Σε εξέλιξη βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) και της Gastrade για τη μίσθωση και αξιοποίηση χώρων στη χερσαία ζώνη του λιμανιού, ενόψει της ολοκλήρωσης του πλωτού τερματικού σταθμού αποθήκευσης και αεριοποίησης φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι δύο πλευρές συζητούν εδώ και αρκετές εβδομάδες για τη σύναψη μακροχρόνιας σύμβασης η οποία θα καλύπτει χρονικό διάστημα περί των 25 ετών, δεδομένου ότι η Gastrade θα αποτελέσει έναν από τους βασικούς χρήστες του λιμανιού τα επόμενα χρόνια. Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, ακόμα δεν έχει βρεθεί κοινός τόπος σε ό,τι αφορά το οικονομικό αντίτιμο της σύμβασης το οποίο θα δώσει μεγάλη ώθηση στον κύκλο εργασιών της ΟΛΑ που τα τελευταία τρία χρόνια έχει αυξηθεί εντυπωσιακά.
Τα οικονομικά
Οι ετήσιες οικονομικές καταστάσεις της ΟΛΑ για το 2022 εγκρίθηκαν από το Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας στις 10 Μαρτίου και καταγράφουν αύξηση των βασικών οικονομικών μεγεθών, παρά το γεγονός ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε σημαντική επίπτωση στη διακίνηση σιτηρών.
Ειδικότερα, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 15% σε σχέση με το 2021 καθώς ανήλθε σε σχεδόν 1,7 εκατ. ευρώ έναντι 1,471 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη μετά φόρων να αγγίζουν τις 822.000 ευρώ όταν το 2021 ανήλθαν σε 605.425 ευρώ.
Τα βασικά έσοδα του λιμανιού το περασμένο έτος προήλθαν από τη μετακίνηση στρατευμάτων από τις ΗΠΑ, ωστόσο τα επόμενα χρόνια η σύμβαση με τη Gastrade αναμένεται να εξασφαλίσει ετήσια έσοδα ύψους εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ στην εταιρεία που διαχειρίζεται το λιμάνι της ακριτικής πόλης.
Το FSRU
Η ολοκλήρωση του FSRU που θα βρίσκεται 17,6 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του λιμένα Αλεξανδρούπολης θα ενισχύσει αισθητά την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, θωρακίζοντας την επάρκεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο και καθιερώνοντας την πόλη ως σημαντικό ενεργειακό κόμβο στα Βαλκάνια. Ο σταθμός LNG θα έχει δυνατότητα αποθήκευσης 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.
Εάν μάλιστα η Gastrade αποφασίσει να επενδύσει άλλα περίπου 400 εκατ. ευρώ για να διπλασιάσει την αποθηκευτική ικανότητα της πλωτής μονάδας, τότε η χώρα μας θα μπορεί να γίνει εξαγωγός φυσικού αερίου στη βαλκανική αγορά.
Παράλληλα, το ΤΑΙΠΕΔ, που αποτελεί τον βασικό μέτοχο της ΟΛΑ, έχει ήδη δρομολογήσει τα επόμενα βήματα για την ανάπτυξη του λιμανιού αναλαμβάνοντας τον σχεδιασμό και την προετοιμασία κρίσιμων έργων για την αναβάθμιση των υποδομών.
Μεταξύ αυτών είναι η υλοποίηση έργων εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης και του διαύλου εισόδου – εξόδου προϋπολογισμού 18,5 εκατ. ευρώ, αλλά και η ολοκλήρωση του οδικού δικτύου εντός της χερσαίας ζώνης και της σύνδεσής του με τη νέα περιφερειακή οδό Αλεξανδρούπολης που είναι ήδη υπό κατασκευή, ύψους 4,5 εκατ. ευρώ.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί και ο διαγωνισμός που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ για την πρόσληψη συμβούλου στρατηγικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης, ο οποίος θα εκπονήσει business plan και θα εξετάσει τις προοπτικές ανάπτυξης του λιμένα. Η διαγωνιστική διαδικασία έχει προσελκύσει έντονο ενδιαφέρον, με 8 σχήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό να διαγκωνίζονται για τη σύμβαση με προϋπολογισμό έως 550.000 ευρώ.