Στην τελική ευθεία μπαίνει μετά από 17 μήνες διαγωνιστικής διαδικασίας η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών. Στις 15 Ιουλίου λήγει η σχετική προθεσμία υποβολής προσφορών και στην κούρσα διεκδικησής της βρίσκονται έξι επενδυτές, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για συρρίκνωση του αριθμού των ενδιαφερομένων σε 2 ή 3. Ο μόνος σίγουρος διεκδικητής είναι η Ιταλική Italgas με τον διευθύνοντα σύμβουλος της εταιρείας Πάολο Γκάλο, να επιβεβαιώνει με συνέντευξη του στα ΝΕΑ την πρόθεση της εταιρείας να συμμετάσχει. Ο κ. Γκάλο εξηγώντας το σκεπτικό της εταιρείας πίσω από την κίνηση αυτή επισήμανε την ανάγκη ανάπτυξης μεγάλων υποδομών στη χώρα μας στα πλαίσια και της σταδιακής κατάργησης της χρήσης του λιγνίτη. Η ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία ανήκουν οι ΕΔΑ Αττικής, η ΕΔΑ Θεσσ (Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία) και η ΔΕΔΑ που είναι τα δίκτυα διανομής αερίου της υπόλοιπης Ελλάδας, ελέγχεται κατά 65% από το Ελληνικό Δημόσιο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και κατά 35% από τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ). Αναφορικά με τις κινήσεις των Βρυξελλών για την υιοθέτηση πιο πράσινων μορφών ενέργειας, ο κ. Γκάλο αναφέρεται στο σχέδιο της Italgas για την ανάπτυξη πλήρως ψηφιακών δικτύων που θα υποστηρίζουν τις νέες τεχνολογίες που αναπτύσσονται και θα λειτουργούν υπέρ της οικονομικής ανάπτυξης και των τελικών καταναλωτών.
Το παράδειγμα της Σαρδηνίας
Όπως είπε ο κ. Γκάλο, αναφορικά με το σενάριο της Ελλάδας, μπορούμε να πάρουμε ως παράδειγμα τη Σαρδηνία: "Μέχρι το 2020 η Σαρδηνία ήταν η μόνη περιοχή της Ιταλίας στην οποία δεν είχε φτάσει το φυσικό αέριο. Εκεί, αντιμετωπίσαμε με επιτυχία την πρόκληση της μεθανοποίησης μέσα σε λιγότερο από δυο χρόνια, κατασκευάζοντας νέα ψηφιακά και έξυπνα δίκτυα άνω των 1.000 χιλιομέτρων. Είμαστε ο μόνος φορέας του κλάδου με μακροπρόθεσμο όραμα, με τη δυνατότητα να φέρουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία και εξειδίκευση για την ανάπτυξη ενός πλήρως ψηφιακού δικτύου. Εν ολίγοις, συντρέχουν όλες οι συνθήκες για την υλοποίηση ενός μεγάλου σχεδίου προς όφελος της Ελληνικής κοινωνίας. Θα πρέπει βέβαια τώρα να κερδίσουμε το διαγωνισμό και αυτό είναι το πιο δύσκολο μέρος".
Οι υπόλοιποι διεκδικητές
Στην τελική φάση του διαγωνισμού εκτός από την Italgas έχουν περάσει ακόμα πέντε επενδυτές και συγκεκριμένα: 1. EP INVESTMENT ADVISORS, 2. FIRST STATE INVESTMENTS (European Diversified Infrastructure Fund II) 3. KKR (KKR Global Infrastructure Investors III L.P.)4. MACQUARIE (MEIF 6 DI HOLDINGS) και 6. ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ SINO-CEE FUND & SHANGHAI DAZHONG PUBLIC UTILITIES (GROUP) Co., Ltd
Εκκρεμότητες
Η προθεσμία της 15η Ιουλίου θεωρείται κλειδωμένη, μετά και το κλείσιμο των τελευταίων εκκρεμοτήτων από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Με νομοθετική διάταξη που ψηφίστηκε πριν από λίγες μέρες δόθηκε επιπλέον χρόνος παράτασης των ΕΔΑ για άλλα 30 χρόνια, ενώ τέθηκε και φραγμός στην περίπτωση απένταξης περιοχών, όταν η 18μηνη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του δικτύου δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της ΕΔΑ. Παράλληλα, με τη ρύθμιση του ΥΠΕΝ δημιουργείται ένας μηχανισμός ώστε η υποανάκτηση του Απαιτούμενου Εσόδου μίας ΕΔΑ να καλύπτεται και από τις δύο υπόλοιπες Εταιρείες Διανομής – καταρχάς με συμψηφισμό των εσόδων τους κατά την ίδια περίοδο εκκαθάρισης.
Αν και πάλι προκύπτει υποανάκτηση, σύμφωνα με τη ρύθμιση, τότε η ανακτήσιμη διαφορά θα μπορεί να καλυφθεί με ανάλογη προσαρμογή των τιμολογίων και των τριών ΕΔΑ. Ωστόσο, προϋπόθεση για την αναπροσαρμογή θα είναι η επιβάρυνση των τιμολογίων ανά κατηγορία καταναλωτών να είναι ίδια ανά μονάδα ενέργειας για τα δίκτυα διανομής και των τριών ΕΔΑ.