Μενού Ροή
«Κλιματικά εισιτήρια» στα μέσα μεταφοράς: Μέτρο – έκπληξη για το πακέτο της ΔΕΘ            

Του Γιώργου Νέλλα

Με δωρεάν ή πολύ φθηνά εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς, αστικά και υπεραστικά, μια σειρά ευρωπαϊκών χωρών επιχειρούν να παροτρύνουν/κινητροδοτήσουν τους πολίτες τους να αφήσουν τα ΙΧ και να προτιμήσουν τα ΜΜΜ με προφανή πολύ μεγάλα οφέλη και για την τσέπη τους αλλά και για την εθνική οικονομία σε μια εποχή μάλιστα που οι τιμές των καυσίμων καλπάζουν. Σ’ ένα δεύτερο επίπεδο κατ’ αυτόν τον τρόπο επιχειρούν να τιθασεύσουν και τον πληθωρισμό.

Πρόκειται για τα λεγόμενα «κλιματικά εισιτήρια», ένα νέο θεσμό που εφαρμόζουν ήδη Αυστρία, Γερμανία και Ισπανία και, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει αξιολογηθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο ως «καλή πρακτική» για το σύνολο των χωρών – μελών της ΕΕ εν όψει βεβαίως του επερχόμενου δύσκολου – ενεργειακά – χειμώνα.

Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η πρόταση έχει τεθεί και στην ελληνική κυβέρνηση και δεν αποκλείεται ακόμη και να περιληφθεί στο «πακέτο» μέτρων που επεξεργάζεται το οικονομικό επιτελείο ώστε να ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό στη ΔΕΘ με σκοπό από τη μια τη μείωση της χρήσης ορυκτών καυσίμων αλλά και την άμβλυνση του κυκλοφοριακού στα μεγάλα αστικά κέντρα και από την άλλη τη στήριξη των πολιτών, ιδίως αυτών με χαμηλά εισοδήματα.

Πως εφαρμόζεται το «κλιματικό εισιτήριο»

Η χώρα που καθιέρωσε και ονοματοδότησε το «κλιματικό εισιτήριο» ήταν η Αυστρία στα τέλη του 2021 κι ενώ η ενεργειακή κρίση είχε αρχίσει ήδη να δείχνει τα δόντια της. Πρόκειται για ετήσιο πάσο αξίας 1.095 ευρώ (αντιστοιχεί σε 21 ευρώ την εβδομάδα ή 3 ευρώ την ημέρα), με το οποίο οι πολίτες μπορούν να κάνουν απεριόριστες μεταφορές με τα μέσα μεταφοράς, δημόσια και ιδιωτικά τρένα, αστικές συγκοινωνίες, εξαιρουμένων των δημοφιλών τουριστικών προορισμών.

Προβλέφθηκε μάλιστα μειωμένο κλιματικό εισιτήριο στα 821 ευρώ για νέους, ηλικιωμένους και άτομα με αναπηρία καθώς και οικογενειακό κλιματικό εισιτήριο αξίας 1.205 ευρώ για έως εξαμελείς οικογένειες, ήτοι τους δύο γονείς και έως τέσσερα παιδιά ηλικίας μέχρι 15 ετών (τα παιδιά έως 5 ετών ταξιδεύουν ούτως ή άλλως δωρεάν).

Τον Ιούλιο του 2022 η Αυστρία επέκτεινε μάλιστα την ισχύ του «κλιματικού εισιτηρίου» στους 13 μήνες, προσφέροντας έναν επιπλέον μήνα δωρεάν, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο το όφελος για τους πολίτες αλλά και για την εθνική οικονομία.

Ακολούθησε η γειτονική Γερμανία εισάγοντας τον περασμένο Μάιο για τους τρεις μήνες του καλοκαιριού πάσο για όλα τα μέσα μεταφοράς, αστικά και υπεραστικά, κόστους 9 ευρώ το μήνα.

Τρίτη χώρα είναι η Ισπανία που από το Σεπτέμβριο καθιερώνει δωρεάν δρομολόγια τρένου για αποστάσεις έως 300 χιλιόμετρα κι ενώ είχε ήδη μειώσει κατά 30% τα εισιτήρια σε όλες τις δημόσιες συγκοινωνίες.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας