Από τα όσα δήλωσε χθες ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, εντός και εκτός της συνεδρίας της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, δεν χωρεί αμφιβολία πως όλη η προσοχή της Κυβέρνησης ως προς το έργο της εισαγωγής φυσικού αερίου στο Βασιλικό στρέφεται πλέον στην παραλαβή του πλοίου Προμηθέας από το ναυπηγείο της Cosco στη Σαγκάη. Όμως, το πλοίο δεν θα παραδοθεί από τη CPP αν δεν κλείσουν οι οικονομικοί λογαριασμοί που θεωρεί η κινεζική εταιρεία ότι έχει με την ΕΤΥΦΑ.
Και όπως γράψαμε χθες, οι εκκρεμότητες αφορούν ποσό 32 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τη κινεζική κρατική εταιρεία.
Αν και ο υπουργός Ενέργειας ζήτησε χθες από τα μέλη της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής να γίνει κεκλεισμένων των θυρών η συνεδρίαση, καθώς εκκρεμεί υπόθεση στο διαιτητικό δικαστήριο και δεν ήθελε να διαρρεύσουν ευαίσθητες πληροφορίες, η ενημέρωση που υπάρχει αναφέρει πως δεν ειπώθηκε εντός της αίθουσας κάτι πραγματικά νέο.
Ο κ. Παπαναστασίου, μιλώντας μετά τη συνεδρία σε δημοσιογράφους, απέφυγε να πει με κατηγορηματικό τρόπο ότι δεν υπάρχει στον ορίζοντα προοπτική συνέχισης της συνεργασίας με τη CPP. Είπε ότι όλα τα ενδεχόμενα είναι στο τραπέζι, όμως πίσω από τις γραμμές είναι σαφές πως ούτε ο κ. Παπαναστασίου προσβλέπει σε υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων της κινεζικής εταιρείας για τα έργα στο Βασιλικό.
Αυτό που καθυστερεί το επίσημο διαζύγιο είναι η αδυναμία κατάληξης σε οικονομικό διακανονισμό για την παράδοση της πλωτής μονάδας αεριοποίησης φυσικού αερίου σε κυπριακά χέρια. Και ενόσω οι δύο πλευρές δεν τα βρίσκουν για το μέλλον του FSRU Προμηθέας, η εκκρεμότητα θα παραμένει και θα εξακολουθούν να τρέχουν, νομοτυπικά, οι συμβατικές υποχρεώσεις της CPP. Συνεπώς, θα μεγαλώνει και το χρονικό διάστημα της καθυστέρησης στην εκτέλεση των έργων, παράγοντας που είναι πιθανό να στοιχίσει εν τέλει στην κινεζική εταιρεία, ενώπιον του διαιτητικού δικαστηρίου στο Λονδίνο, καθώς η καθυστέρηση συνεπάγεται σοβαρή οικονομική ζημιά για την Κυπριακή Δημοκρατία.
Αδικαιολόγητη αξίωση, λέει η ΕΤΥΦΑ
Όπως έγραψε χθες ο Φιλελεύθερος χωρίς να διαψευστεί, η CPP αξιώνει ποσό 32 εκατ. ευρώ για την αποδέσμευση του πλοίου, αλλά η αξίωση απορρίπτεται από την ΕΤΥΦΑ ως αδικαιολόγητη. Και επιπλέον, η κυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι για την πλήρη ολοκλήρωση των έργων στο πλοίο – ώστε να μπορεί να πιστοποιηθεί και ως μεταφορέας υγροποιημένου φυσικού αερίου και ως πλωτό εργοστάσιο επαναεριοποίησης εκκρεμούν συγκεκριμένες εργασίες, το κόστος των οποίων κυμαίνεται στα 20 εκατ. ευρώ.
Προκειμένου να πληρωθεί οποιοδήποτε ποσό που υπερβαίνει την οικονομική συμφωνία στο συμβόλαιο που υπέγραψαν οι δύο πλευρές το 2019 θα πρέπει να προηγηθεί απόφαση της Κεντρικής Επιτροπής Αλλαγών και Απαιτήσεων (ΚΕΑΑ). Και νοουμένου ότι η ΕΤΥΦΑ δεν κρίνει -στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων της με τους Κινέζους- ότι το ποσό που ζητούν είναι δικαιολογημένο, συνάγεται πως δεν μπορεί η κρατική εταιρεία να στηρίξει τέτοιο αίτημα ενώπιον της ΚΕΑΑ, ακόμα και αν υποστηριχθεί ότι εξυπηρετείται καλύτερα το δημόσιο συμφέρον αν πληρωθεί αυτό το ποσό ή μέρος του, παρά αν διατηρηθεί η εκκρεμότητα και η κατακράτηση – ομηρία του πλοίου στη Σαγκάη.
Αυτό που εξετάζεται είναι το ενδεχόμενο να συμφωνηθεί μεν ένα ποσό που θα καταβληθεί στη CPP για τα θέματα που εγείρει σε σχέση με το πλοίο, αλλά αυτό το ποσό να αποτελέσει μέρος της εν εξελίξει διαιτησίας στο Λονδίνο. Με τρόπο ώστε την τελική απόφαση κατά πόσο τα χρήματα που ίσως δοθούν σήμερα από την ΕΤΥΦΑ ορθώς απαιτήθηκαν από τη CPP να ληφθεί από τον διαιτητή. Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να επιστραφούν ή θα γίνει συμψηφισμός κατά τον τελικό οικονομικό διακανονισμό που θα αποφασιστεί, καθώς ενώπιον της διαιτησίας βρίσκονται σοβαρά οικονομικά αιτήματα τόσο της ΕΤΥΦΑ όσο και της CPP.
Διάταγμα από δικαστήριο;
Στο τραπέζι, ως νομική δυνατότητα της Δημοκρατίας, παραμένει η προσφυγή στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο, με μοναδικό αίτημα την έκδοση διατάγματος για την παράδοση του πλοίου στον ιδιοκτήτη του, δηλαδή την ΕΤΥΦΑ. Κάτι τέτοιο, όμως, προφανώς θα απαιτούσε χρόνο και θα επιδείνωνε περαιτέρω τις σχέσεις με τη CPP ή και την κινεζική Κυβέρνηση.
Ο υπουργός Ενέργειας δήλωσε χθες ότι πρόθεση της κυπριακής πλευράς είναι το ξεκαθάρισμα της εκκρεμότητας γύρω από το FSRU Προμηθέας εντός Ιουνίου. Αν αυτό επιτευχθεί, τότε ανοίγει ο δρόμος οι δύο πλευρές να υπογράψουν κοινή συναινέσει τη λύση της συνεργασίας τους και να περιμένουν την τελική απόφαση από τη διαιτησία για τα υπόλοιπα.
Σε ό,τι αφορά τα έργα για την προβλήτα και τις χερσαίες εγκαταστάσεις του τερματικού, καμία εξέλιξη δεν πρέπει να αναμένεται αν δεν υπάρξει συμφωνία για την τύχη του πλοίου. Αν υπάρξει συμφωνία, θα ανοίξει ο δρόμος για ανάθεση των εργασιών σε άλλους εργολάβους.
Πηγή: Φιλελεύθερος