Σήμα κινδύνου για την επιβίωση 3 χιλιάδων και πλέον κατοίκων στην περιοχής της Ζαγοράς Πηλίου, όπου συγκεντρώνεται ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής μήλων της χώρας εκπέμπει ο ιστορικός Αγροτικός Συνεταιρισμός της περιοχής, γνωστός με την επωνυμία “Ζαγορίν”. Με ανακοίνωσή του περιγράφει την δραματική κατάσταση που διαμορφώνεται στην περιοχή και ζητά άμεσες παρεμβάσεις ώστε να διασωθεί, ό.τι διασώζεται, αλλά και να συγκρατηθεί ο παραγωγικός πληθυσμός στην εκεί ώνη πρωτογενούς παραγωγής.
Αναλυτικά η ανακοίνωση
Η κακοκαιρία «DANIEL» αποτελεί πρωτόγνωρο ιστορικά φαινόμενο για τη Ζαγορά, το Πήλιο, τη Μαγνησία και όλη τη Θεσσαλία. Αρχικά εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια σε όλους τους συμπολίτες μας που θρηνούν τους δικούς τους ανθρώπους, θύματα αυτού του απόκοσμου κατακλυσμού, με την ελπίδα να μην ανασυρθούν άλλα. Εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας σε όλους τους πληγέντες. Στον τόπο μας, που δέχθηκε παγκόσμιο ρεκόρ νερού, δεν θρηνούμε θύματα, αλλά υπάρχουν πολλοί άνθρωποι αποκλεισμένοι ακόμα στα σπίτια τους, λόγω της κατεστραμμένης οδικής σύνδεσης.
Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου, ευρύτερα γνωστός από τα μήλα ZAGORIN, συμπεριλαμβάνει περισσότερους από 800 παραγωγούς-μέλη, από τη Ζαγορά, το Πουρί και τη Μακρυρράχη, που αποτελούν την Δημοτική Ενότητα Ζαγοράς του Δήμου Ζαγοράς-Μουρεσίου. Πρόκειται περίπου για το 100% των αγροτών, σε μια περιοχή που η μηλοκαλλιέργεια αποτελεί, σχεδόν καθολικά, τον μοναδικό τρόπο επιβίωσης των κατοίκων. Δυστυχώς η πρωτοφανής κακοκαιρία μας βρήκε παραμονές της συγκομιδής, με το σύνολο σχεδόν της παραγωγής μήλων στα δέντρα. Η «επόμενη μέρα» ξημερώνει με τη περιοχή να μετρά αμέτρητες και ανεκτίμητες ζημιές, που αν δεν αποκατασταθούν άμεσα, είναι δεδομένο ότι ακολουθεί οικονομική κατάρρευση.
Αυτή την ώρα τα χωριά είναι αποκλεισμένα, όπως βέβαια και αρκετά άλλα στο Πήλιο. Για τη Ζαγορά δεν υπάρχει πρόσβαση από καμία οδό, παρά μόνο από αέρος ή από θαλάσσης μόνο για τα παράλια της περιοχής. Είναι κλειστή η έξοδος προς Βόλο, μέσω κάθε κλάδου του Πηλίου. Δεν υπάρχει οδική διασύνδεση προς Χορευτό, σε διαδρομή που βρίσκονται οι κεντρικές παραγωγικές εγκαταστάσεις του Συνεταιρισμού, ψυγεία και διαλογητήριο. Είναι αποκλεισμένα μεταξύ τους και τα τρία χωριά με το Πουρί να αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο πρόβλημα. Ακόμα και πεζή είναι επικίνδυνη η μετακίνηση και σε κάποια σημεία αδύνατη.
Είναι όμως παντελώς κατεστραμμένο και το εσωτερικό αγροτικό οδικό δίκτυο και αυτό αποτελεί κομβικότατο ζήτημα ενόψει περιόδου συγκομιδής μήλων αλλά και καστάνων.
Αγροκτήματα ή μέρος αυτών έχουν παρασυρθεί από τα ορμητικά νερά προς τη θάλασσα, καταγράφεται καρπόπτωση από ανεμοθύελλα, πλήγματα σε καρπούς από χαλαζόπτωση αλλά και εκρίζωση φυτικού κεφαλαίου από τα καιρικά φαινόμενα. Με διαλυμένο όμως ή απροσπέλαστο το αγροτικό οδικό δίκτυο δεν μπορεί να γίνει πλήρης καταγραφή και εκτίμηση των ζημιών. Υπάρχουν αγροκτήματα που «στάθηκαν όρθια» όπως και μέρος της παραγωγής προς συγκομιδή και εμπορική διακίνηση, πρέπει όμως σε κάθε περίπτωση να αποκατασταθεί η πρόσβαση σε αυτά. Στα απειροελάχιστα αγροκτήματα που δεν αντιμετωπίζουν κανένα πρόβλημα, υπήρχαν άλλωστε ήδη πριν το φαινόμενο ζητήματα επί της προσδοκώμενης συγκομιδής λόγω κλιματικής αλλαγής, ακόμα και να εκτελεστεί η συγκομιδή, είναι αδύνατη η παράδοση των προϊόντων στο συσκευαστήριο. Δεν υπάρχει οδική σύνδεση. Είναι επίσης αδύνατη η διακίνηση ποσοτήτων αχλαδιών και της πρώιμης ποικιλίας μήλων ΓΚΑΛΑ που έχουν συγκομιστεί πριν τη καταστροφή. Παραμένει όμως πρόβλημα η αδυναμία συγκομιδής του κύριου προϊόντος, που αποτελεί περισσότερο από το 95% της συνολικής προς εμπορία ποσότητας. Σε κάθε περίπτωση, τα μήλα ΖAGORIN που θα συγκομιστούν και θα κυκλοφορήσουν στις αγορές, εννοείται θα τυγχάνουν της υψηλής ποιότητας που εγγυάται ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου. Αρκεί να συγκεντρωθούν και να διακινηθούν.
Ο Συνεταιρισμός ζητά να κινητοποιηθεί κάθε διαθέσιμος μηχανισμός αποκατάστασης του κεντρικού και αγροτικού δικτύου και βρίσκεται σε διάθεση όλων των αρμοδίων φορέων της πολιτείας προς συνεργασία, στο πλαίσιο εμπιστοσύνης που έχει διαμορφωθεί διαχρονικά. Ειδάλλως τίθεται ζήτημα επιβίωσης.
Στο σημείο αυτό οφείλουμε να ευχαριστήσουμε και όλα τα ΜΜΕ που έδωσαν βήμα σε εκπροσώπους μας, όσο ήταν εφικτή η επικοινωνία, για να δημοσιοποιήσουν το πρόβλημα της Ζαγοράς. Ευχαριστούμε επίσης τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου, Βουλευτές, Αυτοδιοικητικούς, Πολιτευτές, συνεργάτες και συναδέλφους που όλες αυτές τις ημέρες επικοινώνησαν μαζί μας με ενδιαφέρον για το μέλλον του τόπου μας, αλλά κυρίως για να ενημερωθούν για την κατάστασή μας. Ελπίζουμε ότι θα καταφέρουμε όλοι μαζί να κρατήσουμε τον τόπο μας ζωντανό.
Είναι ενδεικτικό ότι σε δηλώσεις του, στην ΕΡΤ, αργά το βράδυ της Κυριακής ο πρόεδρος του ιστορικού Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς Πηλίου “Ζαγορίν”, Ιωάννης Κραββάρης περιέγραψε τη δύσκολη κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι καλλιεργητές μήλων στα χωριά, που αποτελούν την “παραγωγική καρδιά” (Ζαγορά,Μακρυρράχη, Πουρί κα) με 3.000 και πλέον κατοίκους για σειρά φρούτων (κύρια της ποικιλίας Starking delicious). Ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού που έχει ιστορία πάνω από 100 χρόνια ζωής, σε μια περιοχή με ανεκτίμητη άυλη και υλική κληρονομια, ζήτησε άμεσες ενέργειες από την πολιτεία, ειδικά σε ό,τι έχει να κάνει με τις οδικές συνδέσεις.
Συνολικά η περιοχή παράγει, περισσότερους από 9.000 τόνους μήλων ετησίως, από 12.000 στρέμματα με ένα εκατομμύριο δέντρα, που έχουν σημαντικά πληγεί. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού, από τη βροχή και το χαλάζι που έπεσε ταυτόχρονα, καταστράφηκε ένα μέρος της παραγωγής, που ήταν να συλλεγεί σε περίπου μία εβδομάδα. Επίσης σημαντική ζημιά έχει γίνει και στο φυτικό κεφάλαιο, αλλά και στην αγροτική οδοποιία, που αποτελεί το “κλειδί” για τη διενέργεια της συγκομιδής, Επίσης, ένα σημαντικό στοίχημα, τόσο για το σχεδιασμό της όσο και για το ύψος του κόστους του τελικού προϊόντος είναι η μεταφορά της εναπομείνασας παραγωγής στο Βόλο και τις άλλες αγορές εντός κι εκτός Ελλάδος, καθώς οι κατολισθήσεις και οι καταστροφές στο οδικό δίκτυο δυσκολεύουν την προσέγγιση των μεγάλων φορτηγών, που διασφαλίζουν την οικονομική και σε μεγάλες ποσότητες μεταφορά των φρούτων, από τα μεγάλα ψυγεία του Συνεταιρισμού στη Ζαγορά στις αγορές.