Να περιορίσει τα φαινόμενα λαθρεμπορίας καυσίμων, όπου “πατούν”” αλυσίδες διακίνησης “μαύρου” χρήματος επιχειρεί η κυβέρνηση με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένεται εντός του μήνα στη Βουλή.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε σε συνέντευξή του στον Σκάι την Τετάρτη ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Κωστής Χατζηδάκης οι ρυθμοί έχουν επιταχυνθεί και εντός Οκτωβρίου το σχέδιο νόμου θα κατατεθεί μέσα στη Βουλή. “Έχουν γίνει ήδη βήματα την περασμένη 4ετια. Το ‘’κενό ΦΠΑ’’ όπως λέγεται, δηλαδή τι χάνουμε από το ΦΠΑ, από το 23% περιορίστηκε στο 15%, και στόχος μέχρι το 2026 είναι να φτάσει στο 9% όσο και ο ευρωπαϊκός μ.ο, βασικά με τις ηλεκτρονικές συναλλαγές” σημείωσε και προσέθεσε: “Έχουμε παρουσιάσει 10 πρωτοβουλίες που θα νομοθετηθούν μέσα στο μήνα, θα φέρουμε το ν/σ στο υπουργικό συμβούλιο για να προχωρήσουμε. Υπολογίζουμε ότι από το ΦΠΑ –σταδιακά- θα εισπράττουμε κάθε χρόνο, μέχρι το τέλος της τετραετίας, 2 δισ. περισσότερα από τον ΦΠΑ”.
Ουσιαστικά, η διασφάλιση σε ετήσια βάση, πάνω από 2 δις ευρώ, εσόδων από τον περιορισμό της διαρροής ΦΠΑ, εν δυνάμει μπορούν να αποτελέσουν τη δημοσιονομική βάση για νέα μέτρα ενίσχυσης των πολιτών και φοροελαφρύνσεις.
Ήδη η ψηφιοποίηση της φορολογικής διοίκησης από το 2017 έως σήμερα έχει οδηγήσει στη μείωση κατά 50% του κενού ΦΠΑ, ήτοι της διαφοράς μεταξύ των προσδοκώμενων και των πραγματικών εσόδων από τον ΦΠΑ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το κράτος από τη συρρίκνωση του φορολογικού κενού μέσω σειράς μέτρων για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής από το 2019 εως σήμερα είχε επιπλέον έσοδα 2,5 δισ. ευρώ.
Στο νομοσχέδιο, με βάση τις μέχρι τώρα εξαγγελίες, μεταξύ άλλων, όπως η διασύνδεση ταμειακών μηχανών με POS και η υποχρεωτική επέκταση τους σε όλα τα επαγγέλματα, η καθιέρωση ψηφιακών παραστατικών στη διακίνηση αγαθών, προβλέπεται να ενταχθεί ρύθμιση με την οποία, αποκλείονται οι παραβάτες λαθρεμπορίας από συνεργασία με όλες τις εταιρίες εμπορίας καυσίμων. Επίσης με την ίδια νομοθετική ρύθμιση θεσμοθετείται η υποχρέωση λήψης μέτρων δέουσας επιμέλειας στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων, η δημιουργία μητρώου παραβατών και η απαγόρευση συνεργασίας με παραβάτες λαθρεμπορίας. Στόχος, το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο να ενισχύσει την υποχρέωση και την ευθύνη όσων συμμετέχουν στην εφοδιαστική αλυσίδα καυσίμων να προβαίνουν στους αναγκαίους ελέγχους για τα πρόσωπα με τα οποία συναλλάσσονται και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
Αναλυτικά, τα μέτρα, που εκτιμάται ότι μπορούν να λειτουργήσουν ως ασφαλιστικές δικλείδες:
- Ηλεκτρονικό μητρώο για την απογραφή όλων των δεξαμενών καυσίμων
- Υποχρέωση εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών, πέραν των πρατηρίων υγρών καυσίμων, και σε φορολογικές αποθήκες και αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης υγραερίων
- Υποχρέωση εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS) σε βυτιοφόρα οχήματα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα (σλέπια) και άλλα πλοία μεταφοράς ναυτιλιακού καυσίμου
- Υποχρέωση φορολογικής σήμανσης (ιχνηθέτηση) των καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των υγραερίων, με νέους μοριακούς ιχνηθέτες
- Σφράγιση των βυτιοφόρων μεταφοράς καυσίμων για τα οποία έχει δηλωθεί εξαγωγή, ώστε να διασφαλίζεται ότι αυτά δεν θα διοχετευθούν στο εσωτερικό της χώρας.
Να σημειωθεί, ότι βυτιοφόρα, φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων και τα εμπορευματοκιβώτια αναμένεται να τεθούν υπό δορυφορική παρακολούθηση με στόχο να ανιχνεύεται και να καταγράφεται, σε πραγματικό χρόνο η πορεία τους και ή όποια κίνησή τους. Έτσι, πλέον, θα μπορεί ο ελεγκτικός μηχανισμός να εντοπίζει “αλλαγές” στην πορεία, διασυνοριακές κινήσεις, “ύποπτες” στάσεις που συνήθως επιλέγουν να κάνουν οι λαθρέμποροι.
Πιο, συγκεκριμένα, με σχετική απόφαση του αν. υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών Ν. Παπαθανάση, με την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης σχετικού έργου, φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων, εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερς) βυτιοφόρα, επαγγελματικά οχήματα κτλ, που εισέρχονται και κυκλοφορούν στη χώρα μας θα παρακολουθούνται μέσω δορυφόρου κι ενός ειδικού συστήματος GPS Tracker, από τις τελωνειακές υπηρεσίες της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, τσιγάρων, αλκοολούχων ποτών και παραποιημένων προϊόντων. Έτσι, θα ανιχνεύεται, κάθε στιγμή, η πορεία διακινούμενων αγαθών και θα καταγράφεται, on line, η πορεία των συγκεκριμένων οχημάτων.
Το όλο αυτό έργο για τη δορυφορική παρακολούθηση της κίνησης των επαγγελματικών οχημάτων και εμπορευματοκιβωτίων κατά την είσοδο και την κυκλοφορία τους
Υπενθυμίζεται ότι μιλώντας στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας που προΐσταται, της Ελινόιλ, τον περασμένο Ιούλιο, ο Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος είχε τονίσει ότι η ¨παραβατικότητα απειλεί να καταπιεί τον κλάδο”.
Αν και δεν μπορεί να υπολογίσει κανείς με ασφάλεια τις απώλειες από το λαθρεμπόριο καυσίμων, οι εκτιμήσεις είναι ότι χάνονται κάθε χρόνο από τα κρατικά ταμεία γύρω στα 150 εκ ευρώ.