Μενού Ροή
Ηλεκτροκίνηση made in Greece με επιχορηγήσεις 200 εκατ. και νέα επιδότηση έως 8.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο

Του Γιώργου Νέλλα

Επενδύσεις άνω του 1 δις ευρώ αναμένεται να προσελκύσει η Ελλάδα για την ηλεκτροκίνηση τα επόμενα χρόνια τόσο μέσω της εγκατάστασης φορτιστών όσο και γενικότερα της παραγωγής προϊόντων και αγαθών «made in Greece».

Στο ποσό αυτό δεν υπολογίζεται φυσικά η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, με την κινητροδότηση που δίνει το υπουργείο Ενέργειας & Περιβάλλοντος μέσω του νέου προγράμματος «Κινούμαι ηλεκτρικά» Νο2, οι προετοιμασίες για το οποίο βρίσκονται πλέον στη τελική ευθεία.

Το πρόγραμμα προβλέπει αυξημένη επιδότηση για την αντικατάσταση παλαιού, συμβατικού αυτοκινήτου, με νέο ηλεκτρικό (μηδενικών ρύπων). Η επιδότηση θα ανέρχεται έως το 30% της αξίας του αυτοκινήτου (από 20% στο 1ο «κινούμαι ηλεκτρικά») και μέχρι 8.000 ευρώ (από 6.000 ευρώ). Προβλέπονται επίσης αυξημένα κίνητρα για νέους 29 ετών και επιχειρήσεις στα νησιά.

Ακολουθεί το πρόγραμμα «πράσινα ταξί», προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, με στόχο την αντικατάσταση τουλάχιστον 2.000 ταξί, συμβατικών και ρυπογόνωναπό ηλεκτρικά (μηδενικών ρύπων) σε Αττική και Θεσσαλονίκη. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τον κλιματικό νόμο, από το 2026 οι νέες άδειες ταξί σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα αφορούν μόνο ηλεκτρικά οχήματα.

Στο υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος αναμένουν πολύ μεγάλη συμμετοχή και στα δύο αυτά προγράμματα, ενθαρρυμένοι από την πολύ μεγάλη επιτυχία του 1ου «Κινούμαι ηλεκτρικά», στο οποίο βεβαίως την -ευχάριστη – έκπληξη απετέλεσαν τα ηλεκτρικά ποδήλατα, στο πλαίσιο της γενικότερης αύξησης της αγοράς και χρήσης ποδηλάτου κατά την διάρκεια της πανδημικής κρίσης.

Γι’ αυτό στρέφουν το ενδιαφέρον τους στην αύξηση των δημοσίως προσβάσιμων ταχυφορτιστών ως παράγοντα – κλειδί για την περαιτέρω αύξηση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων καθώς μάλιστα η Ελλάδα έχει αποφασίσει από το 2030 να ταξινομούνται μόνο οχήματα μηδενικών ρύπων στη χώρα (πρόσφατα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έλαβε ανάλογη απόφαση για το σύνολο της ΕΕ με αφετηρία το 2035).

10πλασιασμός των ταχυφορτιστών σε 3,5 χρόνια

Υπολογίζεται ότι από τους 1.300 δημοσίως προσβάσιμους φορτιστές που υπάρχουν σήμερα στη χώρα, ο αριθμός τους, με βάση μελέτη που έχει εκπονηθεί, θα πρέπει να αυξηθεί στους 13.000 το 2025 και στους 100.000 το 2030. Πρόκειται, αναμφίβολα, για ιδιαίτερα φιλόδοξους στόχους καθώς η αύξηση για τα επόμενα 3,5 χρόνια θα πρέπει να είναι της τάξης του 1.000% και ακολούθως, έως το 2030, του 750%. Με άλλα λόγια, το 2030 θα πρέπει να υπάρχουν 77 φορές περισσότεροι δημοσίως προσβάσιμοι φορτιστές απ’ ότι σήμερα, που και πάλι έχουν αυξηθεί σημαντικά αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι το 2018 υπήρχαν μόλις 22, το 2019 μόλις 34 και το 2020 ήταν 173.

Στον αέρα το πρόγραμμα «Φορτίζω παντού»

Για την επίτευξη του προαναφερθέντος στόχου απαιτούνται επενδύσεις συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων έχουν διασφαλιστεί τα πρώτα 80 εκατ. ευρώ μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Αυτός θα είναι ο προϋπολογισμός του προγράμματος «Φορτίζω παντού», που σχεδιάζει το υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος με στόχο να είναι στον «αέρα» έως το Σεπτέμβριο ενεργοποιώντας τις 20 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών φόρτισης.

Προς την κατεύθυνση αυτή

-Έχουν ήδη επιλεγεί 35 από τις 165 πιάτσες ταξί στην Αττική καθώς έχουν αξιολογηθεί ως οι καταλληλότερες από τεχνικής και οικονομικής πλευράς για την εγκατάσταση ταχυφορτιστών.

-150 δήμοι έχουν ολοκληρώσει, με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο, τα  Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων προτείνοντας 7.000 θέσεις φόρτισης, οι οποίες καταγράφονται σε ειδικό λογισμικό, ενώ θα ακολουθήσει πρόσκληση για την τοποθέτηση φορτιστών.

Επιδοτήσεις για τη δημιουργία μονάδων παραγωγής

Στο υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος θέλουν όλη αυτή η θετική δυναμική που αναπτύσσεται για την ηλεκτροκίνηση να συνδυασθεί με την δημιουργία εγχώριας παραγωγικής βάσης και νέων θέσεων εργασίας, Αυτός είναι ο στόχος του προγράμματος «Produce e green», προϋπολογισμού (δημόσια δαπάνη) 200 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Το πρόγραμμα επίκειται να προκηρυχθεί και θα περιλαμβάνει επιδοτήσεις για δημιουργία μονάδων παραγωγής και αγαθών της αλυσίδας της ηλεκτροκίνησης.

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι πολυτέλεια, δεν είναι σπορ για λίγους. Δεν πρόκειται για αυτοκίνητα αλλά για νέα κουλτούρα στις μετακινήσεις. Θέλουμε να είναι προνόμιο για όλους, να είναι ο νέος ευρωπαϊκός τρόπος μετακινήσεων για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τη μόλυνση του περιβάλλοντος, ειδικά στα αστικά κέντρα». επισημαίνει η γενική γραμματέας Έρευνας, κα Αλεξάνδρα Σδούκου και διαβεβαιώνει ότι στην κυβέρνηση «έχουμε το σχέδιο, το πείσμα και την ενέργεια  να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής στο αστικό περιβάλλον».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας