Μενού Ροή
Καύσιμα Έρευνα: Πρωταθλητές οι Έλληνες στο ποσοστό εισοδήματος που πάει στα καύσιμα

Μπορεί μέσα σε ένα εφιαλτικό σκηνικό λόγω φυσικού αερίου να δίνει μια ανάσα η αποκλιμάκωση των τιμών στα καύσιμα, όμως και πάλι παραμένουν ψηλά "ροκανίζοντας" το συνολικό εισόδημα.

Με βάση έρευνα του Confused.com (3ο τρίμηνο 2022), οι οδηγοί στην Ελλάδα έχουν τους υψηλότερους λογαριασμούς καυσίμων στην Ευρώπη, ξοδεύοντας το 13,13% του εισοδήματός τους σε καύσιμα κάθε χρόνο. Οι αυτοκινητιστές στη χώρα ξοδεύουν 1.153,26 ευρώ ετησίως για καύσιμα, κατά μέσο όρο.

Συγκεκριμένα, οι οδηγοί στην Ελλάδα ξοδεύουν κατά μέσο όρο το 13,13% του ετήσιου εισοδήματός τους σε καύσιμα κάθε χρόνο. Αυτό είναι το μεγαλύτερο ποσοστό όλων των ευρωπαϊκών χωρών που αναλύθηκαν. Όπως αναφέρεται, με βάση δειγματοληψίες που αφορούν το τρίτο τρίμηνον του έτους και πριν την πρόσφατη αποκλιμάκωση, η τιμή ανά λίτρο καυσίμου στην Ελλάδα (2,40€) είναι η τρίτη υψηλότερη στην Ευρώπη. Αυτό είναι μόνο φθηνότερο από τη Φινλανδία (2,53 € ανά λίτρο) και την Ολλανδία (2,48 € ανά λίτρο).

Ακολουθεί η Πορτογαλία, με τους οδηγούς να δαπανούν σχεδόν το ένα δέκατο (9,79%) του εισοδήματός τους σε καύσιμα ετησίως. Συγκριτικά, είναι 4,38 ποσοστιαίες μονάδες περισσότερο από όσα ξοδεύουν οι Ισπανοί οδηγοί (5,41% του εισοδήματος για καύσιμα). Οι Πορτογάλοι αυτοκινητιστές πληρώνουν 2,15 ευρώ ανά λίτρο για ανεφοδιασμό - συνολική ετήσια δαπάνη καυσίμου 1.057,07 ευρώ κατά μέσο όρο. Αυτό είναι 8,3% λιγότερο από την Ελλάδα στην πρώτη θέση. Το Ηνωμένο Βασίλειο κατατάσσεται στην τρίτη θέση, με τους οδηγούς να ξοδεύουν το 8,21% του μισθού τους κάθε χρόνο για να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ τους. Ο ετήσιος λογαριασμός καυσίμων για τους Βρετανούς οδηγούς είναι ο τρίτος υψηλότερος στην Ευρώπη, με μέσο όρο 1761,96 €. Ένα λίτρο καυσίμου κοστίζει περίπου 2,16 € στο Ηνωμένο Βασίλειο (όσο και στη Σουηδία), αν και φθηνότερο από την Ελλάδα (2,15 €) και την Ολλανδία (2,48 €).

Πτώση τιμών

Πάντως σε διεθνές επίπεδο το μπρεντ κινείται σε τιμές κάτω από τα 95 δολάρια το βαρέλι δημιουργώντας συνθήκες μερικής αποκλιμάκωσης των τιμών των καυσίμων στην αντλία.

Ουσιαστικά η μέση τιμή έχει διαμορφωθεί στα 2,043 ευρώ το λίτρο από 2,405 ευρώ που ήταν στα μέσα Ιουλίου. Βέβαια, δε λείπουν και οι τιμές κάτω από 2 ευρώ ή και 1,90 ευρώ. Ωστόσο συνεχίζει να είναι ακόμα ιδιαίτερα υψηλά σε σχέση με πέρυσι που η μέση τιμή ήταν στα 1,690 ευρώ το λίτρο.

Βέβαια λόγω διακοπών του Αυγούστου και μετακινήσεων, αλλά και της αυξημένης τουριστικής κίνησης η ζήτηση έχει ανακάμψει σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες.

Άνοδος τον Αύγουστο

Συγκεκριμένα με βάση παράγοντες της αγοράς, η ζήτηση για την αμόλυβδη, σε σχέση με πέρυσι, το ίδιο διάστημα, κινείται αυξητικά κατά 5-7%, ενώ στο πετρέλαιο κίνησης καταγράφεται άνοδο της τάξης του 15%. Πάντως πτωτικά κινήθηκε η αγορά τους προηγούμενους μήνες, Συγκεκριμένα τον Ιούνιο σύμφωνα με πληροφορίες η μείωση κατανάλωσης στη βενζίνη έφτασε στο 10% την ώρα που η μέση τιμή, με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Υγρών Καυσίμων, διαμορφώθηκε στα 2,4 ευρώ το λίτρο και στα 2,55 ευρώ ανά λίτρο η βενζίνη 100 οκτανίων.

Τον Ιούλιο η κατανάλωση βενζίνης, επίσης, μειώθηκε ωστόσο με ρυθμό χαμηλότερο σε σχέση με Ιούνιο κα. Ετσι, τον περασμένο μήνα η πτώση στην κατανάλωση βενζίνης περιορίστηκε στο 5% την ώρα που η μέση τιμή της αμόλυβδης 85 οκτανίων είχε διαμορφωθεί στα 2,3 ευρώ ανά λίτρο και της αμόλυβδης 100 οκτανίων στα 2,5 ευρώ το λίτρο.

Σε γενικές γραμμές πάντως οι πρατηριούχοι περιγράφουν ένα σκηνικό μειωμένη ζητηση καθώς οι υψηλές τιμές αναγκάζουν τους καταναλωτές να περιορίζουν σημαντικά τις μετακινήσεις τους.

Μειωμένες μετακινήσεις

Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, το 59% των καταναλωτών, δηλαδή πάνω από ένας στους δυο, έχουν μειώσει τις μετακινήσεις τους με αυτοκίνητο και αρα την προμήθεια καυσίμων για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις αυξημένες τιμές. Μάλιστα, όπως αναφέρεται, από παράγοντες της αγοράς, λίγοι είναι εκείνοι που φουλάρουν το ρεζερβουάρ, ενώ οι περισσότεροι οδηγοί ζητούν γέμισμα από 25 έως 30 ευρώ όσο αρκεί για να άνουν συγκεκριμένες διαδρομές που έχουν υπολογίσει.

Στο φόντο αυτό κι εν όψει ενός δύσκολου χειμώνα, εκπρόσωποι των πρατηριούχων με δεδομένη τη δυσκολία που υπάρχει στην αγορά επιμένουν να ζητούν τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, ενώ πρόκειται να αποστείλουν και αίτημα προς το υπουργείο Οικονομικών τις επόμενες ημέρες για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης. Να σημειωθεί ότι ο Φ.Π.Α στα καύσιμα ανέρχεται στο 24% και ο συντελεστής ΕΦΚ σε βενζίνες και πετρέλαια διαμορφώνεται σε 700 και 410 ευρώ/1.000 λίτρα.

Η νοθεία

Πάντως, σε πρόσφατες δηλώσεις της η πρόεδρος των Βενζινοπωλών Αττικής Μαρία Ζάγκα είχε επισημάνει το πρόβλημα της νοθείας των καυσίμων το οποίο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις. «Το κράτος πρέπει να ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα της νοθείας» είπε η πρόεδρος υπογραμμίζοντας ότι οι καταγγελίες είναι πολλές. Σύμφωνα με την ιδια η ζημιά σε ένα όχημα που θα κινηθεί με νοθευμένο καύσιμο είναι μεγάλη και μπορεί να ξεπεράσει τα χίλια ευρώ. «Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν σταθερά το δικό τους πρατήριο. Φθηνή βενζίνη δεν υπάρχει» ανέφερε τονίζοντας ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να κρατάνε τις αποδείξεις και να απευθύνονται αμέσως τόσο στο κατάστημα καυσίμων όσο και στην εταιρεία αλλά και να τηλεφωνούν στο 1520 και να καταγγέλλουν τα περιστατικά νοθείας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας