H εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Α.Ε.» (RIC: AIAr.AT, Bloomberg: AIA.GA, ATHEX: ΔΑΑ), εφεξής «Εταιρεία» ή «ΔΑΑ», ανακοινώνει σήμερα τα μη ελεγμένα οικονομικά αποτελέσματα για το δωδεκάμηνο που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, τα οποία καταρτίστηκαν σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Χρηματοοικονομικής Αναφοράς.
Κύρια Στοιχεία
Σύνοψη |
|
|
|
|
Ποσά σε εκατ. ευρώ | 2024 | 2023 | Μεταβολή | Δ% |
Κίνηση (σε εκατ. επιβάτες) | 31,9 | 28,2 | 3,7 | 13,1% |
Σύνολο εσόδων και λοιπών εισοδημάτων | 665,5 | 603,7 | 61,8 | 10,2% |
Λειτουργικά έξοδα | 225,7 | 201,6 | 24,1 | 12,0% |
EBITDA | 439,8 | 402,1 | 37,7 | 9,4% |
Προσαρμοσμένο EBITDA | 424,8 | 367,2 | 57,7 | 15,7% |
Περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA (%) | 63,8% | 62,9% |
| 0,9 pps |
Κέρδη προ Φόρων | 304,5 | 288,8 | 15,6 | 5,4% |
Κέρδη μετά από Φόρους | 235,9 | 231,5 | 4,4 | 1,9% |
- Τα συνολικά έσοδα και λοιπά εισοδήματα αυξήθηκαν κατά 10,2% το 2024 σε 665,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με 603,72 εκατ. ευρώ το 2023. Η σημαντική αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 13,1% και η επιτυχημένη εμπορική ανάπτυξη συνέβαλαν τόσο στις Αεροπορικές όσο και στις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες.
- Το Προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 424,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,7% σε σύγκριση με το 2023, ενώ το περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 63,8%.
- Τα Κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 4,4 εκατ. ευρώ σε 235,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1,9% σε σχέση με τα 231,5 εκατ. ευρώ το 20232 .
- Υγιής Χρηματοοικονομική θέση με καθαρό χρέος ύψους 623,1 εκατ. ευρώ και Δείκτη Καθαρού Χρέους προς Προσαρμοσμένο EBITDA στο 1,5x.
- Θα προταθεί προς την Ετήσια Γενική Συνέλευση η διανομή του 100%του καθαρού κέρδους της χρήσης 2024 που αντιστοιχεί σε μικτό μέρισμα περίπου 0,78 € ανά μετοχή.
Ενημέρωση Στρατηγικής
- Λαμβάνοντας υπόψη την ισχυρή αύξηση της επιβατικής κίνησης, ο ΔΑΑ ανακοινώνει περαιτέρω την επιτάχυνση του προγράμματος επέκτασης Αεροδρομίου επιτυγχάνοντας τη σταδιακή επίτευξη της δυναμικότητας εξυπηρέτησης 33 εκ. επιβατών ετησίως νωρίτερα του αρχικού σχεδιασμού και έχοντας ως απώτερο στόχο τη δυναμικότητα εξυπηρέτησης 40 εκ. επιβατών έως το 2032.
- Η επέκταση του Αεροδρομίου θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου για επενδύσεις Αεροπορικών Δραστηριοτήτων επιτρέποντας απόδοση σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την Εταιρεία. Η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα πραγματοποιηθεί μέσω ενός προαιρετικού Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) έως 100 εκ. ευρώ από τα κέρδη του 2024 και επιπλέον έως 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των επόμενων τριών ετών.
- Μέσω της επιτάχυνσης του προγράμματος επέκτασης Αεροδρομίου, θα επιτευχθεί επίσης η επίσπευση της ανάπτυξης των μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων, δημιουργώντας πρόσθετη αξία για τους μετόχους μας.
Γιάννης Παράσχης : Ακόμη μία δυναμική χρονιά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Δήλωση του κ. Ιωάννη Παράσχη, Διευθύνοντος Συμβούλου (CEO) του ΔΑΑ, για τα οικονομικά αποτελέσματα:
“ Με ιδιαίτερη ικανοποίηση παρουσιάζουμε σήμερα τα συγκεκριμένα αποτελέσματα, που καταδεικνύουν ακόμη μία δυναμική χρονιά για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, με την επιβατική κίνηση να καταγράφει αύξηση 13% και να αγγίζει το ιστορικό ρεκόρ των 31,9 εκατομμυρίων επιβατών. Κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2024, τα έσοδά μας ανήλθαν σε 665,5 εκατομμύρια ευρώ, υψηλότερα κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, και παράλληλα το Προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ. Κατά την περίοδο αυτή ανακοινώσαμε την προσθήκη νέων συναρπαστικών προορισμών,αυξάνοντας τις επιλογές των επιβατών μας, ενώ συνεχίζουμε να παραμένουμε προσηλωμένοι στη δέσμευσή μας για παροχή υπηρεσιών υψηλής ποιότητας, με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Έχοντας ήδη καταγράψει σημαντική πρόοδο στην προετοιμασία μας για την επόμενη ημέρα του αεροδρομίου και λαμβάνοντας υπόψιν τη δυναμική και τις τάσεις της επιβατικής κίνησης, είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε την απόφασή μας να επιταχύνουμε την επέκταση των εγκαταστάσεών μας, ενοποιώντας τις δύο φάσεις ανάπτυξης 33MAP και 40MAP, προκειμένου να διασφαλίσουμε την απαιτούμενη δυναμικότητα για την εξυπηρέτηση 40 εκατομμυρίων επιβατών ετησίως έως το 2032.
Η επιτάχυνση της επέκτασης του Αεροδρομίου θα δημιουργήσει σημαντική αξία για τους μετόχους μας, εξασφαλίζοντας ενισχυμένες αποδόσεις από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες μέσω της σταδιακής αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την Εταιρεία, καθώς και ταχύτερη αξιοποίηση των προοπτικών των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων.”
Επιχειρηματικές Εξελίξεις
Εξελίξεις στην επιβατική κίνηση
Το 2024 έκλεισε με την επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών να σημειώνει ιστορικό ρεκόρ, ύψους 31,85 εκατομμυρίων επιβατών, και ποσοστό αύξησης 13,1% σε σχέση με το 2023, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη επίδοση σε σχέση με τα περισσότερα από τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης, ενώ σε σύγκριση με το 2019κατέγραψε την καλύτερη επίδοση με αύξηση της τάξης του 24,5%. Οι επιβάτες εσωτερικού και εξωτερικού ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023κατά 7,3% και κατά 15,7% αντίστοιχα.
Το έτος χαρακτηρίστηκε από ισχυρή ζήτηση αεροπορικών ταξιδιών καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους παρά τις γεωπολιτικές προκλήσεις. Η επιβατική κίνηση παρουσίασε διψήφιο ρυθμό αύξησης τους περισσότερους μήνες της χρονιάς: ισχυρή δυναμική κατά το πρώτο τρίμηνο, με αύξηση 16,5% σε σχέση με το 2023, συνεχιζόμενη σε παρόμοια επίπεδα κατά το δεύτερο τρίμηνο (+15,7%). Η ισχυρή αύξηση των επιβατών διατηρήθηκε επίσης κατά το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο, με 9,8% και 12,3% αντίστοιχα, ποσοστά πολύ υψηλότερα από τον ιστορικό ρυθμό ανάπτυξης.
Το 2024, η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας μέσω τακτικών δρομολογίων με 157 προορισμούς-πόλεις (156 το 2023), σε 55 χώρες (57 το 2023), που εξυπηρετήθηκαν από 68 αεροπορικές εταιρείες (66 το 2023).
Αεροπορικές Δραστηριότητες
Καθ' όλη τη διάρκεια του έτους, η Εταιρεία εφάρμοσε όλα τα απαραίτητα επιχειρησιακά μέτρα και παρείχε τους απαραίτητους πόρους για την ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του Αεροδρομίου.
Τιμολογιακή Πολιτική και Μάρκετινγκ Αεροδρομίου
Σε συνέχεια της ετήσιας διαβούλευσης με τους χρήστες του Αεροδρομίου, η Εταιρεία αποφάσισε να διατηρήσει τις αεροπορικές χρεώσεις αμετάβλητες για το έτος 2024, με εξαίρεση την αύξηση της Χρέωσης Εξυπηρέτησης Επιβατών (Passenger Terminal Facility charge - PTF), η οποία τέθηκε σε ισχύ από τις 2 Νοεμβρίου, 2024, ως αποτέλεσμα της μείωσης του Τέλους Εκσυγχρονισμού & Ανάπτυξης Αεροδρομίων (ΤΕΑΑ), όπως προβλέπεται στο άρθρο 52 του Ν.4465/2017. Η τροποποίηση αυτή πραγματοποιήθηκε ώστε να αποκατασταθούν τυχόναπώλειες εσόδων μέσω ισόποσης αναπροσαρμογής της χρέωσης PTFδιασφαλίζοντας την ομαλή λειτουργία και το επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχεται σε όλους τους Χρήστες του Αεροδρομίου, διατηρώντας παράλληλα ένα σταθερό συνολικό επίπεδο χρεώσεων και με ουδέτερο αντίκτυπο για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες αντίστοιχα.
Η επιβατική κίνηση διατήρησε ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης καθ' όλη τη διάρκεια του 2024, αξιοποιώντας τη θετική δυναμική που καταγράφηκετο 2023. Η εντυπωσιακή αυτή επίδοση ήταν αποτέλεσμα των εντατικώνπροσπαθειών της ομάδας ανάπτυξης δρομολογίων του ΔΑΑ, η οποία συνεργάστηκε στενά με τις αεροπορικές εταιρείες για την υλοποίηση κοινών στρατηγικών ανάπτυξης. Μέχρι το τέλος του 2024, σημειώθηκε σημαντική πρόοδος, ιδιαίτερα σε μεγάλες αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη, οι οποίες μαζί αντιπροσωπεύουν πάνω από το 87% της διεθνούς κίνησης του Αεροδρομίου.
Το 2024, το Πρόγραμμα Αναπτυξιακών Κινήτρων συνέχισε να εφαρμόζεται με επιτυχία καθώς επίσης και με απόλυτη διαφάνεια και χωρίς διακρίσεις μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών. Παράλληλα, εμπλουτίστηκαν συγκεκριμένα κίνητρα με στόχο τόσο την ενίσχυση της ελκυστικότητας του Αεροδρομίου όσο και της διασυνδεσιμότητας της Αθήνας και της Ελλάδας με το εξωτερικό. Επιπλέον, το Πρόγραμμα ενισχύθηκε με συγκεκριμένα κίνητρα που στοχεύουν στην ανάπτυξη δρομολογίων κατά τις ώρες με χαμηλότερα επίπεδα κίνησης, προσφέροντας ελκυστικές εκπτώσεις στις αεροπορικές εταιρείες.
Η ανάκαμψη του δικτύου της Αθήνας και η συνεχής ενίσχυση της διασυνδεσιμότητας του προορισμού, σε συνδυασμό με την εντυπωσιακή αύξηση της επιβατικής κίνησης και την επιτυχημένη στρατηγική αεροπορικού μάρκετινγκ του ΔΑΑ, αναγνωρίστηκαν από τις ίδιες τις αεροπορικές εταιρείες και οδήγησαν την Εταιρεία στην κορυφή μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, στην εξαιρετικά ανταγωνιστική κατηγορία αεροδρομίων με περισσότερους από 20 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, στο πλαίσιο των βραβείων «ROUTES EUROPE 2024».
Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες
Εμπορικές Δραστηριότητες
Κατά την 31η Δεκεμβρίου 2024, σε σχέση με τις εμπορικές δραστηριότητες, η Εταιρεία έχει σε ισχύ 73 εμπορικές συμβάσεις με ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, 23 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, 5 επιχειρήσεις εστίασης, 15 επιχειρήσεις παροχήςυπηρεσιών προς τους επιβάτες και μία εταιρεία δραστηριοποιούμενη στο χώρο των media και της διαφήμισης παρέχοντας ένα ισορροπημένο μείγμα συνεργασιών που συνδυάζει κορυφαίους διεθνείς εμπορικούς φορείς και διακεκριμένες ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής και εστίασης.
Κατά την ίδια ημερομηνία, το Αεροδρόμιο διέθετε συνολικά 157καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 72 εμπορικών καταστημάτων, 51χώρων εστίασης και 34 καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, που κάλυπταν συνολικά πάνω από 13.600 τετραγωνικά μέτρα. Το συνολικό ποσοστό πληρότητας των εμπορικών χώρων στους αεροσταθμούς του ΔΑΑ ήταν περίπου 99%.
Οι επιδόσεις των εμπορικών δραστηριοτήτων του έτους ενισχύθηκαν περαιτέρω από τη συνεχή αναβάθμιση των προσφερόμενων επιλογών στους αεροσταθμούς. Κατά τη διάρκεια του έτους, εισήχθησαν 18 νέα concepts καταστημάτων λιανικής και εστίασης – τα περισσότερα από τα οποία ανταποκρίνονται στη στρατηγική «Best of Greece» του ΔΑΑ, σύμφωνα με την οποία στους αεροσταθμούς εισάγονται εγχώρια conceptsκαι brands με σημαντική παρουσία στην ελληνική αγορά. Επιπλέον, περίπου το 24% των συνολικών εμπορικών χώρων των αεροσταθμών, που αντιστοιχεί σε περίπου 3.300 τετραγωνικά μέτρα, είτε ανακαινίστηκε είτε ανανεώθηκε, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών και τελικά την αύξηση των πωλήσεων. Οι ενέργειες αυτές,επέτρεψαν στον ΔΑΑ να ανταποκριθεί καλύτερα στη ζήτηση των επιβατών σε καίριες θέσεις του αεροσταθμού, ανακατανέμονταςεμπορικά σημεία προς πιο προσοδοφόρες εμπορικές δραστηριότητες, όπως τα Duty-Free και τα καταστήματα εστίασης.
Τέλος, βασικοί παράγοντες που συνέβαλαν στην αύξηση των εμπορικών εσόδων του έτους, ήταν η επέκταση του διεθνούς προγράμματος πτήσεων σε αγορές από τις οποίες προέρχονται επιβάτες με υψηλή αγοραστική δύναμη, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και του Καναδά, της Τουρκίας, της Κίνας και της Μέσης Ανατολής, επιτρέποντας στον ΔΑΑ να προσελκύσει επιβάτες με υψηλό καταναλωτικό προφίλ, καθώς επίσης και οι βελτιωμένοι οικονομικοί όροι μετά την πρόσφατη ανανέωση της συμφωνίας αφορολόγητων ειδών με την Hellenic DutyFree Shops S.A και τέλος οι πληθωριστικές αναπροσαρμογές.
Υπηρεσίες Στάθμευσης Οχημάτων
Ο ΔΑΑ διαθέτει 2 χώρους στάθμευσης μικρής διάρκειας 1.200 θέσεων, έναν χώρο στάθμευσης μακράς διάρκειας 6.300 θέσεων, αυξημένες κατά 500 θέσεις εντός του 2024, και έναν χώρο στάθμευσης valet 350 θέσεων. Οι υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων παρέχονται σύμφωνα με σύμβαση διαχείρισης με εργολάβο έναντι αντιτίμου. Το 2024, επικεντρωθήκαμε στη βελτιστοποίηση της διαχείρισης της χωρητικότητας των χώρων στάθμευσης, παρακολουθώντας στενά την ημερήσια πληρότητα των θέσεων στάθμευσης και κάνοντας τις απαραίτητες προσαρμογές.
Λοιπές Δραστηριότητες
Το Αεροδρόμιο διαθέτει ένα δυναμικό Εμπορικό Πάρκο που εκτείνεται σε περίπου 52.100 τετραγωνικά μέτρα μικτής δομημένης επιφάνειας και φιλοξενεί δημοφιλή διεθνή brands, όπως η IKEA και η Leroy Merlin, μαζί με διακεκριμένες ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, όπως ηFactory Outlet και η εταιρεία Κωτσόβολος. Το 2024, το Εμπορικό Πάρκο επεκτάθηκε περαιτέρω με την προσθήκη τριών νέων καταστημάτων(Πλαίσιο, Intersport και Holland & Barrett) που βρίσκονται εντός του κτιρίου ΙΚΕΑ. Επιπλέον, ο ΔΑΑ έθεσε σε λειτουργία την νέα εταιρική ιστοσελίδα και πλατφόρμα e-Parking, παρέχοντας σύγχρονες τεχνικές προδιαγραφές, εξασφαλίζοντας υψηλά πρότυπα ασφάλειας και διευρυμένες δυνατότητες ηλεκτρονικού εμπορίου.
Πρόγραμμα Επέκτασης Αεροδρομίου
Με την ανάκαμψη της κίνησης μετά την πανδημία, η Εταιρεία συνέχισε την υλοποίηση του Προγράμματος Επέκτασης του Αεροδρομίου, με στόχο την αύξηση της δυναμικότητάς του. Το Πρόγραμμα Επέκτασης Αεροδρομίου βασίζεται στο Χωροταξικό Σχέδιο (Master Plan) το οποίο έχει λάβει την έγκριση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)την 27η Δεκεμβρίου 2019, και προβλέπει τη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας του Αεροδρομίου έως και 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως.