Την αξία που προσδίδει στην Italgas η προσφάτως ολοκληρωθείσα εξαγορά της ΔΕΠΑ Υποδομών αναλύει η Moody’s, σε πρόσφατη έκθεσή της για τον ιταλικό όμιλο που πλέον έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στον κλάδο φυσικού αερίου στην Ελλάδα.
Όπως τονίζουν οι αναλυτές του διεθνούς οίκου, η απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών επεκτείνει το γεωγραφικό αποτύπωμα της Italgas εκτός των ιταλικών συνόρων, κίνηση που χαρακτηρίζεται στρατηγικά ενδεδειγμένη, με δεδομένο ότι η ΔΕΠΑ Υποδομών έχει αντίστοιχο πεδίο δραστηριοτήτων με αυτό του ιταλικού ομίλου. Την ίδια στιγμή, το deal εκθέτει την Italgas στο ρυθμιστικό πλαίσιο της Ελλάδας για το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου, το οποίο όχι μόνο προβλέπει υψηλότερες αποδόσεις σε σχέση με το ρυθμιστικό πλαίσιο της Ιταλίας, αλλά και προσφέρει κίνητρα για λειτουργική αποδοτικότητα, τομέα όπου η Italgas εμφανίζει υψηλές επιδόσεις. Η Moody’s αναφέρει επίσης ότι οι ρυθμιστικές παράμετροι για το 2023 -περιλαμβανομένων των επενδύσεων και της απόδοσης της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης- θα καθοριστούν έως το τέλος του έτους. Ήδη η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ Υποδομών υπό την διευθύνουσα σύμβουλο Barbara Morgante συνεργάζεται με τους επικεφαλής των θυγατρικών της εταιρείας (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ ΘΕΣΣ) με αντικείμενο την επικαιροποίηση των Σχεδίων Ανάπτυξης των τριών Διαχειριστών Δικτύων Διανομής που θα πρέπει να υποβληθούν στη ΡΑΕ το αμέσως επόμενο διάστημα.
Η Moody’s υπενθυμίζει ότι η Italgas σκοπεύει να επενδύσει συνολικά 1,8 δις. ευρώ στη ΔΕΠΑ Υποδομών έως το 2028, ποσό που συμπεριλαμβάνει το τίμημα της εξαγοράς (733 εκατ. ευρώ), αλλά και την επικείμενη εξαγορά του μειοψηφικού πακέτου των μετοχών που κατέχει η επίσης ιταλική Eni στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ. Το υπόλοιπο ποσό θα διοχετευθεί στην ανάπτυξη των Δικτύων, με δεδομένο τον στόχο της Italgas για διεύρυνση της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης της ΔΕΠΑ Υποδομών στο 1,1 δις. ευρώ το 2028, έναντι 737 εκατ. ευρώ το 2021. Από το ποσό αυτό, το 43% αντιστοιχεί στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ, το 41% στην ΕΔΑ Αττικής και το 18% στη ΔΕΔΑ, που χαρακτηρίζεται ως η μικρότερη από τις θυγατρικές της ΔΕΠΑ Υποδομών, με τις μεγαλύτερες όμως αναπτυξιακές προοπτικές με δεδομένο το φιλόδοξο σχέδιο ανάπτυξης του Δικτύου της τα επόμενα χρόνια.
Να σημειωθεί ότι μιλώντας σε δημοσιογράφους μετά την υπογραφή της συμφωνίας εξαγοράς της ΔΕΠΑ Υποδομών στις 2 Σεπτεμβρίου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Italgas Πάολο Γκάλο επιβεβαίωσε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τον Όμιλο Κοπελούζου, με αντικείμενο την είσοδο του τελευταίου, με ποσοστό λίγο πάνω από το 10%, στην θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού της Italgas (NewCo) που «τρέχει» τη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Ο κ. Γκάλο είπε ακόμη ότι στρατηγικός στόχος της Italgas είναι η περαιτέρω διείσδυση του φυσικού αερίου σε περιοχές της χώρας που ήδη διαθέτουν δίκτυο διανομής, όπως η Αθήνας και η Θεσσαλονίκη, όπου ο βαθμός διείσδυσης του καυσίμου φτάνει το 40 και 60%, αντίστοιχα. Παραλαμβάνοντας ένα πελατολόγιο με 600.000 πελάτες, η νέα διοίκηση της εταιρείας στοχεύει σε αύξησή του στο 1 εκατομμύριο πελάτες έως το 2028,
Ως προς το επενδυτικό πρόγραμμα, αυτό αφορά αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου όπου απαιτείται προκειμένου να μπορεί να υποδεχτεί μελλοντικά, πέραν του φυσικού αερίου και άλλα αέρια που προβλέπεται να έρθουν στην αγορά, όπως είναι το υδρογόνο και το βιομεθάνιο. Ο κ. Γκάλο έκανε τέλος ειδική αναφορά στην μεγάλη τεχνογνωσία της Italgas σε θέματα εξοικονόμησης ενέργειας , που σκοπεύει να μεταφέρει στην Ελλάδα, αξιοποιώντας και την τρέχουσα συγκυρία.