Την ένταξη της πράξης «Προμήθεια και εγκατάσταση δικτύου αγωγών για τη φόρτιση των 140 νέων ηλεκτρικών οχημάτων στα Αμαξοστάσια (Α/Σ) Αγ. Ι. Ρέντη, Αγ. Δημητρίου, Ρουφ και Αττικής, για την κάλυψη των αναγκών της Ο.ΣΥ. Α.Ε.» στο «Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΥΠΟΔΟΜΩΝ και ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ 2021-2025», ενέκρινε ο υπουργός Χρ. Σταϊκούρας. Επί της ουσίας, με αυτή την απόφαση, εγκρίνεται η χρηματοδότηση ύψους περίπου 9,86 εκατ. ευρώ «ώστε να μπαίνουν στην πρίζα» τα 140 «πράσινα» ηλεκτρικά λεωφορεία που πρόκειται να της παραδοθούν στο πλαίσιο του Διεθνούς Ανοικτού Δημόσιου Διαγωνισμού για την «Ανανέωση Στόλου Αστικών Οχημάτων, για τις μείζονες περιοχές της Αττικής και Θεσ/κης». Πρόκειται για το μεγαλύτερο μέρος από τα 250 λεωφορεία τα οποία θα έρθουν από την Άνοιξη του 2024 στην Αττική, καθώς τα υπόλοιπα 110 θα κινηθούν στη Θεσσαλονίκη.
Ποια είναι η πράξη
Ειδικότερα, η προτεινόμενη Πράξη αφορά την προμήθεια εξοπλισμού για την εγκατάσταση δικτύων διανομής ισχύος εντός 4 Α/Σ της Ο.ΣΥ. Α.Ε. και εγκατάσταση φορτιστών σε αυτά για την υποδοχή και λειτουργία των 140 ηλεκτρικών λεωφορείων που πρόκειται να της παραδοθούν στο πλαίσιο του Διεθνούς Ανοικτού Δημόσιου Διαγωνισμού για την «Ανανέωση Στόλου Αστικών Οχημάτων, για τις μείζονες περιοχές της Αττικής και Θεσ/κης». Έχουν ήδη εκπονηθεί οι μελέτες κυκλοφορίας οχημάτων στα Α/Σ, Η/Μ για τον υπό προμήθεια Η/Μ εξοπλισμό, στατικές Π/Μ για την εγκατάσταση αυτού.
Το έργο Προμήθειας και πλήρης εγκατάστασης περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, μεταλλικές σχάρες, καλώδια, αγωγούς, μετασχηματιστές ισχύος, μετά της Μονάδας Πυκνωτών σταθερής αντιστάθμισης, τυποποιημένη, 200 KVAR, μετά του ΓΠΧΤ Υποσταθμού και μετά του αυτ. συστήματος κατάσβεσης, με αερόλυμα και με την εγκατάσταση πυρανίχνευσης, υποσταθμούςς υποβιβασμού τάσης, δίδυμο Υποβρύxιο αντλητικό συγκρότημα Ομβρίων, φρεάτια έλξης και σύνδεσης υπογείων καλωδίων, στέγαστρα (οικίσκος) κάλυψης των φορτιστών, πλαστικό σωλήνς αποχετεύσεως από σκληρό P.V.C., 75 Πυροσβεστήρες διοξειδίου του άνθρακα, 5.400 πλάκες ΔΕΗ κατάλληλες για δίκτυο μέσης ή χαμηλής τάσης, 8 τεμ. προκατασκευασμένους οικίσκους μέσης τάσης (Μ.Τ.) για την παροχή του ΔΕΔΔΗΕ, τεμ. Βάσεις Υ/Σ τύπου compact από σκυρόδεμα, 17 τεμ. Βάσεις Pillar από σκυρόδεμα, 70 Βάσεις Φορτιστών από σκυρόδεμα, 8 τεμ. Βάσεις Οικίσκου ΔΕΔΔΗΕ και κανάλι από σκυρόδεμα, Pillar κ.α.
Ο γενικότερος σχεδιασμός
Ως γνωστόν, στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν δρομολογήσει την αγορά 250 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ως μέρος μιας ευρύτερης προμήθειας «πράσινων» σύγχρονων λεωφορείων. Όπως και πρόσφατα ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, «κατά την πρόσφατη επίσκεψη της πολιτικής ηγεσίας και των αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων του Υπουργείου στην Κίνα, στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Yutong International Holding, πραγματοποιήθηκε ο έλεγχος του πρότυπου λεωφορείου, επιβεβαιώθηκαν τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και διαπιστώθηκε η έναρξη της παραγωγής τους. Με την συγκεκριμένη προμήθεια επιτυγχάνουμε την έναρξη της διαδικασίας ανανέωσης του γερασμένου στόλου των λεωφορείων (μέσος όρος περίπου τα 19 έτη στην Ελλάδα, με μέσο ευρωπαϊκό όρο τα 13 έτη), την συμμόρφωση στην κοινοτική οδηγία (33%/47% νέων αστικών λεωφορείων να είναι «καθαρά» έως το 2025/2030), την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, χάρη στις σύγχρονες προδιαγραφές τους, τη δραστική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος». Πάντως, κατά τον ίδιον, «καλούμαστε να λύσουμε μία δύσκολη άσκηση, πρωτόγνωρη στα ελληνικά χρονικά, και να αντιμετωπίσουμε μία σειρά από σημαντικές, αλλά όχι ανυπέρβλητες προκλήσεις, όπως είναι: η έλλειψη αδειοδότησης των κτιρίων στα αμαξοστάσια που θα φιλοξενήσουν τα νέα οχήματα, οι περίπλοκες ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις που απαιτούν χρονοβόρες εργασίες και πρόσθετες παρεμβάσεις, η ανάγκη της ουσιαστικής συμβολής του ΔΕΔΔΗΕ στην αναβάθμιση του δικτύου, η εγκατάσταση του αναγκαίου εξοπλισμού φόρτισης, η εκπαίδευση των εργαζομένων, ώστε να προσαρμοστούν και να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες, ο καθορισμός ειδικών δρομολογίων, λαμβάνοντας υπόψη την αυτονομία των ηλεκτρικών λεωφορείων (άνω των 180 χλμ.). Συνεπώς, απαιτείται συστηματική, μεθοδική και υπεύθυνη εργασία, όπως γίνεται τους τελευταίους μήνες, ώστε η χώρα μας να υποδεχθεί τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία τον Απρίλιο του 2024».
Σχετικά με το κόστος της προμήθειας, η υφυπουργός κα Χριστίνα Αλεξοπούλου προ ημερών παρείχε λεπτομερείς εξηγήσεις αναδεικνύοντας το ευνοϊκό πλαίσιο της σύμβασης για την χώρα. Ειδικότερα, η Υφυπουργός Μεταφορών διευκρίνισε ότι το κόστος για κάθε ηλεκτροκίνητο λεωφορείο, εκτιμάται περίπου στα 440.000 ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσθετες εγγυήσεις που υπερκαλύπτουν μια περίοδο έως 85 μήνες για τα οχήματα, 99 μήνες για τους συσσωρευτές ανά όχημα και 145 μήνες – πάνω από 12 χρόνια – για τους φορτιστές. Στην τιμή αυτή συμπεριλαμβάνεται και το κόστος εκτελωνισμού, η προμήθεια του φορτιστή, εγγυημένη αντισκωριακή προστασία 18 ετών, περιβαλλοντικοί φόροι για ελαστικά και συσσωρευτές, κόστος μεταφοράς και ασφάλισης των οχημάτων για μέχρι και 45 ημέρες μετά από την άφιξή τους στους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης. Επεσήμανε μάλιστα ότι η τιμή διάθεσης ενός τυπικού (μήκους 12μ) ηλεκτρικού λεωφορείου αστικού κύκλου σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αυτή τη στιγμή υπολογίζεται στα 480.000 - 700.000 ευρώ. Σημείωσε επίσης πως η προμήθεια των 250 ηλεκτρικών λεωφορείων καλύπτεται στο σύνολό της από το Ταμείο Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης.
O συνολικός σχεδιασμός προβλέπει την προμήθεια 1.300 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας έως το τέλος της τετραετίας. Υλοποιείται ήδη η ανανέωση του υφιστάμενου γερασμένου στόλου, με την προμήθεια 650 νέων οχημάτων μηδενικών ρύπων, ηλεκτρικών και φυσικού αερίου, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα πρώτα 250 λεωφορεία αναμένεται να κυκλοφορήσουν τέλος Απριλίου του 2024. Επίσης δρομολογήθηκαν οι διαδικασίες για την δεύτερη φάση του διαγωνισμού προμήθειας επιπλέον 650 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας όπως σχετικά πρόσφατα είχε αναφέρει το insider.gr. Ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 1ο εξάμηνο του 2024.
Πηγή: insider.gr