Η ΕΕ εγκαινίασε την περασμένη εβδομάδα την Ευρωπαϊκή Συμμαχία Λιμένων για την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών, από αυτή τη συμμαχία όμως εξαιρείται το λιμάνι του Πειραιά εξαιτίας της κινεζικής ιδιοκτησίας του.
Η κινεζικής ιδιοκτησίας λιμενική αρχή του Πειραιά, Ελλάδα δεν ήταν μεταξύ των προσκεκλημένων στην έναρξη της λιμενικής συμμαχίας την περασμένη Τετάρτη, σύμφωνα με τη λίστα που έχει στα χέρια του POLITICO. «Τα λιμάνια που ανήκουν και (η πλειοψηφία) ελέγχονται από κράτη μη μέλη της ΕΕ έχουν αποκλειστεί», αναφέρεται στη λίστα.
Ο κινεζικός όμιλος COSCO Shipping κατέχει τα δύο τρίτα του λιμένα του Πειραιά, του 14ου μεγαλύτερου λιμανιού στην Ευρώπη (με εκατομμύρια μετρικούς τόνους διακίνησης εμπορευμάτων, σύμφωνα με τη Eurostat ), το οποίο ειδικεύεται στη διακίνηση μεγάλων εμπορευματοκιβωτίων και είναι o μεγαλύτερος κόμβος αποστολών στην Ανατολική Μεσόγειο. Άλλες 26 λιμενικές αρχές βρίσκονται στη λίστα προσκεκλημένων, η οποία συγκεντρώθηκε με βάση το μέγεθος και την έκθεσή τους στη διακίνηση ναρκωτικών, καθώς και για την τήρηση γεωγραφικής ισορροπίας εντός της ΕΕ.
Ενώ ο Πειραιάς δεν είναι το κύριο σημείο εισόδου για τα ναρκωτικά στην Ευρώπη, η απόφαση να αποκλειστεί από τη νέα συμμαχία λιμένων εγείρει ερωτήματα σχετικά με την ικανότητα της ΕΕ να εγγυηθεί την ασφάλεια σε υποδομές ζωτικής σημασίας που είναι ξένης ιδιοκτησίας. Οι Βρυξέλλες παρουσίασαν επίσης νέα μέτρα και στρατηγικές για την ενίσχυση της οικονομικής τους ασφάλειας την περασμένη εβδομάδα.
Το λιμεναρχείο Πειραιά αρνήθηκε να σχολιάσει στο Politico, ενώ το βελγικό Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο συνδιοργάνωσε την έναρξη της συμμαχίας, επανήλθε στην εξήγηση στη λίστα προσκεκλημένων όταν ρωτήθηκε γιατί δεν είχε προσκληθεί το λιμάνι του Πειραιά.
Η νέα Ευρωπαϊκή Συμμαχία Λιμένων ξεκίνησε από κοινού από τη βελγική κυβέρνηση, η οποία ασκεί επί του παρόντος την εκ περιτροπής προεδρία της ΕΕ, για την ενίσχυση της ασφάλειας των λιμανιών, την καταπολέμηση της διαφθοράς και την αποτροπή της εισόδου παράνομων ναρκωτικών στην ήπειρο. Η συμμαχία θα συνδέσει κυβερνήσεις, αξιωματούχους της ΕΕ, αρχές επιβολής του νόμου, λιμενικές αρχές, ναυτιλιακές εταιρείες και φορείς εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών για να μοιραστούν βέλτιστες πρακτικές για την καταπολέμηση των ομάδων οργανωμένου εγκλήματος και της διακίνησης ναρκωτικών.
Η υπουργός Εσωτερικών του Βελγίου Annelies Verlinden, η οποία προήδρευσε της έναρξης, είπε στο Politico στα τέλη του περασμένου έτους ότι η ανταλλαγή δεδομένων είναι ένα από τα επιθυμητά αποτελέσματα της συμμαχίας.
Το περασμένο έτος κατέγραψαν ρεκόρ όσον αφορά τις κατασχέσεις κοκαΐνης στο Βέλγιο και την Ολλανδία. Η βία από συμμορίες που αγωνίζονται για τον έλεγχο των οδών εμπορίας ανθρώπων ή από την απώθηση της επιβολής του νόμου, ώθησε τους τοπικούς πολιτικούς να καλέσουν την ΕΕ να παρέμβει.
Η νέα συμμαχία βασίζεται σε μια συνεργασία μεταξύ του Βελγίου και της Ολλανδίας. Τον περασμένο Φεβρουάριο οι κυβερνήσεις των δύο χωρών υπέγραψαν συμφωνία με τους δημάρχους των λιμανιών της Αμβέρσας και του Ρότερνταμ καθώς και με πέντε ναυτιλιακές εταιρείες (MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag Lloyd και Seatrade) για την καταπολέμηση της «ναρκοτρομοκρατίας».