Τα νέα αυτοκίνητα που κινούνται με ντίζελ και βενζίνη ενδέχεται να έχουν απομείνει μόνο 14 χρόνια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με νέους στόχους εκπομπών που συζητούνται στις Βρυξέλλες, αναφέρει το Politico. Τρεις αξιωματούχοι της ΕΕ δήλωσαν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συζητά για τον καθορισμό στόχου μηδενικών εκπομπών για οχήματα που πωλούνται μετά το 2035 - μια τεράστια μετατόπιση από την τρέχουσα πορεία των βιομηχανικών προτύπων που θα σηματοδοτεί επανάσταση για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι λεπτομέρειες προκάλεσαν άμεση αντίδραση από την πολιτικά ισχυρή γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία προειδοποιεί για τις προθέσεις της Επιτροπής εδώ και μήνες.
"Αυτό δεν θα σήμαινε μόνο το τέλος του κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά και το τέλος των υβριδικών plug-in", δήλωσε ο Hildegard Müller, επικεφαλής του λόμπι αυτοκινήτων VDA της Γερμανίας. Οι νέοι κανόνες θα τεθούν υπό ανανέωση των προτύπων μείωσης των εκπομπών αυτοκινήτων του μπλοκ, μέρος του σχεδίου Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών CO2 έως τα μέσα του αιώνα. Η Επιτροπή εξετάζει τον στόχο του 2030 του μπλοκ για να επιβάλει μείωση 60% στις εκπομπές αυτοκινήτων, σε σύγκριση με τον τρέχοντα στόχο μείωσης 37,5%. Μέχρι το 2035, αυτό θα αυξηθεί στο 100 τοις εκατό, δήλωσαν οι τρεις αξιωματούχοι. Εάν η πρόταση την ενσωματώσει στο τελικό κείμενο - που πρόκειται να δημοσιευθεί στις 14 Ιουλίου - τότε θα εξεταστεί από τις χώρες της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Είναι πιθανό να αντιταχθεί έντονα τόσο από τα λόμπι της βιομηχανίας όσο και από χώρες με οικονομίες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την παραδοσιακή αυτοκινητοβιομηχανία.
Οι προετοιμασμένοι και οι αιφνιδιασμένοι
Ενώ πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες αρχίζουν να παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων, μόνο η Volvo και η Volkswagen έχουν στρατηγικές για μετάβαση στο ηλεκτρικό έως το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με νέα μελέτη της μη κυβερνητικής οργάνωσης πράσινης κινητικότητας Transport & Environment. Οι γερμανοί αντίπαλοι της VW, Daimler και BMW, είναι από τους λιγότερο προετοιμασμένους να ρίξουν τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE).
Η βιομηχανία αναφέρει ότι τα σχέδια της Επιτροπής θα επιβάλουν μια γρήγορη μετάβαση σε αυτοκίνητα μπαταριών, χωρίς να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις. "Εάν χρειάζεστε ένα νέο αυτοκίνητο το 2036, δεν θα υπάρχει επιλογή", δήλωσε ο Sigrid de Vries, ο οποίος διευθύνει το λόμπι της βιομηχανίας εξαρτημάτων της ΕΕ CLEPA. «Το αυτοκίνητο θα έχει έναν ηλεκτρικό κινητήρα, ανεξάρτητα από το αν ταιριάζει στην ανάγκη ή όχι, είναι προσιτό ή όχι, ή εάν υπάρχει πράσινη ενέργεια και η υποδομή για να το φορτίσει ή όχι». Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων θέλουν η ΕΕ και οι χώρες μέλη να αυξήσουν δραματικά τις δαπάνες για σημεία φόρτισης για να καταστήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιο ελκυστικά.
«Μπορεί να είναι πάρα πολύ γρήγορο, καθώς δεν μπορούμε να δούμε πώς αυξάνεται ανάλογα η υποδομή φόρτισης», είπε ένας Γερμανός διαχειριστής αυτοκινήτων για το πιθανό σχέδιο της Επιτροπής. Όμως, με την αυξανόμενη ανησυχία για την αλλαγή του κλίματος, η Επιτροπή πιέζεται να αναλάβει ριζική δράση. «Αυξάνοντας περαιτέρω τους κανόνες εκπομπών, το καθιστά τόσο ελκυστικό για τους κατασκευαστές να αλλάζουν», δήλωσε ο επικεφαλής της Επιτροπής Πράσινης Συμφωνίας Frans Timmermans αυτήν την εβδομάδα. «Η συνέπεια αυτού είναι ότι τα ICE δύσκολα θα κατασκευαστούν πια». Σύμφωνα με την Πράσινη Συμφωνία, οι εκπομπές των μεταφορών υποτίθεται ότι θα μειωθούν κατά 90% έως το 2050. Σε ένδειξη του τρόπου με τον οποίο αλλάζουν οι προτεραιότητες, ο στόχος του 37,5% συμφωνήθηκε μόνο το 2018 μετά από έναν μακρύ και πικρό αγώνα.
Δεν είναι οριστική η πρόταση
Τα αυτοκίνητα έχουν έναν κύκλο 15 ετών για να καθαρίσουν παλαιότερα, πιο βρώμικα μοντέλα εκτός δρόμου, πράγμα που σημαίνει ότι το 2035 είναι η προθεσμία για τον τερματισμό των πωλήσεων για την επίτευξη του στόχου του 2050. Παρά τον συναγερμό των αυτοκινητοβιομηχανιών, δεν υπάρχει ακόμη τελική πρόταση της Επιτροπής για νέους στόχους μείωσης των εκπομπών και τα στοιχεία είναι ανοιχτά για αλλαγή πριν από την ημερομηνία δημοσίευσης της 14ης Ιουλίου.
Ο Maro Mar Šefčovič, αντιπρόεδρος της Επιτροπής που είναι υπεύθυνος για τη συμμαχία μπαταριών του μπλοκ, δήλωσε σε συνέντευξή του την Πέμπτη ότι αξιωματούχοι της Επιτροπής συζητούν ακόμη τα τελικά στοιχεία. Αλλά πρόσθεσε ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων με μπαταρία αυξάνονται γρήγορα, οπότε «κάτι που φαίνεται εξαιρετικά φιλόδοξο για το 2025, το 2030 και μετά μπορεί να μην είναι τόσο φιλόδοξο μόλις δούμε τι συμβαίνει στην αγορά». Είναι σαφές ότι υπάρχει αυξανόμενη πίεση για να απαλλαγούμε από αυτοκίνητα που τροφοδοτούνται από ορυκτά καύσιμα. Κατά τη σύνοδο κορυφής G7 του περασμένου Σαββατοκύριακου στην Κορνουάλη, οι Βρετανοί οικοδεσπότες ώθησαν τους ηγέτες να ορίσουν ημερομηνία για τον τερματισμό της παραγωγής βενζινοκίνητων και ντίζελ αυτοκινήτων τη δεκαετία του 2030. Αξιωματούχοι της ΕΕ δεν θα επιβεβαιώσουν εάν οι Βρυξέλλες υποστήριξαν επίσης τον στόχο κατά τη διάρκεια της συνάντησης. Το τελικό ανακοινωθέν της G7 ανέφερε μόνο μια δέσμευση «να επιταχύνει τη μετάβαση από τις νέες πωλήσεις αυτοκινήτων ντίζελ και βενζίνης».
Οι χώρες έχουν ήδη αρχίσει να κινούνται. Το Ηνωμένο Βασίλειο σκοπεύει να τερματίσει την πώληση αυτοκινήτων κινητήρα καύσης έως το 2030 και να συμπεριλάβει υβριδικά plug-in έως το 2035. Η Γαλλία έχει ορίσει ημερομηνία σταδιακής κατάργησης του 2040, αλλά υπάρχει πίεση για να το ανεβάσουμε. Πολλές πόλεις ετοιμάζονται επίσης να απαγορεύσουν τα συμβατικά αυτοκίνητα από τους δρόμους τους.