Πολύ κοντά στην ολοκλήρωσή του βρίσκεται το νέο μεγάλο φωτοβολταϊκό πάρκο του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος, το οποίο θα παράγει ενέργεια 16 Mwp και θα καλύπτει το 35% των αναγκών του μεγαλύτερου αεροδρομίου της χώρας σε ηλεκτρική ενέργεια. Μάλιστα, η διοίκηση του αεροδρομίου ετοιμάζει τις προσεχείς εβδομάδες ειδική εκδήλωση παρουσίασης τόσο του συγκεκριμένου project, όσο και όλων όσων έχουν γίνεται τα τελευταία χρόνια, στην προσπάθεια του ΔΑΑ για την επίτευξη του στόχου των μηδενικών ρύπων.
Από την πρώτη ημέρα της ίδρυσής του, το ΔΑΑ κινήθηκε πάνω στις πιο καινούριες νόρμες και τις πιο «φρέσκιες» τεχνολογίες σε όλα τα επίπεδα, τόσο φυσικά από πλευράς τεχνολογικής αρτιότητας σε επιχειρησιακό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο περιβαλλοντικής διαχείρισης, διαχείρισης απορριμμάτων κ.λπ.
Όπως τονίζουν τα στελέχη του ΔΑΑ, η Bιώσιμη Ανάπτυξη αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της μακροπρόθεσμης επιχειρηματικής στρατηγικής του αεροδρομίου, επιτρέποντας στην εταιρεία να παραμείνει ανταγωνιστική, να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις και, μέσα από συνέργειες, να συμβάλλει σε ένα νέο και αποτελεσματικό μοντέλο ανάπτυξης, όπως αυτό αντανακλάται στους σχετικούς Στόχους Αειφορίας.
Ως προς τον βασικό πυλώνα της Περιβαλλοντικής Υπευθυνότητας, αναγνωρίζοντας ότι ο κλάδος των αερομεταφορών παγκοσμίως ευθύνεται μόνο για το 2% με 3% των αέριων ρύπων, το οποίο επιμερίζεται κατά 95% στα αεροπλάνα και 5% στα αεροδρόμια, τα αεροδρόμια έχουν επιλέξει την οδό της αυτορρύθμισης προλαβαίνοντας συχνά την πολιτική και την κοινωνία.
Ο ΔΑΑ παραμένει το μοναδικό αεροδρόμιο στην Ελλάδα με Ουδέτερο Ισοζύγιο Άνθρακα (CarbonNeutral) και έχει λάβει την σχετική πιστοποίηση του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (Airports Council International - Europe) από το 2016.
Συνολικά από το 2005 έως το 2021, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών έχει επιτύχει μείωση του αποτυπώματός του πάνω από το 60%, παρά τη σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης, μέσω μιας σειρά παρεμβάσεων στις λειτουργίες και υποδομές του αεροδρομίου.
Route 2025
Από το 2019 το ΔΑΑ έχει δεσμευτεί για την επίτευξη μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα (NetZero Carbon) χωρίς αντισταθμιστικά μέχρι το 2025, δηλαδή πολύ πριν από το στόχο του 2050 που ανακοίνωσαν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια.
Αυτή η φιλόδοξη στόχευση, έχει το όνομα Route 2025: Στο πλαίσιο του προγράμματος o ΔΑΑ έχει ως στόχο την αυτοπαραγωγή καθαρής ενέργειας εντός του αεροδρομίου μέσω φωτοβολταϊκών για ιδιοκατανάλωση, για την κάλυψη του 100% των αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια, η οποία αντιστοιχεί στο περίπου 90% του τρέχοντος αποτυπώματος άνθρακα της εταιρείας.
Με την ολοκλήρωση του νέου φωτοβολταϊκού πάρκου των 16 MWp, το οποίο αποτελεί την πρώτη φάση του προγράμματος, γίνεται το πρώτο και ουσιαστικότερο βήμα, καθώς, όπως προαναφέρθηκε, θα καλύπτει το 35% των αναγκών σε ενέργεια του ομίλου.
Θυμίζουμε πως ο ΔΑΑ συμμετέχει μαζί με 22 άλλους εταίρους, αεροπορικές εταιρείες, καθώς και τοπικές αρχές, σε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, το Stargate, με στόχο την ανάπτυξη καινοτομιών και πρωτοβουλιών για την ταχύτερη μετάβαση σε πιο πράσινες αερομεταφορές. Το Stargate επιλέχθηκε για να εφαρμόσει αυτά τα σχέδια τα ερχόμενα χρόνια, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (European Green Deal).
Επίσης, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι το μοναδικό Carbon Neutral αεροδρόμιο στην Ελλάδα, καταγράφει δηλαδή ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, έχοντας λάβει και τη σχετική πιστοποίηση του προγράμματος Airport Carbon Accreditation του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων της Ευρώπης (ACI- Europe) από το 2016.
Πάντως, το ΔΑΑ από το Σεπτέμβριο του 2011 έχει σε λειτουργία φωτοβολταικό πάρκο ισχύος 8 MWp, που αναπτύχθηκε σε έκταση 160 στρεμμάτων και σηματοδότησε την ένταξη των ΑΠΕ στο αεροδρόμιο. Το συγκεκριμένο πάρκο είχε στοιχίσει 20 εκατ. ευρώ, ολοκληρώθηκε μέσα σε έξι μήνες και ήταν εκείνη την εποχή η μεγαλύτερη ενιαία φωτοβολταϊκή εγκατάσταση σε αεροδρόμιο παγκοσμίως, καλύπτοντας το 9% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας του αεροδρομίου.