρογόνου δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως.

Επιπλέον, με την έκδοση της ΚΥΑ διασφαλίζεται η δυνατότητα χρηματοδότησης πολλών Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων, που έχουν ήδη ενταχθεί στο πλαίσιο ευρύτερων Ευρωπαϊκών Δράσεων και στα οποία συμμετέχουν πολλοί δημόσιοι και ιδιωτικοί φορείς, με σκοπό τη διάδοση της χρήσης του υδρογόνου.

Πώς μπορώ να βγάλω άδεια για πρατήριο υδρογόνου

Με βάση το Άρθρο 10 του ΦΕΚ Β' 2570/20-04-2023, ως αμιγές πρατήριο υδρογόνου ιδιωτικής χρήσης, ή ως μικτό πρατήριο υδρογόνου, υγρών καυσίμων, πεπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), ή/και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) ιδιωτικής χρήσης, ορίζεται το πρατήριο υδρογόνου το οποίο το φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει νόμιμο δικαίωμά εκμετάλλευσής του, το χρησιμοποιεί για να ανεφοδιάζει με υδρογόνο ή/και τα ανωτέρω λοιπά υγρά και αέρια καύσιμα, αντιστοίχως, οχήματα οδικών μεταφορών, τα οποία είτε:

  1. ανήκουν σε αυτό, όπως αποδεικνύεται από τις άδειες κυκλοφορίας τους,
  2. χρησιμοποιούνται από αυτό, με συμβάσεις μακροχρόνιας μίσθωσης όπως αποδεικνύεται από τις σχετικές συμβάσεις με σχετική υπεύθυνη δήλωση,
  3. είναι μισθωμένα με τη μέθοδο της χρηματοδοτικής μίσθωσης (LEASING), όπως αποδεικνύεται από τις σχετικές συμβάσεις με σχετική υπεύθυνη δήλωση,
  4. είναι μεν ιδιόκτητα οχήματα στελεχών ή υπαλλήλων του νομικού προσώπου, αλλά η επιχείρηση, υπό μορφή bonus, επιτρέπει την τροφοδοσία αυτών άνευ ανταλλάγματος, το οποίο αποδεικνύεται με έγγραφο της επιχείρησης,
  5. είναι αυτοκίνητα δημοσίας ή ιδιωτικής χρήσεως που ανήκουν μεν κατά κυριότητα, νομή και κατοχή σε διάφορους μεταφορείς αυτοκινητιστές, όμως με βάση σχετική σύμβαση, κατατεθειμένη στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. είναι εκμισθωμένα για να διενεργούν μεταφορές για λογαριασμό του προσώπου που έχει το ιδιωτικό πρατήριο.

Τα εν λόγω πρατήρια ιδρύονται εντός του ιδιοκτήτου ή μισθωμένου χώρου των εγκαταστάσεων των φυσικών ή νομικών προσώπων και πρέπει να έχουν τουλάχιστον 1 τροχοφόρο όχημα που ανεφοδιάζεται με συμπιεσμένο υδρογόνο, προκειμένου για αμιγή εγκατάσταση υδρογόνου, συμπεριλαμβανομένων οχημάτων διπλού καυσίμου, ένα εκ των οποίων είναι το Υδρογόνο.

Άδειες ίδρυσης και λειτουργίας πρατηρίων υδρογόνου, αμιγών ή μικτών, χορηγούνται σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας. Δείτε εδώ αναλυτικά την ΚΥΑ

Με αφορμή την ΚΥΑ, ο Υφυπουργός Μεταφορών κ. Μιχάλης Παπαδόπουλος, δήλωσε: «Με την έκδοση της ΚΥΑ που περιγράφει τις προϋποθέσεις αδειοδότησης και λειτουργίας των πρατηρίων υδρογόνου διαμορφώνουμε τις συνθήκες για τη χρήση του υδρογόνου ως καυσίμου Μεταφορών στην Ελλάδα. Σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον Υπουργό κ. Κωνσταντίνο Σκρέκα και τον Υφυπουργό κ. Νικόλαο Ταγαρά, θέτουμε τις βάσεις για τη δημιουργία πρατηρίων διάθεσης υδρογόνου, με αυστηρούς όρους ασφάλειας και μέριμνα για τον έλεγχο των εγκαταστάσεων. Επίσης, με την εξασφάλιση της συμμετοχής στα σχετικά Ευρωπαϊκά Προγράμματα, η Ελλάδα παραμένει στο προσκήνιο του εκσυγχρονισμού του ενεργειακού μείγματος ακολουθώντας τη στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για τη χρήση των εναλλακτικών καυσίμων και την προώθηση των πράσινων μεταφορών.»

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας