Μενού Ροή
Ταμείο για το “πρασίνισμα” της ακτοπλοΐας - “Σήματα” κινδύνου του κλάδου

Στο σχεδιασμό της κυβέρνησης είναι η δημιουργία ενός “πράσινου” ταμείου για την ενεργειακή αναβάθμιση του ακτοπλοϊκού στόλου, όπως ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης στην εκδήλωση, χθες, του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας  στο Πλωτό Μουσείο Hellas Liberty

Ο υπουργός επισήμανε ότι το ταμείο θα συσταθεί, αφού ολοκληρωθεί διεθνής διαγωνισμός, για να επιλεγεί σύμβουλος και να προχωρήσει η σχετική διαδικασία. Πάντως, παράγοντες του κλάδου εκφράζουν το σκεπτικισμό τους για το βάσιμο των εξαγγελιών καθώς όπως αναφέρεται καταγράφεται σημαντικό έλλειμμα σε σχέση με δράσεις ενίσχυσης του αναγκαίου “πράσινου” εκσυγχρονισμού ενός κλάδου, κομβικού για την εθνική συνοχή, αλλά και παράλληλα με δυνατότητες δραστηριοποίησης κι εκτός Ελλάδος, όπως καταφαίνεται, ήδη, με την δρομολόγηση πλοίου στα βρετανικά ύδατα. Ουσιαστικά ο κλάδος αναμένει πράξεις μια και ο κίνδυνος απογύμνωσης της χώρας από καλά πλοία και υστέρηση σε νέες “πράσινες” επενδύσεις είναι μεγάλος στο φόντο των νέων περιβαλλοντικών κανόνων.

Ο κ. Πλακιωτάκης, πάντως, είπε ότι μέσα σε τρία χρόνια μεσολάβησαν δύο παγκόσμιες κρίσεις, μία ενεργειακή και μία υγειονομική, υπογραμμίζοντας ότι η ναυτιλία αυτό το διάστημα όχι μόνο κράτησε δυνάμεις, αλλά πρωταγωνίστησε σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο. Είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) ανέλαβε πρωτοβουλίες για την εφαρμογή παγκόσμιων κανόνων τιμολόγησης του άνθρακα, ενώ πρόσθεσε ότι στους κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης την ευθύνη για το κόστος συμμόρφωσης αναλαμβάνει ο εμπορικός διαχειριστής, μετά από σχετική πρόταση.

Όπως είπε, η ελληνική κυβέρνηση μέσα σε αυτό το ασταθές περιβάλλον, όχι μόνο άντεξε, αλλά και προσέλκυσε παγκόσμιους κολοσσούς, και υπογράμμισε ότι η ναυτιλία, αυτά τα τρία χρόνια, όχι μόνο κράτησε δυνάμεις, αλλά πρωταγωνιστεί σε παγκόσμιο και ευρωπαϊκό επίπεδο.

Επίσης ανέφερε ότι μέσα από τη χρηματοδότηση των άγονων ακτοπλοϊκών γραμμών στηρίζει τον κλάδο καθώς μέσω διαγωνισμού θα επιδοτείται η άγονη γραμμή με πολυετή σύμβαση και η ανάδοχος εταιρεία θα έχει την υποχρέωση να φέρει σε προκαθορισμένο άμεσο χρόνο ένα νέο «πράσινο» πλοίο.

Πόροι έχουν δεσμευτεί και θα υπάρξει χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ και μέσω του προγράμματος ΝΕΑΡΧΟΣ.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το υπουργείο Ναυτιλίας στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ ανέλαβε πρωτοβουλίες για την εφαρμογή παγκόσμιων κανόνων τιμολόγησης του άνθρακα.

Παράλληλα, πρόσθεσε ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μετά από πρόταση θα συμπεριληφθεί στο κόστος συμμόρφωσης ο εμπορικός διαχειριστής του πλοίου. Σ’ αυτό το σημείο ευχαρίστησε το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος για την πολύτιμη συνεισφορά του, ιδιαίτερα στη δημιουργία του νέου νομοθετικού πλαισίου για το γιώτινγκ.

Αναφέρθηκε εξάλλου στη στενή συνεργασία του υπουργείου Ναυτιλίας με το Εμπορικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Πειραιά (ΕΒΕΠ) το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών για τη δρομολόγηση της πρώτης πλατφόρμας διαχείρισης για του χρήστες του λιμανιού του Πειραιά.

Για τις πρωτοβουλίες που ελήφθησαν για την ανταγωνιστικότητα και ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου, τόνισε ότι σε σχέση με το 2020, οι εγγραφές πλοίων ήταν αυξημένες κατά 23,8% το 2021 και κατά 42,8% το 2022.

Για τη ναυτική εκπαίδευση αναφέρθηκε στη κατάστρωση ενός νομοσχεδίου που θα αντιμετωπίζει καθολικά τα ζητήματά της, ενώ για την αξιοποίηση των λιμενικών υποδομών της χώρας, είπε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας κατάφερε και εξασφάλισε μετά από διαπραγμάτευση με την ΕΕ, πάνω από 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Γιώργος Πατέρας, είπε ότι στο διάστημα της πανδημίας η ναυτιλία αντιμετώπισε με επιτυχία πολλαπλές προκλήσεις και υπηρέτησε με επιτυχία τις θαλάσσιες μεταφορές εντός και εκτός της χώρας, παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην επάνδρωση των πλοίων και στα λιμάνια.

Για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου εκτίμησε ότι μέσα στο 2023 θα υπάρχουν θετικά αποτελέσματα, ενώ ευχαρίστησε το υπουργείο Ναυτιλίας για την ψηφιοποίηση υπηρεσιών, όπως τα ηλεκτρονικά ναυλοσύμφωνα, την ηλεκτρονική δήλωση απόπλου και κατάπλου και την ηλεκτρονική παραγγελία και πληρωμή πλοηγών.

Αναφερόμενος στην ιστορία του πλοίου Hellas Liberty, είπε ότι οι εποχές τότε ήταν δύσκολες και το ναυτικό επάγγελμα περιζήτητο, παρά τις δύσκολες συνθήκες στα πλοία. Σήμερα, παρ’ όλες τις ανέσεις και τις δυνατότητες, η θάλασσα δεν προσελκύει τους νέους και τις νέες και γι’ αυτό το Ναυτικό Επιμελητήριο σε συνεργασία με την ΕΕΕ, οργανώνει μία καμπάνια ενημέρωσης των νέων για το ναυτικό επάγγελμα.

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, είπε ότι όλοι θα πρέπει να αντιληφθούν την σημασία, το ρόλο και την ισχύ που μας δίνει η ναυτιλία των Ελλήνων. Εκτίμησε ότι για να γίνουν πράξη η ελπίδα και τα όνειρα που φέρνει η θάλασσα, απαιτείται συναντίληψη του συνόλου του cluster της ναυτιλίας και κυρίως της Πολιτείας. “Οφείλουμε να επενδύσουμε στην ναυτιλιακή καινοτομία που είναι τομέας έντασης κεφαλαίου και έντασης γνώσης, αλλά και να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για την βελτίωση του γνωσιακού επιπέδου του έμψυχου δυναμικού που δραστηριοποιείται σε όλο το φάσμα των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων σε ξηρά και θάλασσα, πάνω στις νέες τεχνολογίες που σχετίζονται με την προσπάθεια της ναυτιλίας” τόνισε ο ίδιος.

Βράβευση Θ. Βενιάμη

Στη διάρκεια της εκδήλωσης βραβεύτηκε για την πολύτιμη προσφορά του στην ελληνική ναυτιλία ο πρώην πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θεόδωρος Βενιάμης. Σε δηλώσεις του ο κ. Βενιάμης είπε ότι κατά τη διάρκεια της θητείας του πάλεψε για το καλό της ελληνικής ναυτιλίας, ενώ ήρθε και σε σύγκρουση με υπουργούς. Μίλησε για την αγαστή συνεργασία του με το Ναυτικό Επιμελητήριο και ευχήθηκε η νέα πρόεδρος της ΕΕΕ, Μελίνα Τραυλού, να συνεχίσει το έργο της Ένωσης πάντα για το καλό της ναυτιλίας, καθώς -όπως επεσήμανε- έχουμε να αντιμετωπίσουμε μπροστά μας δύσκολες καταστάσεις

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας