Στο 10,2% εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός τον Απρίλιο σε σχέση με το προηγούμενο έτος, κυρίως εξαιτίας της αύξησης των τιμών σε προϊόντα διατροφής και μη αλκοολούχα ποτά καθώς και σε προϊόντα ένδυσης και υπόδησης (14,1%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο πληθωρισμός αυξήθηκε 10,2% έναντι μείωσης 0,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Απρίλιο 2022, σε σύγκριση με τον Μάρτιο 2022, παρουσίασε αύξηση 2,1% έναντι αύξησης 0,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Μαΐου 2021 - Απριλίου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Μαΐου 2020-Απριλίου 2021, παρουσίασε αύξηση 4,4% έναντι μείωσης 1,6% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Μαΐου 2020 - Απριλίου 2021 με το δωδεκάμηνο Μαΐου 2019 – Απριλίου 2020
Η εκρηκτική αύξηση του πληθωρισμού, όπως είναι εύλογο, σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στον κλάδο της ενέργειας, καθώς οι τιμές του φυσικού αερίου εμφάνισαν άλμα 122% σε σχέση με πέρυσι, οι τιμές του ηλεκτρισμού κατέγραψαν άνοδο κατά 88%, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης είδε τις τιμές να εκτινάσσονται κατά 65%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, η στέγαση να είναι ακριβότερη κατά 35,2% και οι μεταφορές κατά 15,4%.
Αίσθηση, παράλληλα, προκαλούν και οι ανατιμήσεις σε τρόφιμα και μη αλκοολούχα ποτά, καθώς ο κλαδικός δείκτης ενισχύθηκε κατά 10,9%. Ενδεικτικά οι καταναλωτές πλήρωσαν ακριβότερα κατά 10% το ψωμί και τα δημητριακά, κατά 14,1% τα κρέατα, κατά 11,7% τα γαλακτοκομικά, κατά 22% τα έλαια – λίπη, κατά 13,8% τα λαχανικά, καθώς και κατά 7% τον καφέ και το τσάι.
Ως προς τις υπηρεσίες, παρατηρείται ετήσια αύξηση 17,7% στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, 15,8% στα αεροπορικά εισιτήρια και 16,1% στις τιμές των ξενοδοχείων. Η ένδυση και η υπόδηση σημείωσαν, από την πλευρά τους, άνοδο κατά 1,6%. Οι τιμές στα καινούργια αυτοκίνητα ενισχύθηκαν κατά 8,9% και στα μεταχειρισμένα 11,5%.
Αναλυτικά:
- 10,9% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, νωπά φρούτα, λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτεςγλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
- 1,6% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. 35,2% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
- 4,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- 15,4% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
- 1,2% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
- 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- 3,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
- 0,9% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα ασφάλιστρα οχημάτων.