Μενού Ροή
Βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα: Το δίλημμα της Ευρώπης

Με την είδηση ότι η Γερμανία ενδέχεται να απέχει από την ψηφοφορία για τον τερματισμό της παραγωγής νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2035, η τύχη του επί μακρόν διαπραγματευόμενου κανονισμού σχετικά με τα πρότυπα CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά είναι πλέον αβέβαιη.

Αυτό που κάποτε φαινόταν αναπόφευκτο -μια συμφωνία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου τον Οκτώβριο του 2022 για τον τερματισμό της παραγωγής βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων- τώρα ακροβατεί στο χείλος της κατάρρευσης.

Το τελευταίο βήμα της νομοθετικής διαδικασίας είναι η επίσημη ψηφοφορία από τα κράτη μέλη για την οριστικοποίηση της συμφωνίας, η οποία έχει προγραμματιστεί προσωρινά για τις 7 Μαρτίου.

Η ψηφοφορία αυτή θεωρείται συνήθως τυπική, καθώς σε αυτό το στάδιο, οι χώρες έχουν ήδη καταστήσει σαφείς τις προθέσεις τους κατά τη διάρκεια εσωτερικών ψηφοφοριών του Συμβουλίου, στις οποίες συμμετέχουν οι εθνικοί πρεσβευτές στην ΕΕ.

Σε προηγούμενη συνεδρίαση των εν λόγω πρεσβευτών, μία χώρα ψήφισε κατά και μία χώρα απείχε. Ωστόσο, δεν απαιτείται ομοφωνία για να περάσει ο εν λόγω νόμος, και το Συμβούλιο χρειάζεται μόνο ειδική πλειοψηφία για να τον περάσει.

Για την ειδική πλειοψηφία απαιτείται το 55% των χωρών της ΕΕ που εκπροσωπούν το 65% του πληθυσμού της ΕΕ. Η μειοψηφία αποκλεισμού πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον τέσσερα κράτη μέλη.

Όμως, παρά τις ενδείξεις ότι το Συμβούλιο θα αποδεχόταν τον νόμο, η οργή μετά την επικύρωση του νόμου για τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά τον Φεβρουάριο του 2023 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έκανε ορισμένα κράτη μέλη να αλλάξουν θέση.

Η Ιταλία ανακοίνωσε ότι θα πει όχι στο νόμο κατά την επίσημη ψηφοφορία, ανησυχώντας ότι η νομοθεσία θα πλήξει τους κατασκευαστές και τους καταναλωτές.

Ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Volker Wissing ανακοίνωσε επίσης ότι η μεγαλύτερη χώρα της Ένωσης θα απέχει, εκτός εάν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει να επιτραπεί η χρήση ηλεκτρονικών καυσίμων σε νέα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης μετά το 2035.

Ο φόβος τώρα είναι ότι με τη Γερμανία να απέχει, την Ιταλία να καταψηφίζει και την Πολωνία και τη Βουλγαρία να αρνούνται να υποστηρίξουν τον νόμο, δεν θα επιτευχθεί το απαιτούμενο πληθυσμιακό ποσοστό για την ειδική πλειοψηφία – που σημαίνει ότι ο κανονισμός δεν θα περάσει.

Σε ερώτηση της EURACTIV νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, μια πολωνική διπλωματική πηγή δεν μπορούσε να απαντήσει για το πώς θα ψηφίσει η Πολωνία, καθώς η επίσημη θέση της χώρας δεν είχε ακόμη συμφωνηθεί.

Τι θα μπορούσε να συμβεί στη συνέχεια;

Ο Wissing κατέστησε σαφές ότι το εμπόδιο για την αποδοχή του νόμου από τη Γερμανία είναι ο ρόλος που μπορούν να διαδραματίσουν στο μέλλον τα ηλεκτρονικά καύσιμα – τα πράσινα καύσιμα που προέρχονται από υδρογόνο και είναι ουδέτερα ως προς τον άνθρακα.

Αυτά τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να καούν σε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, επιτρέποντας θεωρητικά την πώληση οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης και μετά το χρονοδιάγραμμα του 2035. Ωστόσο, τα καύσιμα αυτά δεν εξετάζονται στα δεσμευτικά άρθρα της ισχύουσας νομοθεσίας.

Μετά από έντονες συζητήσεις τον Οκτώβριο του 2022, συμφωνήθηκε με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να συμπεριληφθεί στο νόμο μια ρήτρα αιτιολογικής σκέψης, η οποία ζητά από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να εκπονήσει έκθεση έως το 2026 σχετικά με το κατά πόσον τα ηλεκτρονικά καύσιμα μπορούν να βοηθήσουν την Ευρώπη να επιτύχει τον στόχο της για μείωση του CO2 κατά 100% για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά.

Ωστόσο, η εν λόγω ρήτρα αιτιολογικής σκέψης δεν είναι δεσμευτική, πράγμα που σημαίνει ότι εναπόκειται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή να αποφασίσει εάν θα υλοποιήσει την πρόταση αυτή.

Η Γερμανία θα επιθυμούσε να μεταφερθεί η πρόταση στο Ευρωκοινοβούλιο, καθιστώντας υποχρεωτική για την Κομισιόν την υποβολή έκθεσης για τα ηλεκτρονικά καύσιμα.

Αλλά δεδομένου του σύντομου χρονοδιαγράμματος, μια νέα νομοθετική πρωτοβουλία δεν μπορεί να ολοκληρωθεί πριν από τις 7 Μαρτίου.

Είναι αμφίβολο αν ο Wissing αναμένει ρεαλιστικά κάτι τέτοιο – εικάζεται ότι θέλει απλώς μια εγγύηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι αυτή η ρήτρα αιτιολογικής σκέψης θα τηρηθεί.

Ωστόσο, αυτό φέρνει σε δύσκολη θέση την Επιτροπή, ιδίως τον επικεφαλής για το κλίμα Frans Timmermans.

Ο Timmermans δεν έχει διστάσει να εκφράσει την περιφρόνησή του για τα ηλεκτρονικά καύσιμα, λέγοντας εμφατικά ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται στον τομέα των οδικών μεταφορών, επικαλούμενος τις τεράστιες ποσότητες ανανεώσιμης ενέργειας που απαιτούνται για την παραγωγή τους.

Το να πει τώρα, ουσιαστικά κατ’ εντολή της Γερμανίας, ότι η Επιτροπή θα εξετάσει το ρόλο των ηλεκτρονικών καυσίμων στα αυτοκίνητα θα ήταν μια ντροπιαστική υποχώρηση.

Αν αυτό δεν συμβεί, η σημερινή προεδρεύουσα του Συμβουλίου, η Σουηδία μπορεί να πιέσει για αναβολή της ψηφοφορίας, ελπίζοντας να εξομαλύνει τα ζητήματα στο μεταξύ.

Τι θα συμβεί αν η επίσημη ψηφοφορία αποτύχει;

Εάν ο κανονισμός δεν συγκεντρώσει ειδική πλειοψηφία, θα πρέπει να τεθεί σε επαναδιαπραγμάτευση, πράγμα που σημαίνει την επανέναρξη των συζητήσεων με άλλα κράτη μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

Δεδομένου ότι μια κοινή θέση επί του κανονισμού μεταξύ των κρατών μελών κερδήθηκε με κόπο υπό τη γαλλική προεδρία, η Γαλλία διστάζει να ανοίξει εκ νέου τη συζήτηση.

«Υποστηρίζουμε την πλήρη εφαρμογή αυτής της συμφωνίας που ξεκίνησε υπό τη γαλλική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ρήτρας αναθεώρησης του 2026», δήλωσε το υπουργικό συμβούλιο της Γαλλίας για την ενεργειακή μετάβαση Agnès Pannier-Runacher στη EURACTIV Γαλλίας.

Άλλα κράτη μέλη, ιδίως η Ολλανδία και η Τσεχία, έχουν επίσης εκφράσει την έγκρισή τους για τον νόμο στην παρούσα του κατάσταση. Η πρόταση αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ των θεσμικών οργάνων της ΕΕ κατά τη διάρκεια της τσεχικής προεδρίας της ΕΕ το δεύτερο εξάμηνο του 2022, έτσι ώστε η χώρα να μην υπονομεύσει το έργο της, έμαθε η EURACTIV.cz.

Ωστόσο, ακόμη και αν όλα τα κράτη μέλη συμφωνήσουν ότι θα πρέπει να προστεθεί μια δεσμευτική ρήτρα για τα ηλεκτρονικά καύσιμα, αυτό θα πρέπει να συμφωνηθεί εκ νέου με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, γεγονός που αποτελεί σημαντικό εμπόδιο.

Παρά την αντίθεση της κεντροδεξιάς ομάδας του ΕΛΚ -της μεγαλύτερης ομάδας του Κοινοβουλίου- η συμφωνία πέρασε σε ψηφοφορία τον Ιανουάριο με τον στόχο της μείωσης κατά 100% έως το 2035 άθικτο.

 

Πολύ δύσκολο είναι επίσης το να ζητηθεί από τους ευρωβουλευτές που υποστήριξαν τη δέσμη μέτρων να αποδεχθούν μια τροποποιημένη έκδοσή τους. Ο βουλευτής των Πρασίνων Michael Bloss έχει ήδη δηλώσει ότι το Κοινοβούλιο δεν θα δεχθεί δεύτερη ανάγνωση.

«Είναι εντελώς μη ρεαλιστικό να προκύψει κάτι από αυτό πριν από τις επόμενες εκλογές», δήλωσε ο Bloss στους δημοσιογράφους, «καθώς οι πολιτικές συνθήκες δεν αλλάζουν».

«Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιστεύουμε ότι οι πλειοψηφίες στο κοινοβούλιο, οι οποίες υποστηρίζουν τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035 χωρίς δεσμευτική εξαίρεση για τα ηλεκτρονικά καύσιμα, θα αλλάξουν», δήλωσε ο Bloss.

Η ανάγκη επαναδιαπραγμάτευσης θα μπορούσε να οδηγήσει στην εκπνοή της τρέχουσας θητείας της Επιτροπής και του Κοινοβουλίου, η οποία διαρκεί έως το 2024, καθιστώντας το μέλλον της νομοθετικής πρωτοβουλίας αβέβαιο.

«Εάν η Γερμανία απορρίψει σε αυτή τη βάση ότι οι κινητήρες εσωτερικής καύσης δεν θα μπορούν να καταγραφούν μετά το 2035 (σημ.: δηλαδή να κατασκευάζονται νόμιμα) -το οποίο είναι ο πυρήνας της νομοθεσίας- δεν θα υπάρξει αλλαγή του νόμου με τρόπο που να είναι διαφορετικός», δήλωσε ο Bloss.

Πηγή: euractiv.gr

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας