Μενού Ροή
Πολίτης (ΤΑΙΠΕΔ): Στο α’ τρίμηνο του 2024 το IPO του ΔΑΑ και οι επόμενες κινήσεις

Συνέντευξη παραχώρησε στο powergame.gr ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης και αναφέρθηκε στην Αττική Οδό καθώς και στα υπόλοιπα μεγάλα έργα.

Τι σημαίνει για τη χώρα και την οικονομία της η πρόσφατη ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού; Είναι εφικτό τον Οκτώβριο του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης, να έχει αναλάβει τα ηνία του οδικού άξονα ο νέος παραχωρησιούχος;

Ασφαλώς και αποτελεί σημαντική επιτυχία η ολοκλήρωση του διαγωνιστικού σκέλους της διαδικασίας αξιοποίησης της Α.Ο. σε σύντομο χρονικό διάστημα και με τόσο υψηλό τίμημα, των 3,27 δισ. ευρώ.  Ιδιαίτερα, αν λάβουμε υπόψη μας τη μείωση των διοδίων σε 2,50ευρώ αλλά και τη σημαντική αύξηση του κόστους χρήματος. Αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας καθώς οι κυκλοφοριακοί φόρτοι των αυτοκινητοδρόμων γενικότερα  καθώς και της Α.Ο. ειδικότερα, είναι συνάρτηση και της συνολικής οικονομικής δραστηριότητας.

Πρόκληση όμως για το ΤΑΙΠΕΔ και τα αρμόδια υπουργεία είναι η εκκίνηση της νέας περιόδου παραχώρησης σε έναν χρόνο από σήμερα, οπότε και ολοκληρώνεται η τωρινή περίοδος παραχώρησης.  Αν το πετύχουμε αυτό, τότε θα μπορούμε να μιλήσουμε για απόλυτη επιτυχία καθώς η παραχώρηση της Α.Ο. είναι η πρώτη περίπτωση στην Ελλάδα όπου υπάρχει διαδοχή παραχωρησιούχου.

Να θυμίσω ότι όταν ξεκινήσαμε τη διαδικασία κανείς δεν περίμενε ότι θα φτάναμε ως εδώ τόσο σύντομα και χωρίς ενστάσεις και αναβολές. Αποδείξαμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε και γι’ αυτό είμαι πεπεισμένος ότι θα πετύχουμε και τον απώτερο στόχο μας. Επιτρέψτε μου, από το «βήμα» αυτό, να ευχαριστήσω δημοσίως όλα τα επενδυτικά σχήματα που συμμετέχουν στη διαδικασία, όλους τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και των επενδυτών καθώς επίσης και τα στελέχη του Ταμείου για την προσήλωσή τους στον κοινό μας στόχο.

Κατά κανόνα τελευταία εμφανίζονται περισσότεροι ενδιαφερόμενοι για τα περιουσιακά στοιχεία του ΤΑΙΠΕΔ, απ’ ό,τι στο παρελθόν. Τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια και η προσέλευση ενδιαφερομένων επενδυτών είναι εμφανώς μεγαλύτερη; 

Η διαπίστωσή σας αυτή είναι ακριβής και μας ικανοποιεί ιδιαίτερα. Πέραν του απόλυτου αριθμού ενδιαφερομένων, σημασία έχει και η ποιότητα και προέλευση αυτών. Σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι ο διαγωνισμός της Α.Ο. προσέλκυσε 6 δεσμευτικές προσφορές από leaders του κλάδου, Έλληνες και διεθνείς, ενώ και στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου που είναι σε εξέλιξη, έχουν κατατεθεί 4 δεσμευτικές προσφορές από ελληνικά και διεθνή consortia operator λιμενικών υποδομών. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό ότι το αυξημένο αυτό ενδιαφέρον διαχέεται σε όλους τους διαγωνισμούς και δεν περιορίζεται στα εμβληματικά περιουσιακά μας στοιχεία.

Οι λόγοι είναι, προφανώς, η πολιτική σταθερότητα και οι αυξημένες αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας και της ελληνικής οικονομίας αλλά και το «άνοιγμα» του ΤΑΙΠΕΔ στην αγορά και τους εν δυνάμει επενδυτές. Προσπαθούμε οι διαγωνιστικές μας διαδικασίες να είναι όσο το δυνατόν πιο σύντομες χωρίς πισωγυρίσματα και παρατάσεις που κουράζουν τους ενδιαφερόμενους και δημιουργούν ερωτήματα.

Ο χρονισμός των διαγωνισμών μας είναι δυναμικός, υπό την έννοια ότι προτεραιοποιούμε περιπτώσεις όπου οι συνθήκες της αγοράς προκαλούν και αναδεικνύουν αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον. Δεν είναι, προφανώς, τυχαίο ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα ετοιμάζουμε 3 νέους διαγωνισμούς για τουριστικές, λιμενικές, υποδομές/μαρίνες όταν όλη η αγορά γνωρίζει την έλλειψη θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής και παράλληλα διαπιστώνεται ότι το ¼ περίπου των yacht charters παγκοσμίως γίνεται στην Ελλάδα.

Αντίστοιχα, και στα λιμάνια επισπεύδουμε τις διαδικασίες καθώς, λόγω – κυρίως - των γεωπολιτικών εξελίξεων οι δυνητικοί, εμπορικοί και ενεργειακοί κόμβοι, αποκτούν ιδιαίτερη δυναμική και αξία.

Πρόσφατα στη Βουλή συζητήθηκαν κάποιες διατάξεις που αφορούν τη λειτουργία του ΤΑΙΠΕΔ. Ποια η σημασία τους και γιατί είναι απαραίτητες;

Oι ρυθμίσεις αυτές ουσιαστικά συμπληρώνουν και εξειδικεύουν το κανονιστικό πλαίσιο που έχει δώσει ο νομοθέτης στο ΤΑΙΠΕΔ για την επίτευξη των στόχων του, που δεν είναι άλλοι από την ορθολογικότερη αξιοποίηση των περιουσιακών του στοιχείων για προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων από την Ελλάδα και το εξωτερικό, με απώτερο σκοπό την ενίσχυση και ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Οι νέες διατάξεις του Ν.5047/2023 διευκολύνουν το Ταμείο να χρησιμοποιήσει και την Ελληνική Κεφαλαιαγορά και Χρηματιστήριο για τους παραπάνω στόχους μέσω της εισαγωγής νέων εταιρειών και μετοχών στο ΧΑΑ ή και διάθεσης μετοχών εισηγμένων εταιρειών που έχει στην κατοχή του.

Είναι πιστεύω προφανές, ότι οι ρυθμίσεις αυτές είναι προς όφελος και του Χρηματιστηρίου Αθηνών καθώς μπορούν να εισαχθούν νέες εταιρείες, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα και στους Έλληνες ιδιώτες επενδυτές να τοποθετηθούν σε αυτές – όπως ο ΔΑΑ – αλλά και να ενισχυθεί η διασπορά και εμπορευσιμότητα των ήδη εισηγμένων που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ, όπως π.χ. η HELLENIQ ENERGY στοχεύοντας σε μία ρεαλιστικότερη αποτίμηση της αξίας τους. Οποιεσδήποτε, φυσικά, κινήσεις στο Χ.Α. θα γίνουν εάν οι σχετικές αποτιμήσεις είναι εύλογες και οι συνθήκες της αγοράς είναι ευνοϊκές.

Καθώς αναφερθήκατε ήδη στην εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χ.Α., ποιες είναι οι προσδοκίες σας από την κίνηση αυτή και τι νεότερο υπάρχει ως προς τη διαδικασία; 

Ο τρόπος λειτουργίας, το management και τα οικονομικά αποτελέσματα του ΔΑΑ είναι, πέρα από κάθε αμφιβολία, εντυπωσιακά και best of class. Εκλείπει λοιπόν, ένας από τους κύριους λόγους αξιοποίησης μέσω διάθεσης σημαντικού μεριδίου σε τρίτο επενδυτή, που είναι η βελτίωση του management και των αποτελεσμάτων. Άρα, οφείλουμε να αξιοποιήσουμε το ποσοστό που έχουμε στο ΔΑΑ για την επίτευξη ευρύτερων στόχων. Επιλέχθηκε η εισαγωγή στο Χ.Α., καθώς το μέγεθος της εταιρείας αλλά και ο κλάδος των μεταφορών/τουρισμού αναμένεται να προσελκύσει νέους διεθνείς επενδυτές στο Χ.Α. και η μετοχή του ΔΑΑ να αποτελέσει ουσιαστικά proxy για να τοποθετηθεί κάποιος στον Ελληνικό Τουρισμό και την Ελληνική Οικονομία, γενικότερα. Είναι αυτονόητο ότι ένα μέρος των μετοχών θα διατεθεί μέσω Δημόσιας Προσφοράς  στην Ελλάδα, κάτι που δεν θα ήταν εφικτό αν είχε ακολουθηθεί άλλη διαδικασία αξιοποίησης.

Όπως γνωρίζετε, η διαδικασία είναι σε εξέλιξη με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το πρώτο τρίμηνο του 2024. Σύντομα, θα έρθει στη Βουλή προς κύρωση η τροποποιημένη Σύμβαση Παραχώρησης που προσαρμόζει τις προβλέψεις για την εταιρική διακυβέρνηση στις απαιτήσεις για τις εισηγμένες εταιρείες.  Το ενημερωτικό δελτίο θα κατατεθεί στην Ε.Κ. προς αξιολόγηση εντός του Νοεμβρίου καθώς η διάθεση των μετοχών θα γίνει με βάση τα αποτελέσματα του 9μήνου 2023 ενώ έχουμε ήδη ολοκληρώσει την επιλογή του συνόλου των τραπεζών, ελληνικών και ξένων και των ΕΠΕΥ που θα μας συνδράμουν σε αυτή την προσπάθεια.

Ποιος πιστεύετε ότι θα πρέπει να είναι ο ρόλος του ΤΑΙΠΕΔ στο μέλλον; 

To ΤΑΙΠΕΔ έχει αποκτήσει μια εξειδικευμένη και μοναδική στον ευρύτερο Δημόσιο τομέα, τεχνογνωσία αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, λόγω φυσικά και του ιδιαίτερου κανονιστικού πλαισίου λειτουργίας. Ήδη, το ΤΑΙΠΕΔ μετεξελίσσεται και αναγνωρίζεται ως φορέας αυτής της εξειδίκευσης και τεχνογνωσίας, η οποία και τίθεται στη διάθεση του ευρύτερου Δημοσίου και του Ομίλου Εταιρειών του Υπερταμείου.

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως γνωρίζετε, η Κυβέρνηση ανέθεσε στο ΤΑΙΠΕΔ τη διαδικασία αξιοποίησης ενός σημαντικού μέρους των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) για λογαριασμό των δικαιούχων/φορέων του Δημοσίου.  Αναφέρω επιγραμματικά το πρόγραμμα του Υπουργείου Υγείας για την ανακαίνιση και αναβάθμιση Νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας σε όλη τη χώρα καθώς και σημαντικό μέρος του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ» του Υπουργείου Πολιτικής Προστασίας και Κλιματικής Αλλαγής.  Στόχος μας είναι να συνεχίζουμε να θέτουμε την τεχνογνωσία αυτή στη διάθεση όλων των φορέων που έχουν περιουσιακά στοιχεία προς ωρίμανση και αξιοποίηση. Είναι ευνόητο ότι τα προς αξιοποίηση περιουσιακά στοιχεία και τα όποια έσοδα προκύπτουν παραμένουν στην ιδιοκτησία και προς όφελος των φορέων.  Ήδη, εργαζόμαστε σε αυτό το πλαίσιο σε συγκεκριμένα έργα, όπως για παράδειγμα, την αξιοποίηση του πρώην Στρατόπεδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ, για δημιουργία Kέντρου Logistics ή την αξιοποίηση των χιονοδρομικών κέντρων Βασιλίτσας και Σελίου για λογαριασμό της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού και των τοπικών αυτοδιοικητικών αρχών.

Αντίστοιχη είναι και η δυνατότητα συνεισφοράς του ΤΑΙΠΕΔ στον τομέα των λιμενικών υποδομών καθώς πέραν του ορισμού μας ως Αρχή Σχεδιασμού για τους δέκα Οργανισμούς Λιμένων όπου έχουμε μετοχική συμμετοχή, δίνεται η δυνατότητα στον εκάστοτε Υπουργό να ορίσει το ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχή Σχεδιασμού και για λιμενικές υποδομές που δεν έχουμε μετοχική συμμετοχή. Ουσιαστικά, αναγνωρίζεται έτσι η εξειδίκευσή μας στη στρατηγική ανάπτυξη λιμενικών υποδομών και τίθεται ευρύτερα στη διάθεση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.  Ήδη, εργαζόμαστε για την ολοκλήρωση των χωρικών πλάνων ανάπτυξης για τους λιμένες Μυτιλήνης, Κύμης και Χαλκίδας.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας