Σε "μεγάλο πονοκέφαλο" εξελίσσεται για τον ΑΔΜΗΕ η ηλεκτρική διασύνδεση Χανίων - Δαμάστας. Πρωταγωνιστικό ρόλο στις διαμαρτυρίες κατοίκων και φορέων έχει ο βουλευτής Χανίων Παύλος Πολάκης ο οποίος ανέλαβε να κάνει ευρύτερα γνωστό το ζήτημα.
Μέσω πρόσφατης ανάρτησής του στο facebook ο βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ εκφράζει την αντίθεση του στην ηλεκτρική διασύνδεση Χανίων-Δαμάστας που προωθεί ο ΑΔΜΗΕ. Προτείνει ως εναλλακτική λύση την πόντιση καλωδίου από την Κορακιά μέχρι τον κόλπο της Σούδας και επισημαίνει ότι αυτή η λύση δεν θα γίνει δεκτή διότι υπάρχουν άλλα σχέδια που περιλαμβάνουν την εγκατάσταση ανεμογεννητριών και τη σύνδεσή τους στο καλώδιο που θα περνάει από κοντά τους.
Στην συνάντηση προ ημερών του προέδρου Στέφανου Κασσελάκη με τον Παύλο Πολάκη στην Μαλάξα Χανίων ο κρητικός βουλευτής συνδύασε τους πυλώνες «τεραστίων διαστάσεων» με την υπόθεση των ανεμογεννητριών που θα αλλάξουν όπως είπε την φυσιογνωμία στα όρη της Κρήτης."Ο ΑΔΜΗΕ θα τοποθετήσει τη γραμμή την οποία θα την εκμεταλλευτούν εταιρείες οι οποίες δεν έχουν προσφέρει στο κόστος των καλωδίων διασύνδεσης της Κρήτης", σύμφωνα με τον Παύλο Πολάκη που όπως επισήμανε, το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι δύο τρεις μεγάλες εταιρείες δεσμεύουν όλο το μεταφορικό φορτίο με αποτέλεσμα, να ακυρώνονται οι προτάσεις που είχαν γίνει επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για μικρές παραγωγικές μονάδες, φωτοβολταϊκά στις στέγες, τα μικρά πάρκα σε συνεννόηση με δήμους, κοινότητες, ομάδες παραγωγών ώστε να μπορούσε να υπάρχει διάχυση εισοδήματος στις τοπικές κοινωνίες.
Η ανάρτηση του Παύλου Πολάκη
Αντιγράφω από Δουνδουλάκη Μανώλη και συμφωνώ!!!!
«Λοιπόν, αυτό είναι το έργο που προωθείται για την ενεργειακή "ασφάλεια" του νησιού μας καταστρέφοντας όλο το φυσικό κάλος μέσα στην περιοχή Natura του Ανατολικού Αποκόρωνα. Στην εικόνα παρακάτω βλέπουμε τη γραμμή 150.000 V να εισέρχετε στην περιοχή μας απο Ανατολικά (δεξιά) ανάμεσα απο τα χωριά Φυλακή & Πάτημα, να εγκαθίσταται πυλώνας 35μ. δίπλα απο τον Μινωικό θολωτό τάφο του χωριού Φυλακής και κατόπιν να περνάει περίπου στα 400-500 μ απο τα τελευταία σπίτια του χωριού Κάστελλος, να κινείται ΒΔ ανάμεσα σε ελαιώνες, αμπέλια και αγροτικές εγκαταστάσεις και κατόπιν να ανηφορίζει στα βουνά ανάμεσα στο χωριό Μαθές και Λίμνη Κουρνά.
O απόλυτος βιασμός της Φύσης, του φυσικού κάλους αλλά και των ανθρώπων που θα έχουν πάνω απο τα κεφάλια τους ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία 150.000 V για ΠΑΝΤΑ. Και όλ' αυτά γιατί? Για να μην υπογειοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ άλλα 8-10 χιλιόμετρα? τόσα είναι εδώ στον χάρτη που σας δείχνω.
Ή μηπως φοβούνται μην τελικά ξεσηκωθουν όλες οι τοπικές κοινωνίες και ζητάνε υπογειοποίηση?
Και γιατί δεν εξετάζουν το εναλλακτικό σενάριο να ποντίσουν καλώδιο απο την Κορακιά που έρχεται το μεγάλο καλώδιο απο την Αττική, μέχρι τον κόλπο της Σούδας. 70 χλμ απόσταση. Ενώ το σχεδιαζόμενο είναι 100 χλμ. Είναι πιο ακριβή η πόντιση του καλωδίου στη θάλασσα?
Ας πούμε ότι σαν αρχική εγκατάσταση σε σχέση με την εναέρια είναι. Όμως είναι πιο οικονομική απο την υπόγεια γραμμή, είναι ασφαλέστερη καθώς δεν υφίσταται δολιοφθορές αλλά κυρίως δεν εκπέμπει ακτινοβολία στον πληθυσμό και γενικά δεν ενοχλεί ούτε τη φύση ούτε τον άνθρωπο.
Επίσης δεν απαιτεί διαρκή ετήσια συντήρηση και καθαρισμό όπως τα εναέρια καλώδια, εργασίες που πρέπει να γίνονται όσο λειτουργεί η γραμμή, δηλαδή για ΠΑΝΤΑ.
Οπότε γιατι δεν το εξετάζουν ως μια καλή εναλλακτική λύση? Μα γιατί τα σχέδια προφανώς είναι άλλα. Γιατί από όπου περνάει η γραμμή και βολεύουν οι άνεμοι μπορούν να εγκατασταθούν Αιολικά πάρκα και με ένα υποσταθμό να συνδεθούν στο καλώδιο που θα περνάει πλέον κοντά τους.
Πλήρη απογοήτευση απο τον πρωθυπουργό που είναι απο το νησί μας και δεν κάνει κάτι, αλλά και δημόσια συγχαρητήρια στους Δημάρχους για την έως τώρα στάση τους. Ελπίζω να μην κάνουν πίσω "τάζοντας" τους δήθεν αντισταθμιστικά οφέλη. Όλοι πρέπει να είμαστε στο πλευρό τους και να βοηθήσουμε με όλες τις δυνάμεις μας. Δεν είμαστε ενάντια στη διασύνδεση, ΟΧΙ όμως με αυτό τον τρόπο!
ΥΓ. Ακολουθούν και άλλα στιγμιότυπα του χάρτη απο την λεκάνη του Ανατολικού Αποκόρωνα (περιοχή Καστέλλου, Κουρνα, Μαθέ). Παρακαλώ κοινοποιήστε παντού να ακουστεί η φωνή μας και όσοι αναγωρίζουν τα σημεία που δείχνει ο χάρτης ας αναρτήσουν στα σχόλια μια φωτογραφία με το τοπίο που κινδυνεύει με καταστροφή!»
Δουνδουλακης Μανώλης
Μηχανικός Αυτοματισμού
PhD Μηχανικών Παραγωγής & Διοίκησης Πολυτεχνείου Κρήτη
Αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας
Στην τοπική κοινωνία υπάρχουν πολλές επιφυλάξεις από τις δημοτικές αρχές και τους τοπικούς φορείς για το έργο διασύνδεσης του ΑΔΜΗΕ. Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αποκόρωνα με ομόφωνο ψήφισμά του έχει ταχθεί ενάντια στην τοποθέτησή των πυλώνων υψηλής τάσης του ΑΔΜΗΕ, προκειμένου όπως αναφέρει σε ψήφισμά του να προστατευθεί το φυσικό περιβάλλον και να προστατευτεί η υγεία των κατοίκων από την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία.
Κοινή γραμμή ενάντια στη δημιουργία υπέργειου δικτύου υψηλής τάσης που θα διασχίσει το σύνολο του δήμου Αποκόρωνα στα Χανιά, εξέφρασαν δήμαρχοι των Χανίων, φορείς, αυτοδιοίκηση και εκατοντάδες πολίτες που συμμετείχαν την 1η Απριλίου στην εκδήλωση διαμαρτυρίας στο ίδρυμα «Αγία Σοφία» στους Αγίους Πάντες. Από κοινού οι παρατάξεις του δήμου Αποκορώνου, η Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου, ο βουλευτής Χανίων του ΣΥΡΙΖΑ Παύλος Πολάκης, αντιπεριφερειάρχες του νομού και εκπρόσωποι των τοπικών κοινοτήτων, είπαν όχι στο σχεδιασμό χάραξης των 2 γραμμών ρεύματος υψηλής τάσης.
Τι θα αλλάξει στην Κρήτη με τη διασύνδεση
Σε μια προσπάθεια να αμβλυνθούν οι τοπικές αντιδράσεις για το έργο υπήρξε στα μέσα Μαρτίου συνάντηση της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ με εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο Ηράκλειο για την πρόοδο του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, καθώς και για τα απαιτούμενα έργα ενίσχυσης του συστήματος υψηλής τάσης στο νησί.
Τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ παρουσίασαν τη νέα γραμμή μεταφοράς 150 KV Χανιά – Δαμάστα, η έγκαιρη ολοκλήρωση της οποίας θα συμβάλει ώστε η μεγάλη διασύνδεση Κρήτης – Αττικής να μπει σε πλήρη λειτουργία το 2025.
Αναφορικά με τις επιφυλάξεις που έχουν εκφράσει οι δημοτικές αρχές για το έργο της γραμμής Χανιά - Δαμάστα, τα στελέχη του Διαχειριστή εξήγησαν με λεπτομέρεια γιατί προτάσσεται η εναέρια όδευση της γραμμής έναντι της υπογειοποίησης, η οποία άλλωστε έχει ήδη γίνει σε 35 χλμ. γραμμών στην Κρήτη για την εξυπηρέτηση της μικρής διασύνδεσης με την Πελοπόννησο το διάστημα 2019-2020, καθώς και γιατί η μόνη επιπλέον υπογειοποίηση που είναι τεχνικά εφικτή για τη γραμμή Χανιά - Δαμάστα φτάνει τα 5 χλμ.
H πλήρης υπογειοποίηση σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ όχι μόνο θέτει σε κίνδυνο την ορθή λειτουργία του εξοπλισμού, αλλά καθυστερεί σημαντικά το έργο της διασύνδεσης στο σύνολό του, καθώς θα απαιτήσει νέα τεχνική μελέτη. Επιπρόσθετα, θα αυξήσει σε δυσθεώρητα μεγέθη το κόστος υλοποίησης του έργου, που θα κληθούν να πληρώσουν οι Έλληνες καταναλωτές.
Τα στελέχη του ΑΔΜΗΕ παρέθεσαν όλα τα κριτήρια που έλαβε υπόψη ο Διαχειριστής στη φάση του σχεδιασμού του έργου (όρια οικισμών, περιοχές natura, αρχαιολογικοί χώροι, κοκ) καθώς και τις - τεχνικά εφικτές - αλλαγές που υλοποίησε στην όδευση κατ' απαίτηση των αρμόδιων φορέων, με γνώμονα να μην τίθεται σε κίνδυνο η ταχεία και πλέον οικονομική υλοποίηση του έργου. Από εδώ και στο εξής, οι αλλαγές που μπορεί να γίνουν στη χάραξη του έργου έχουν μόνο σημειακό χαρακτήρα καθώς μεγαλύτερες τροποποιήσεις θα οδηγήσουν σε σοβαρές καθυστερήσεις, με σημαντικές επιπτώσεις στην ενεργειακή ασφάλεια του νησιού.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής αποτελεί επί του παρόντος τη μεγαλύτερη επένδυση για την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας που γίνεται στην Ελλάδα με στόχο τον τερματισμό της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης από το ηλεκτρικό δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας και την κάλυψη των αυξημένων μελλοντικών αναγκών του νησιού. Το έργο θα άρει την ενεργειακή απομόνωση της Κρήτης, εξασφαλίζοντας την ασφάλεια εφοδιασμού του νησιού, χωρίς τη χρήση ρυπογόνων συμβατικών μονάδων. Με αυτόν τον τρόπο θα μειωθεί σημαντικά το κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Κρήτη, με άμεσα οφέλη (μείωση χρεώσεων ΥΚΩ) για όλους τους καταναλωτές, που θα φτάσουν το 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση το 2030. Η νέα γραμμή Χανιά – Δαμάστα ισχυροποιεί την ηλεκτρική διασύνδεση μεταξύ της Δυτικής Κρήτης και του υπόλοιπου νησιού, διασφαλίζοντας την ηλεκτρική του τροφοδότηση, ακόμη και σε περίπτωση βλάβης της μικρής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου. Επιπλέον, βγάζει από το νησί τις ρυπογόνες μονάδες και διασφαλίζει χαμηλό κόστος παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.