Θολό τοπίο παραμένει, με βάση παράγοντες της αγοράς, σε σχέση με το τι θα γίνει τελικά σε σχέση με την “αρχιτεκτονική” και το ύψος της φορολόγησης των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, που έχει ήδη ανακοινωθεί ως “ανάχωμα” στην “αιμορραγία” των κρατικών ταμείων ένεκα των επιδοτήσεων, τόσο από τις Ευρωπαϊκές αρχές όσο και από τον υπουργό Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Κώστα Σκρέκα.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση όσα είπε κατά την τελευταία συνέντευξη τύπου ο υπουργός Περιβάλλοντος κι Ενέργειας προβλέπεται, με βάση και τις αποφάσεις του Συμβουλίου Υπουργών Ενέργειας της 30ης Σεπτεμβρίου για έναν νέο σχετικό Κανονισμό, έκτακτη φορολόγηση στα έσοδα των διυλιστηρίων και στη ΔΕΠΑ, κατ΄ελάχιστον με 33%, εφόσον όμως οι εταιρικές οντότητες αυτές έχουν αύξηση πάνω από 20% σε σχέση με την τετραετία 2018-2021. Το πεδίο αναφοράς θα είναι το 2022, ενώ αποφάσεις για το 2023 θα ληφθούν ανάλογα με την πορεία της κρίσης.
Στο φόντο αυτό κι εν αναμονή εξειδικεύσεων και του αναγκαίου νομοτεχνικού πλαισίου, ο κόσμος της αγοράς συνεχίζει να εκφράζει με έντονο τρόπο την αντίδρασή του, όπως έχει άλλωστε δείξει και ο δημόσιος λόγος της FuelsEurope, της Ένωσης που εκπροσωπεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο τον κλάδο. .
Τονίζεται, δε, πέρα από την εξ υπαρχής αντίθεση, ότι παρά την έγκριση του Κανονισμού μένει να αποσαφηνιστούν μια σειρά από θέματα, όπως το χρονικό εύρος για το οποίο θα φορολογηθούν κέρδη, δηλαδή το εάν θα είναι ένα ή δυο χρόνια (το 2022 ή και το 2023). ‘Ήδη μετά τις αντιδράσεις έχει “σμικρυνθεί” το χρονικό πεδίο αναφοράς που αρχικώς προέβλεπε μεγαλύτερα όρια.
Επίσης ένα ζήτημα που έχει προκύψει έχει να κάνει με το εάν η φορολόγηση θα αφορά και τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών, που μάλιστα στην Ελλάδα λειτουργούν με “πλαφόν” στο περιθώριο κέρδους, ήδη, μάλιστα, από πέρυσι. Παραμένει, δε, άγνωστο εάν στα κέρδη των εταιριών διύλισης θα συνυπολογιστούν τα αποθέματα ασφαλείας που υποχρεούνται να τηρούν. Όπως εύλογα διερωτάται η αγορά τα αποθέματα “φέρνουν αξία ή δημιουργούν ζημία” καθώς όπως λέγεται χαρακτηριστικά τηρούνται και τις “καλές και τις κακές ημέρες. Είναι περιουσία της εταιρίας που αλλάζει κάθε χρόνο αξία ή είναι κάτι το οποίο δίνει κέρδη και ζημιές;”
Παράγοντες της αγοράς σημειώνουν επίσης ότι εταιρίες οποίες δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό φέρνοντας χρήματα στη χώρα δεν είναι δυνατόν να υποστούν επιπλέον φορολόγηση για δράση μάλιστα που λαμβάνειν χώρα εκτός ΕΕ. Πολύ δε περισσότερο που οι εταιρίες του κλάδου στα χρόνια της πανδημίας είχαν τεράστιες απώλειες εσόδων λόγω της καθίζησης της αγοράς. Να σημειωθεί ότι με βάση στελέχη ειδικά οι ελληνικές εταρείες διύλισης θα βγουν ζημιώμενες καθώς, κατά κόρον, μεταφέρουν κερδοφορία στο εσωτερικό καθώς έχουν κύρια εξαγωγικό χαρακτήρα και δεν διαθέτουν θυγατρικές αλλού όπου και τιμολογούν.
Μένει πάντως να φανεί, όπως τονίζεται, το τι θα πράξει το υπουργείο Οικονομικών, που “είναι αυτό που εισπράττει” καθώς είναι και εκείνο που έχει την ευθύνη της φορολογικής πολιτικής.
Υπενθυμίζεται ότι πριν περίπου ένα μήνα ο Ανδρέας Σιάμισιης, διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων που πλέον έχει μετονομαστεί σε HELLENiQ ENERGY, κατά την εκδήλωση παρουσίασης της νέας ταυτότητας της εταρείας είχε τραχθεί υπέρ της στήριξης με κάθε μέσο της κοινωνίας, αλλά μακριά από λογικές υποχρεωτικότητας, όπως τις προτείνει η Κομισιόν.
Συγκεκριμένα μιλώντας με τους δημοσιογράφους στο περιθώριο ειδικής εκδήλωσης για την παρουσίαση της νέας εταιρικής ταυτότητας του ομίλου ο κ. Σιάμισιης τάχθηκε κατά των προτάσεων της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν σημειώνοντας ότι ο Όμιλος ούτως ή άλλως θα προχωρήσει σε δράσεις κοινωνικής ευθύνης επιστρέφοντας ένα μέρος των κερδών σε όσους έχουν ανάγκη.
“Το μυστικό είναι να είναι ισορροπημένα όλα. Ένα μέρος των αυξημένων κερδών που προέρχονται από την Ελλάδα, μπορεί να πάει πίσω και θα πάει πίσω στην κοινωνία . Θα το κάνουμε αναμένοντας την ΕΕ” τόνισε ο επικεφαλής της Η.Ε. ασκώντας έντονη κριτική στις προτάσεις της Κομισιόν.