Μενού Ροή
Μεγάλη ημέρα για το Χ.Α. - Το «πράσινο» Ελευθέριος Βενιζέλος, μπαίνει στο Χρηματιστήριο

Στην καλύτερη και πιο αβανταδόρικη συγκυρία μπαίνει στο ελληνικό χρηματιστήριο το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», η μετοχή του οποίου ξεκινά διαπραγμάτευση σήμερα στην τιμή των 8,20 ευρώ ανά μετοχή. Το Ελ. Βενιζέλος, εισάγεται στην αγορά μια ημέρα μετά το ρεκόρ 13 ετών με το Γενικό Δείκτη πάνω από τις 1.400 μονάδες, τον ημερήσιο τζίρο σε τρομερό κρεσέντο ανόδου, ενώ και τα μεγέθη του ίδιου του αεροδρομίου, όπως και του ελληνικού τουρισμού, κινήθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ.

Όλα τα βλέμματα σήμερα θα είναι στραμμένα στην υποδοχή που θα έχει η αγορά στη μετοχή του Ελ. Βενιζέλος, η οποία, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, αναμένεται να καταγράψει σημαντικά κέρδη στην πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης. Και τούτο διότι αφενός το ΔΑΑ μπαίνει σε «καλή» τιμή, ενώ από την άλλη πλευρά, υπήρξαν πάρα πολλοί εγχώριοι μικροεπενδυτές που δεν πήραν τις μετοχές που ζήτησαν στην εγγραφή, οπότε θα προσπαθήσουν να αγοράσουν στο ταμπλό.

Το ΔΑΑ είναι πιο «λαμπερή» εισαγωγή λοιπόν τουλάχιστον των τελευταίων δύο δεκαετιών, κάτι που αποδεικνύεται από την εξαιρετική αποδοχή της από τους διεθνείς επενδυτές, που (υπερ)κάλυψαν μέσα σε μισή ώρα το κομμάτι που τους αναλογούσε, οδηγώντας, όπως φαίνεται, σε μια υπερκάλυψη εμφατική, που δείχνει την ελκυστικότητα τόσο του συγκεκριμένου asset, όσο και των προοπτικών του ελληνικού τουρισμού.

Παράλληλα, το ΔΑΑ αποτελεί μακράν τη μεγαλύτερη εισαγωγή στα χρονικά για εταιρεία που αποτυπώνει (τόσο εμφατικά μάλιστα) το ισχυρό momentum της βαριάς βιομηχανίας της Ελλάδας, που είναι ο τουρισμός, ενώ έρχεται σε συγκυρία εξαιρετική, που ο τουρισμός έκανε νέο ρεκόρ εισπράξεων το 2023, ενώ το αεροδρόμιο έκανε επίσης νέο ρεκόρ όλων των εποχών ξεπερνώντας τα 28 εκατ. επιβάτες.

Πρόκειται για ένα εξαιρετικά ελκυστικό asset, καθώς από πλευράς λειτουργίας, υποδομών αλλά και ευρύτερου εκτοπίσματος, είναι μέσα στα κορυφαία της Ευρώπης. Είναι ένα εξαιρετικό αεροδρόμιο και ο κεντρικός «αγωγός» εισόδου δεκάδων εκατομμυρίων ανθρώπων στη χώρα μας, η οποία αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα τουριστικά brands παγκοσμίως, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για τα «εξασφαλισμένα» μελλοντικά κέρδη του ΔΑΑ.

Τι λένε τα νούμερα

Το 2023 ήταν η κορυφαία τουριστική σεζόν για τη χώρα μας, ξεπερνώντας και το 2019 που ήταν η τελευταία καλή χρονιά πριν τον Covid-19, ενώ ρεκόρ κατέγραψαν και οι αφίξεις στο αεροδρόμιο. Το 2023 διακινήθηκαν 28,17 εκατ. επιβάτες, κατά 24% περισσότεροι σε σύγκριση με το 2022 και κατά περισσότεροι 10,2% σε σύγκριση με το 2019.

Τα στατιστικά τοποθετούν το Ελ. Βενιζέλος στη δέκατη θέση μεταξύ των αεροδρομίων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ παράλληλα είχε το υψηλότερο ποσοστό πτήσεων τσάρτερ, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat. Συνάμα, στο ξεκίνημα του 2024 τρέχει ήδη με διψήφια ποσοστά αύξησης, καθώς ο Ιανουάριος έκλεισε με 1,6 εκατ. επιβάτες (+10,4%) με την αύξηση των αφίξεων από το εξωτερικό να φθάνει το 12,8%.

Το αναπτυξιακό πλάνο του ΔΑΑ στην πρώτη φάση, ως το 2028, περιλαμβάνει επενδύσεις 700 εκατ. ευρώ και προβλέπει την επέκταση του terminal όπως και των χώρων στάθμευσης. Υπολογίζεται ότι με αυτές το Βενιζέλος θα μπορεί να εξυπηρετεί 33 εκατ. επιβάτες. Η δεύτερη φάση έως το 2033, προβλέπει επενδύσεις ύψους 650 εκατ. ευρώ για περαιτέρω επέκταση των terminals και των χώρων στάθμευσης. Υπολογίζεται ότι θα μπορούν να εξυπηρετούνται 40 εκατ. επιβάτες.

Σε κάθε περίπτωση, το ΔΑΑ άμα της εισαγωγής θα προσθέσει περίπου 2,5 δισ. ευρώ κεφαλαιοποίηση στο ελληνικό χρηματιστήριο, ενώ αν κινηθεί προς τα 9 ευρώ ή και υψηλότερα όπως εκτιμούν αναλυτές, θα προσθέσει πλέον των τριών δισ. ευρώ στο συνολικό κεφαλαιακό «βάρος» του Χ.Α.

Ένα «πράσινο» αεροδρόμιο

Το Ελευθέριος Βενιζέλος μετασχηματίζεται ήδη σε ένα «πράσινο» αεροδρόμιο, ενώ έχει τροχοδρομήσει νέες επενδύσεις που θα το καταστήσουν περαιτέρω αυτόνομο ενεργειακά και πάντα υπό το πρίσμα των Ανανεώσιμων Πηγών. Στο αεροδρόμιο λειτουργούν δύο φωτοβολταϊκοί σταθμοί συνολικής ισχύος 24 MW οι οποίοι καλύπτουν τα 2/3 των απαιτούμενων αναγκών σε ηλεκτρική ενέργεια, γεγονός που καθιστά τον ΔΑΑ πρωτοπόρο μεταξύ των ευρωπαϊκών αεροδρομίων.

Το πρώτο φωτοβολταϊκό πάρκο με εγκατεστημένη ισχύ 8 MW ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2011 και κόστισε 18,9 εκατ. ευρώ. Παράγει 13,300 MWh ετησίως, ενέργεια που αντιστοιχεί στις ανάγκες 3.200 νοικοκυριών για ένα έτος.

Ο δεύτερος σταθμός συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 16 MW εγκαινιάσθηκε τον Απρίλιο του 20234 και αποτελεί τη μεγαλύτερη μονάδα αυτοπαραγωγής στην Ελλάδα, η οποία παράγει το 45% περίπου της ετήσιας κατανάλωσης ενέργειας του αεροδρομίου. Το έργο που κόστισε 11,2 εκατ. ευρώ, παράγει 27.500 MWh ετησίως και αντιστοιχεί στην κατανάλωση 6.600 νοικοκυριών.

Το Αεροδρόμιο της Αθήνας έχει δρομολογήσει την κατασκευή και τρίτου φωτοβολταϊκού πάρκου με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 30 MW, με το οποίο θα καλύπτει το σύνολο των αναγκών του σε ενέργεια από ΑΠΕ έως το 2046, όταν λήγει η σύμβαση παραχώρησης με το Δημόσιο.

Πρόκειται για αξιοσημείωτη εξέλιξη δεδομένου ότι το Master Plan για την περαιτέρω ανάπτυξη του αεροδρομίου προβλέπει την επέκταση του υφιστάμενου τερματικού σταθμού κατά 81.000 τμ, την κατασκευή πολυώροφου κτιρίου στάθμευσης αυτοκινήτων και την ανέγερση νέου VIP terminal έως το 2028.

Επεκτάσεις

Ο υφιστάμενος τερματικός σταθμός θα επεκταθεί ακόμα περισσότερο έως τα μέσα της επόμενης δεκαετίας προκειμένου ο ΔΑΑ να μπορεί να εξυπηρετήσει 40 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ έως το 2045 προβλέπεται να κατασκευαστεί νέο terminal, νέοι χώροι εξυπηρέτησης αεροσκαφών και υποδομές στάθμευσης οχημάτων με στόχο τη δυνατότητα εξυπηρέτησης 50 εκατ. επιβατών τον χρόνο.

Η επένδυση για το νέο φωτοβολταϊκό πάρκο αναμένεται να κοστίσει 50 εκατ. ευρώ και η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια θα ανέλθει σε 60.700 MWh που αντιστοιχεί στις ανάγκες 14.600 νοικοκυριών. Ο διαγωνισμός για την κατασκευή του νέου σταθμού, που θα έχει και σύστημα αποθήκευσης με μπαταρίες, είναι ήδη σε εξέλιξη, ενώ το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

Με το νέο πάρκο, το Ελ. Βενιζέλος θα έχει μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα και θα μεταβεί σε καθεστώς κλιματικής ουδετερότητας το 2025, επιτυγχάνοντας πολύ νωρίτερα τον στόχο του 2050 που έχει τεθεί για τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Οι εκπομπές CO2 στο αεροδρόμιο της Αθήνας έχουν μειωθεί κατά 60% σε σχέση με το 2005. Συνάμα, εκτός από τις επενδύσεις σε ΑΠΕ, ο ΔΑΑ έχει ξεκινήσει να εκσυγχρονίζει τον στόλο του με νέα ηλεκτροκίνητα οχήματα ενώ σε εξέλιξη είναι η εγκατάσταση σταθμών φόρτισης στους χώρους του αεροδρομίου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας