Μενού Ροή
Ναυπηγεία Ελευσίνας: Διεκδικούν ρόλο “κλειδί” στο πλάνο για την ανάπτυξη πλωτών αιολικών πάρκων

Η νέα ενεργειακή πραγματικότητα, που έφερε η Ουκρανική κρίση δημιουργεί ευκαιρίες στην ελληνική ναυπηγική βιομηχανία και δη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, με βάση όσα ανέφερε, την Τρίτη 22/11  ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ONEX Shipyards & Technologies, Πάνος Ξενοκώστας σε δημοσιογραφική συνάντηση.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι στο επιχειρηματικό σχέδιο που έχει καταρτίσει για την επόμενη μέρα των Ναυπηγείων Ελευσίνας υπάρχει στόχευση για την κατασκευή των βάσεων των πλωτών ανεμογεννητριών, που μάλιστα ενδείκνυνται για τα δεδομένα των Ελληνικών θαλασσών. “Απαιτούνται για την Ελλάδα με βάση τους στόχους 1000 υπεράκτιες ανεμογεννήτριες των 10 μεγαβάτ” ανέφερε ο κ. Ξενοκώστας και σημείωσε ότι εφόσον επιλεγεί η κατασκευή τους π.χ. στην Κίνα θα απαιτηθεί για τη μεταφορά η αξιοποίηση κάποιων ειδικών πλατφορμών που χρησιμοποιούνται σήμερα. Ωστόσο χωρούν μόλις τρεις βάσεις και θέλουν 40 περίπου μέρες για να καταφθάσουν από τον Κίνα στα Ελληνικά νερά. Κάτι που σημαίνει και απώλεια χρόνου και κόστους. “Αν θες ενεργειακή ανεξαρτησία, μετάβαση και ασφάλεια θα πρέπει να φτιάξεις τις βάσεις εδω" τόνισε ο κ. Ξενοκώστας.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους σχεδιασμούς του ΥΠΕΝ προβλέπεται να εγκατασταθούν σε πρώτη φάση 2.000 MW ωστόσο τα προσεχή χρόνια προβλέπεται ότι η χώρα μας μπορεί να φιλοξενήσει offshore αιολικά πάρκα στο Αιγαίο ισχύος περίπου 10 GW για έργα σταθερής έδρασης και 30-40 GW για πλωτά αιολικά.

Όπως, μάλιστα, χαρακτηριστικά αναφέρθηκε πέρυσι σε ημερίδα της ΕΛΕΤΑΕΝ για τα θαλάσσια αιολικά πάρκα “η θαλάσσια αιολική ενέργεια είναι ένα απαραίτητο στοιχείο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής. Και αυτό διότι μπορεί να προσφέρει πολύ μεγάλες ποσότητες καθαρής ενέργειας με περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά άριστο τρόπο. Παράλληλα, μπορεί να στηρίξει μια ισχυρή εγχώρια εφοδιαστική αλυσίδα υψηλής προστιθέμενης αξίας που θα εμπλέκει τη ναυπηγική βιομηχανία, τα λιμάνια, τις μεταφορές, την βιομηχανία καλωδίων και τσιμέντου και πολλούς άλλος κλάδους.”

Το χρονοδιάγραμμα

Στο μεταξύ το σε 8 μήνες περίπου, τον Ιούλιο - Αύγουστο του 2023 εκτιμάται ότι μπορεί να φιλοξενηθούν οι πρώτες επισκευές πλοίων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, όπως είπε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ONEX Shipyards & Technologies, Πάνος Ξενοκώστας. Προϋπόθεση βέβαια γιατί είναι  η σχετική συμφωνία εξυγίανσης που υπεγράφη πριν από λίγες ημέρες να επικυρωθεί μέσα στην άνοιξη από το αρμόδιο δικαστήριο.

Μάλιστα ο επικεφαλής της ONEX έστειλε το μήνυμα μια δυναμική επανεκκίνηση των ναυπηγείων λέγοντας ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια, και μέχρι τον επόμενο Απρίλιο (σ.σ.: τότε εκτιμάται ότι θα έχει βγει η απόφαση του δικαστηρίου), θα έχουν επενδυθεί συνολικά περί τα 5 εκατ. ευρώ στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, συμπεριλαμβανομένου του 1,2 εκατ. ευρώ που έχει κατευθυνθεί για την αποπληρωμή μέρους των δεδουλευμένων των εργαζομένων. Μάλιστα, όπως τόνισε στο πλαίσιο του 5th Athens Investment Forum, για την ανασύσταση των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει δρομολογηθεί ένα πρόγραμμα, ύψους μισού δισεκατομμυρίου ευρώ, με τα μισά έργα να είναι εμπροσθοβαρή και να υλοποιούνται μέσα στην επόμενη 5ετία.

Ο επικεφαλής της ONEX εστίασε, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης του Τύπου, στις δύο συνεργασίες που έχουν συναφθεί στην κατεύθυνση αναγέννησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Η πρώτη αφορά την DFC, τον χρηματοδοτικό οργανισμού του αμερικανικού κράτους, που θα χρηματοδοτήσει σε πρώτη φάση με 102 εκατ. ευρώ (δάνειο μετατρέψιμο) το project εξυγίανσης των Ναυπηγείων και η δεύτερη αφορά την ιταλική ναυπηγική εταιρεία Fincantieri, η οποία διεκδικεί το αμυντικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού για τη ναυπήγηση των ελληνικών κορβετών.

Ο Π. Ξενοκώστας ξεκαθάρισε ότι η αναγέννηση των Ναυπηγείων της Ελευσίνας και το πλάνο της ONEX δεν εξαρτώνται από την απόφαση του Πολεμικού Ναυτικού και τα εξοπλιστικά προγράμματα. Τόνισε, ωστόσο, ότι σημαντικό ρόλο στην επιλογή της Fincantieri ως συνεργάτη της ONEX έπαιξε, πέρα από την τεχνογνωσία, το γεγονός ότι η ιταλική εταιρεία είναι σύμφωνη με την κατασκευή των 3 κορβετών στην Ελλάδα, εάν επιλεγεί για το πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού. Μάλιστα, σχετικά με τη συνεργασία με τη Fincantieri, όπως είπε ο επικεφαλής της ONEX, αυτή αφορά από μεταφορά τεχνογνωσίας μέχρι τη μετοχική συμμετοχή. Στον αμυντικό τομέα, πάντως, η ONEX στοχεύει να βελτιστοποιήσει και να αναβαθμίσει την υφιστάμενη γραμμή παραγωγής των τορπιλακάτων και ταυτόχρονα, φιλοδοξεί να αναπτύξει και μια άλλη γραμμή παραγωγής μεγαλύτερων πλοίων, όπως για παράδειγμα κορβετών, με σκοπό και οι δύο γραμμές παραγωγής διεισδύσουν στις διεθνείς αγορές.

«Εμείς προχωράμε ένα πλάνο με βάση αυτό που ξέρουμε να κάνουμε, την ναυτιλία. Όμως, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας βρήκαμε κι ένα αμυντικό κομμάτι. Το αμυντικό κομμάτι εφόσον υπάρχει και με δεδομένο ότι η Ελλάδα και το Πολεμικό Ναυτικό θέλουν εδώ ναυπηγείο, είναι κάτι το οποίο έχει ενταχθεί μέσα στα πλάνα μας, γιατί υπάρχει η πείρα και η αγορά. Δεν εξαρτώνται η εξυγίανση και το επιχειρηματικό πλάνο της εταιρείας από τα αμυντικά συμβόλαια του Πολεμικού Ναυτικού», τόνισε, μεταξύ άλλων, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι τα ναυπηγεία «θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους εφόσον ζητηθεί». «Θα περιμένουμε για να δούμε τι σχέδια έχει το Πολεμικό Ναυτικό. Εάν δεν υπάρχει πρόγραμμα, θα κοιτάξουμε να γεμίσουμε τα ναυπηγεία μας με άλλα αμυντικά προγράμματα. Δεν εξαρτώνται τα ναυπηγεία από έναν πελάτη», προσέθεσε, ενώ αναφερόμενος στη συνεργασία με τη Fincantieri τόνισε ότι αυτή «δεν αρχίζει και τελειώνει σε ένα εξοπλιστικό πρόγραμμα».

Ο Π. Ξενοκώστας τόνισε ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ ελληνικών ναυπηγείων και ότι η πίτα είναι διεθνής, ενώ έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη συμβολή της ONEX και των ναυπηγείων στην ενεργειακή μετάβαση και την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ελλάδας. Από το βήμα του 5th Athens Investment Forum, επεσήμανε, δε, ότι το στοίχημα της ONEX έγκειται στην ανάπτυξη μέσα στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας ενός εθνικού βιομηχανικού οικοσυστήματος, ούτως ώστε οι εφοπλιστές που θα επισκέπτονται τα Ναυπηγεία να βρίσκουν μία πλατφόρμα για ολοκληρωμένες λύσεις. «Δεν είναι δυνατόν να πιστεύουμε ότι θα αλλάξουν εδώ τα πράγματα ενεργειακά, εάν δεν υπάρχουν υποδομές, και για να πραγματοποιηθούν τα έργα, αλλά κυρίως να υποστηριχθούν, χωρίς τα μεγάλα ναυπηγεία, είτε αυτό αφορά έργα εξορύξεων, είτε αυτά αφορούν αγωγούς, είτε αφορά ανεμογεννήτριες», είπε χαρακτηριστικά. Στόχος της ΟΝΕΧ, άλλωστε, είναι να μετατραπούν τα Ναυπηγεία σε έναν κόμβο που θα στηρίζει την εμπορική ναυτιλία οριζόντια, λειτουργώντας ηγετικά για το σύνολο του βιομηχανικού οικοσυστήματος της περιοχής.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας