του Αλέξανδρου Μπαρότσι
Ένα στα τρία αυτοκίνητα το 2030 θα είναι ηλεκτρικό, σύμφωνα με τον υπ. Ενέργειας Κώστα Σκρέκα. Επαρκές το δίκτυο διανομής για την ηλεκτροκίνηση, διαβεβαιώνει ο επικεφαλής του ΔΕΔΔΗΕ Τάσος Μάνος. Ερχονται 9.000 νέα σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα, κατά την Γ.Γ. Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου.
Και όμως ο Κώστας Αχ. Καραμανλής θεωρεί ότι πρέπει να βρούμε κάποιον άλλον να κάνει τη δουλειά.
Τι έχει στο μυαλό του; Αγνωστο. Το μόνο βέβαιο είναι ότι χθες ο υπ. Μεταφορών, παρ’ ολίγο να δημιουργήσει διπλωματικό επεισόδιο.
«Καλός είναι ο ΔΕΔΔΗΕ, αλλά μπορεί να βοηθήσει να βάλουμε φορτιστές παντού; Εάν δεν μπορεί, πρέπει να βρούμε άλλους τρόπους και δεν σας κρύβω ότι επεξεργαζόμαστε και άλλους τρόπους», είπε σε μια αποστροφή της ομιλίας του στο 6ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης, ανάβοντας φωτιές.
Το γάντι σήκωσε πρώτος ο κ. Μάνος, λέγοντας ρητά ότι ακόμα και με τους ενισχυμένους στόχους του νέου ΕΣΕΚ, το δίκτυο δεν έχει κανένα πρόβλημα στο να σηκώσει τους φορτιστές που χρειάζονται για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης. Ακόμα και με τον αυξημένο στόχο του ΕΣΕΚ για 800.000 οχήματα, δεν τίθεται θέμα επάρκειας, μάλιστα είναι (το δίκτυο) σε θέση να καλύψει ακόμα και παραπάνω αριθμούς, ανέφερε ο επικεφαλής του διαχειριστή, τον οποίο είχε αδειάσει λίγο πριν, από το ίδιο βήμα, ο υπ. Μεταφορών.
Τη σκυτάλη πήρε ο Κ.Σκρέκας, ο οποίος έσβησε οριστικά τη φωτιά, αφενός στηρίζοντας τη διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ, λέγοντας ότι «φυσικά και μπορεί να υποστηρίξει την ανάγκη επέκτασης του δικτύου φόρτισης» και να ανταποκριθεί στις ανάγκες για χιλιάδες νέες συνδέσεις, καθώς έχουν αυξηθεί κατακόρυφα οι ετήσιες επενδύσεις. Από τα 150 εκατ έχουν φτάσει στα 200 εκατ. μέσα σε δύο χρόνια και θα φθάσουν στα 300 το 2024 και τα 500 εκατ. σε δύο χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία που επικαλέστηκε ο υπουργός, απαντώντας επί της ουσίας στον Κ. Αχ. Καραμανλή.
Τι είχε άραγε ο υπ. Μεταφορών στο μυαλό του; Ουδείς κατάλαβε. Το μόνο σίγουρο είναι ότι εκτός από τη διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ, η στάση του ενόχλησε και την ηγεσία του ΥΠΕΝ, που προσπαθούσε να καταλάβει τι μπορεί να υπονοεί ο Κ.Καραμανλής, θέτοντας θέμα παράλληλου Διαχειριστή ή κάποιας τρίτης λύσης, για την ανάπτυξη του δικτύου δημόσιων φορτιστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι σκόπιμα ή όχι, ο υπ. Μεταφορών άδειασε όχι μόνο τη διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ, αλλά και τον ίδιο τον Κ.Σκρέκα, αφήνοντας, με όσα είπε, την εντύπωση ότι ο συνάδελφός του αδυνατεί να φέρει σε πέρας το μεγαλεπήβολο έργο της ηλεκτροκίνησης.
«Η μεγάλη πρόκληση - και νομίζω ότι στη δεύτερη θητεία της η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα πρέπει να βρει λύση σε αυτό το κομμάτι - είναι τι κάνουμε με το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας του δικτύου. Δηλαδή κατά πόσον μπορούμε να βάλουμε φορτιστές παντού», ήταν τα λόγια του Κ.Καραμανλή.
Σημειωτέον ότι μόνο στην Αττική, οι υποσταθμοί του ΔΕΔΔΗΕ έχουν δυναμικότητα 7,2 GW με μέγιστη απαιτούμενη ισχύ 3,55 GW, άρα υπάρχει περιθώριο 51% στο δίκτυο διανομής. «Προγραμματίζουμε άλλο ένα γιγαβάτ στην Αττική για 45.000 επιπλέον φορτιστές. Είναι τεράστιοι αριθμοί», ανέφερε χθες, σαφώς ενοχλημένος, ο κ. Μάνος.
Δεν είναι η πρώτη φορά που η ηλεκτροκίνηση απειλεί να προκαλέσει βραχυκύκλωμα εντός κυβέρνησης. Η πάλη για το ποιός έχει την αρμοδιότητας για την ηλεκτροκίνηση, είχε τροφοδοτήσει το καλοκαίρι του 2020 μια σκληρή, πλην πολιτισμένη, κόντρα μεταξύ του τότε υπ. Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη, και του υπ. Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή. Λέγεται ότι ακόμα πιο σκληρή ήταν τότε η κόντρα σε δεύτερο επίπεδο, δηλαδή μεταξύ γενικών γραμματέων, διευθυντών και άλλων παραγόντων των δύο υπουργείων.