Η πορεία του project Blue Med, της «ναυαρχίδας» των έργων υδρογόνου που ωριμάζει η Motor Oil, αλλά και τα αποκαλυπτήρια του S-Artemis, του έργου που σηματοδοτεί την ενεργοποίηση της Hellenic Hydrogen, της κοινοπραξίας Motor Oil και ΔΕΗ για την ανάπτυξη της αλυσίδας αξίας του πράσινου υδρογόνου, περιλαμβάνονται στην ετήσια οικονομική κατάσταση του Ομίλου για το 2022. Η Motor Oil συμμετέχει επίσης σε πολυεθνικές κοινοπραξίες που αναπτύσσουν πιλοτικά έργα υδρογόνου με καινοτόμο πρόσημο.
Blue Med
Ειδικότερα, αναφορικά με το Blue Med -που αναπτύσσεται σε φάσεις και αναμένεται να δώσει ώθηση στη οικονομία του υδρογόνου στην Ελλάδα πριν το 2025 και να ολοκληρωθεί πλήρως έως το 2027- η Motor Oil αναφέρει ότι «στοχεύει στη δημιουργία μιας κλιμακούμενης, αξιόπιστης, και χαμηλού κόστους αλυσίδας αξίας υδρογόνου εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Όραμα του Ομίλου είναι να αξιοποιήσει το υπάρχον δυναμικό υδρογόνου χαμηλού κόστους για να ξεκινήσει εφαρμογές ενέργειας υδρογόνου στην Ελλάδα για μια σειρά χρηστών οχημάτων, ναυτιλιακών και βιομηχανικών εφαρμογών.
Το Blue Med περιλαμβάνει έναν αριθμό επιμέρους έργων, μερικά από τα οποία βρίσκονται υπό ανάπτυξη, ενώ άλλα βρίσκονται ακόμη υπό αξιολόγηση. Πιο συγκεκριμένα, υπό ανάπτυξη βρίσκεται ένα σύστημα ηλεκτρολυτικών κυψελών ισχύος 30 MW, η κατασκευή πέντε μονάδων ανεφοδιασμού υδρογόνου και η δημιουργία ενός νέου στόλου ρυμουλκούμενων βυτιοφόρων υψηλής πίεσης, μαζί με τον σχετικό εξοπλισμό συμπίεσης υδρογόνου για τη διανομή υδρογόνου εντός της Ελλάδας. Υπό αξιολόγηση βρίσκεται η υποδομή δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.
Αυτή τη στιγμή εξετάζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν (DG COMP) η συμμόρφωση του έργου με τις κατευθυντήριες γραμμές που διέπουν τις κρατικές ενισχύσεις για τα project στον τομέα της ενέργειας και του περιβάλλοντος (CEEAG), στο κάδρο της πρόσκλησης IPCEI Hydrogen. Στο πλαίσιο του Blue Med, έχουν υποβληθεί για χρηματοδότηση σε ευρωπαϊκά και εθνικά χρηματοδοτικά προγράμματα τα ακόλουθα δύο έργα: Πρώτον, το ΠΡΑΣΙΝΟ ΥΔΡΟΓΟΝΟ που αφορά στη δημιουργία μονάδας παραγωγής πράσινου υδρογόνου, μέσω της αξιοποίησης ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, καθώς και την κατασκευή υποστηρικτικών εγκαταστάσεων για τη διανομή του παραγόμενου υδρογόνου και τη μετέπειτα αξιοποίησή του.
Και δεύτερον, το καινοτόμο project IRIS που επιδιώκει να συνδυάσει την παραγωγή υδρογόνου και μεθανόλης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών άνθρακα, μέσω δέσμευσης άνθρακα (CCS). Το IRIS θα μειώσει το αποτύπωμα άνθρακα του διυλιστηρίου δεσμεύοντας 495,6 χιλιάδες τόνους CO2 ετησίως (25%). Tαυτόχρονα, μέρος του δεσμευμένου CO2 θα συνδυαστεί με πράσινο ηλεκτρολυτικό υδρογόνο για την παραγωγή e-μεθανόλης ως φορέα ενέργειας χαμηλών εκπομπών άνθρακα για σκοπούς κινητικότητας και άλλης βιομηχανικής χρήσης. Όπως τονίζεται, «ο δυνατότητες κλιμάκωσης του IRIS είναι σημαντικές καθώς η Motor Oil μπορεί να επεκτείνει τη δέσμευση άνθρακα σε πρόσθετα σημεία εκπομπής εντός του διυλιστηρίου, με δυνατότητα αύξησης του ποσοστού δέσμευσης έως και 50% των συνολικών εκπομπών».
Η Hellenic Hydrogen και το S-Artemis
To πρώτο έργο της νεοσύστατης Hellenic Hydrogen είναι το s-ARTEMIS που περιλαμβάνει την ανάπτυξη μονάδας ηλεκτρόλυσης 100MW για την παραγωγή περίπου 11.789 τόνων ανανεώσιμου υδρογόνου με χρήση αιολικής και ηλιακής ενέργειας στο Αμύνταιο της Δυτικής Μακεδονίας. Το s-ARTEMIS φιλοδοξεί να είναι το μεγαλύτερο εμπορικό έργο ηλεκτρολυτικών κυψελών στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.
Τέλος, η Motor Oil συμμετέχει στο έργο «Τριήρης» που εντάσσεται στην Ευρωπαϊκή Συμμαχία για το Καθαρό Υδρογόνο (Clean Hydrogen Partnership) και στοχεύει στη δημιουργία μικρής κλίμακας κοιλάδας υδρογόνου στην Κόρινθο, φέρνοντας σε επαφή τη βιομηχανία, τους δυνητικούς αποδέκτες, τους παρόχους τεχνολογίας, τις δημόσιες, περιφερειακές και τοπικές αρχές. Το έργο βρίσκεται υπό προετοιμασία συμφωνίας επιχορήγησης (Μάρτιος 2023) και θα υλοποιηθεί από κοινοπραξία 27 εταίρων από 6 διαφορετικές χώρες. Το έργο «Εφύρα» θα επιδείξει την ενσωμάτωση μιας -πρώτης στο είδος της- μονάδας παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου σε βιομηχανική κλίμακα στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, χρησιμοποιώντας μια βελτιωμένη τεχνολογία ηλεκτρόλυσης, σε κλίμακα 30 MW. Η μεγάλης κλίμακας ηλεκτρόλυση θα ενσωματωθεί σε βιομηχανικές δραστηριότητες στο Διυλιστήριο του Ομίλου στην Κόρινθο. Το έργο βρίσκεται υπό προετοιμασία συμφωνίας επιχορήγησης (Μάρτιος 2023) και θα υλοποιηθεί από κοινοπραξία 10 εταίρων από 8 διαφορετικές χώρες.