Μήνας σημαντικής διόρθωσης – εξαέρωσης ήταν ο Σεπτέμβριος για το ελληνικό χρηματιστήριο που τελικώς ήταν ο δεύτερος διαδοχικός πτώσης, μετά τον Αύγουστο που επίσης είχε κινηθεί σε ρυθμούς κατοχύρωσης κερδών. Θυμίζουμε πως έως τα τέλη Ιουλίου το Χ.Α. έφτασε να κερδίζει κοντά στο 45% σε επίπεδο Γενικού Δείκτη και άνω του 73% σε επίπεδο τραπεζών, ενώ μετά τη διόρθωση του Αυγούστου και κυρίως του Σεπτεμβρίου, η εικόνα έχει διαφοροποιηθεί, όμως η ελληνική αγορά παραμένει στην κορυφή των διεθνών αποδόσεων.
Φέτος λοιπόν το Σεπτέμβριο, ο Γ.Δ. υποχώρησε κατά 7,86%, ο δείκτης μεγάλης κεφαλαιοποίησης έχασε 7,82%, o Mid Cap υποχώρησε κατά 8,31%, ενώ ο τραπεζικός δείκτης είχε διόρθωση κατά 13,64%. Έτσι, σε επίπεδο 9μήνου, τα κέρδη του Χ.Α. διαμορφώνονται ως εξής: Ο Γενικός Δείκτης ενισχύεται σε ποσοστό 30,07%, ο Large Cap ενισχύεται κατά 30,28%, ο Mid Cap είναι στο +40,68%, ενώ ο τραπεζικός δείκτης κερδίζει 43,34%.
Το πλέον εντυπωσιακό είναι ότι η αλλαγή του σκηνικού στο ελληνικό χρηματιστήριο με τον καταιγισμό πωλήσεων ήρθε σε έναν μήνα με δύο αναβαθμίσεις από οίκους όπως DBRS και Moody’s. Το μήνα που η Ελλάδα πήρε επενδυτική βαθμίδα από την (αναγνωρισμένη) DBRS και κέρδισε δύο… πίστες βελτίωσης από την (αυστηρή) Moody’s, το ελληνικό χρηματιστήριο κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση των τελευταίων 14 μηνών, ξεπερνώντας και το Μάρτιο του ‘23, όταν είχαμε το δυστύχημα των Τεμπών και την κρίση στις περιφερειακές τράπεζες των ΗΠΑ.
Μεγάλες οι πιέσεις στον ευρύτερο κλάδο ενέργειας και υποδομών
Μέσα σε ένα σκηνικό αυξημένων πιέσεων και διαρκών πωλήσεων, ασφαλώς δεν έμειναν ανεπηρέαστες οι μετοχές του ευρύτερου ενεργειακού τομέα, των υποδομών, των κατασκευών ή των μεγάλων και ιδιαίτερα ενεργοβόρων βιομηχανιών.
Ενδεικτικό του κλίματος που επικράτησε, στο χώρο του Large Cap μόνο τρεις μετοχές είχαν θετικό πρόσημο τον Σεπτέμβριο (Motor Oil, ΟΠΑΠ και ΟΤΕ), ενώ στην κορυφή των απωλειών βρέθηκαν οι Viohalco και Aegean Airlines που έχασαν το 24,40% και 20,50% της αξίας τους.
Σημαντικές απώλειες είχαν επίσης οι ElvalHalcor (-17%) και Ελλάκτωρ (-16,70%), με τη δεύτερη να πιέζεται κυρίως λόγω της απώλειας της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. Την ίδια ώρα, υπάρχουν και μετοχές που πιέστηκαν χωρίς να έχουν συμμετάσχει στο πρότερο ράλι όπως ElvalHalcor, Τέρνα Ενεργειακή και Helleniq Energy.
Διαφορετική εικόνα οι Motor Oil και Helleniq Energy
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι σε μια περίοδο μεγάλης ανόδου της τιμής του πετρελαίου, οι Motor Oil και Helleniq Energy έχουν εντελώς διαφορετική εικόνα, με την πρώτη να ξεχωρίζει με άνοδο 1,90% το μήνα και τη δεύτερη να υποχωρεί κατά 10,40%. Σε επίπεδο 9μήνου, η Motor Oil κερδίζει 9,70%, ενώ η Helleniq Energy υποχωρεί κατά 2,40%. Αμφότερες πάντως υστερούν τα μέγιστα έναντι του Γενικού Δείκτη. Πέρυσι, θυμίζουμε πως η Motor Oil είχε καταγράψει άνοδο 59%, ευρισκόμενη στην πρώτη θέση του FTSE 25, ενώ η Helleniq Energy είχε ενισχυθεί κατά 24%.
Η Πλαστικά Θράκης, η οποία δεν ανήκει στον ενεργειακό κλάδο αλλά είναι μια απολύτως εξαρτώμενη από τις τιμές ενέργειας επιχείρηση, υποχώρησε κατά 21,90% το Σεπτέμβριο, ενώ το 9μηνο είναι στο +0,30%, υστερώντας τα μέγιστα.
Η Ελινόιλ έχασε 15,40% το Σεπτέμβριο ενώ σε επίπεδο 9μήνου είναι στο +19%. Ο AVAX έχασε 13,40% το Σεπτέμβριο (επίσης λόγω της απώλειας της σύμβασης της Αττικής Οδού καθώς είναι στην κοινοπραξία με την Ελλάκτωρ), όμως σε επίπεδο έτους κρατάει κέρδη 77,60%.
Η Τέρνα Ενεργειακή υποχώρησε κατά 11,70% το μήνα που έφυγε, ανεβάζοντας την πτώση το 2023 στο -28,10%, ενώ η Cenergy Holdings διόρθωσε 7,10% το Σεπτέμβριο, όμως κρατάει κέρδη 117,50% το 9μηνο, που τη φέρνει στην πρώτη θέση των αποδόσεων σε όλο το Χ.Α.
Η Mytilineos διόρθωσε σε ποσοστό 6,80% σε επίπεδο μήνα, όμως κρατάει κέρδη 71,80% το 9μηνο, ενώ η Intrakat υποχώρησε κατά 5,20% το Σεπτέμβριο, όμως είναι στο +105,50% το 2023.