Μενού Ροή
Ενεργειακή κοσμογονία! - 38 δισ. για αγωγούς μεταφοράς υδρογόνου & 11 δισ. για την αποθήκευση του - Επενδύσεις 37 δισ. σε βιομεθάνιο

Από τα δάνεια ύψους 225 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης τα οποία δεν έχουν ακόμα δεσμευθεί στα εθνικά σχέδια ανάκαμψης των κρατών – μελών, τα έσοδα από τα δικαιώματα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, το ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής και από πόρους που προορίζονταν για τη στήριξη του αγροτικού τομέα, μέσω της κοινής αγροτικής πολιτικής, θα χρηματοδοτηθεί με συνολικά 300 δισ. ευρώ η ενεργειακή κοσμογονία που προβλέπει το σχέδιο REPowerEU.

Το σχέδιο που παρουσιάστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή την Τετάρτη περιλαμβάνει εξαιρετικά φιλόδοξους στόχους, οι οποίοι εφόσον επιτευχθούν θα αλλάξουν δομικά τον ευρωπαϊκό ενεργειακό χάρτη.

Προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι έως το 2030 η συνολική εγκατεστημένη ισχύς από έργα ΑΠΕ στην Ευρώπη θα ανέλθει σε 1.236 GW, αισθητά αυξημένη σε σχέση με τις αρχικές προβλέψεις του Fit for 55 για 1.067 GW.

Σχεδόν η μισή ισχύς, συνολικά 600 GW, θα προέλθει από φωτοβολταϊκούς σταθμούς έως το 2030 με το REPowerEU να προβλέπει διπλασιασμό της ηλιακής φωτοβολταϊκής ισχύος έως το 2025, με την εγκατάσταση 320 GW νέων έργων.

Το υδρογόνο

Σημαντικό ρόλο στην απεξάρτηση από τις εισαγωγές ρωσικών ορυκτών καυσίμων αναμένεται να διαδραματίσει το υδρογόνο, παρά το γεγονός ότι ακόμα βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο.

Σύμφωνα με το σχέδιο της Κομισιόν, έως το 2030 θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί κατάλληλες υποδομές για την παραγωγή και μεταφορά 20 εκατ. τόνων υδρογόνου. Η μισή ποσότητα θα παράγεται στην Ευρώπη και η υπόλοιπη θα εισάγεται.

Η Επιτροπή εκτιμά ότι θα χρειαστούν επενδύσεις έως και 38 δισ. ευρώ για την κατασκευή αγωγών μεταφοράς υδρογόνου και έως και 11 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη υποδομών αποθήκευσης του καυσίμου.

Το REPowerEU προβλέπει ότι τη δημιουργία τριών διαδρόμων εισαγωγής υδρογόνου, μέσω της Μεσογείου, της Βόρειας Θάλασσας και μέσω της Ουκρανίας όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Έως τον Μάρτιο του 2023, η Κομισιόν θα πρέπει να έχει μια αρχική εικόνα για τις υποδομές υδρογόνου που θα απαιτηθούν προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι του σχεδίου.

Το υδρογόνο μπορεί να συμβάλλει και στην απανθρακοποίηση των μεταφορών, οι οποίες ευθύνονται για περίπου το 20% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Για τον σκοπό αυτόν, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εκπονήσει ένα νέο νομοθετικό πλαίσιο το 2030 για το πρασίνισμα των εμπορευματικών μεταφορών, με την περαιτέρω προώθηση της ηλεκτροκίνησης και της χρήσης του υδρογόνου.

Το βιομεθάνιο

Εκτός από το υδρογόνο, το σχέδιο της Ευρώπης προβλέπει ότι ένα μέρος των εισαγωγών ρωσικού φυσικού αερίου, οι οποίες εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε περίπου 150 δισ. κυβικά μέτρα το 2022, θα αντικατασταθεί από την αύξηση της παραγωγής βιομεθανίου.

Σύμφωνα με το REPowerEU, έως το 2030 θα είναι εφικτό να παράγονται 35 δισ. κυβικά μέτρα βιομεθανίου. Για να επιτευχθεί η παραγωγή αυτή, απαιτούνται επενδύσεις ύψους 37 δισ. ευρώ για την αύξηση της παραγωγής βιοαερίου στην Ευρώπη και της μετατροπής του σε βιομεθάνιο.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι επενδύσεις ύψους 210 δισ. ευρώ στην ενέργεια έως το 2027 θα αποφέρουν σημαντικά οικονομικά οφέλη.

Από την εφαρμογή του Fit for 55 και του REPoewerEU θα προκύψει ετήσια εξοικονόμηση 80 δισ. ευρώ από εισαγωγές φυσικού αερίου, 12 δισ. ευρώ από εισαγωγές πετρελαίου και 1,7 δισ. ευρώ από εισαγωγές άνθρακα έως το 2030.

Για την ταχύτερη υλοποίηση των επενδύσεων στην ενέργεια, η Κομισιόν θα δώσει κατευθύνσεις στα κράτη μέλη για την εφαρμογή των μέτρων του REPowerEU με fast track διαδικασίες, δίχως να παραβιάζονται οι κανονισμοί περί κρατικής στήριξης. Η Επιτροπή θα βοηθήσει τα κράτη μέλη να σχεδιάσουν και να εφαρμόσουν μέτρα για τα οποία δεν θα απαιτείται κοινοποίηση στις Βρυξέλλες, προκειμένου να εξετάζονται πρώτα για το εάν αποτελούν κρατική στήριξη ή όχι.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας