Τα πάνω κάτω φέρνει η ηλεκτροκίνηση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, με αναλυτές να προβλέπουν ότι την επόμενη δεκαετία θα μειωθεί σημαντικά η κατανάλωση πετρελαίου για τις οδικές μεταφορές, ενώ ήδη ένα στα πέντε αυτοκίνητα που πωλούνται φέτος είναι ηλεκτρικό.
Σύμφωνα με νέα έκθεση του Διεθνούς οργανισμού ενέργειας, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρόκειται να παραμείνουν εύρωστες το 2024, φτάνοντας περίπου τα 17 εκατομμύρια μέχρι το τέλος του έτους. Το πρώτο τρίμηνο, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά περίπου 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πουλήθηκαν παγκοσμίως τους πρώτους τρεις μήνες του τρέχοντος έτους είναι περίπου ισοδύναμος με τον αριθμό που πουλήθηκαν όλο το 2020.
Η μεγαλύτερη αγορά
Το 2024, οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα προβλέπεται να εκτιναχθούν σε περίπου 10 εκατομμύρια, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 45% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων στη χώρα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, περίπου ένα στα εννέα αυτοκίνητα που πωλούνται προβλέπεται να είναι ηλεκτρικά – ενώ στην Ευρώπη, παρά τις γενικά αδύναμες προοπτικές για τις πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων και τη σταδιακή κατάργηση των επιδοτήσεων σε ορισμένες χώρες, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν περίπου ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που πουλήθηκαν.
Αυτή η ανάπτυξη βασίζεται σε ένα ρεκόρ το 2023. Πέρυσι, οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 35% σε σχεδόν 14 εκατομμύρια. Ενώ η ζήτηση παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό συγκεντρωμένη στην Κίνα, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, η ανάπτυξη επιταχύνθηκε επίσης σε ορισμένες αναδυόμενες αγορές όπως το Βιετνάμ και η Ταϊλάνδη, όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 15% και το 10% αντίστοιχα, όλων των αυτοκινήτων που πουλήθηκαν.
Οι ουσιαστικές επενδύσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων, η συνεχής υποστήριξη πολιτικής και οι μειώσεις στην τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων και των μπαταριών τους αναμένεται να επιφέρουν ακόμη πιο σημαντικές αλλαγές τα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα με την έρευνα και βάσει των σημερινών ρυθμίσεων πολιτικής, κάθε αυτοκίνητο που πωλείται παγκοσμίως θα είναι ηλεκτρικό έως το 2035. Εν τω μεταξύ, εάν οι ανακοινωθείσες δεσμεύσεις των χωρών για την ενέργεια και το κλίμα εκπληρωθούν πλήρως και έγκαιρα, δύο στα τρία αυτοκίνητα που πωλούνται θα είναι ηλεκτρικά έως το 2035.
«Αντί να μειώνεται, η παγκόσμια επανάσταση της ηλεκτροκίνησης φαίνεται να προετοιμάζεται για μια νέα φάση ανάπτυξης. Το κύμα επενδύσεων στην κατασκευή μπαταριών υποδηλώνει ότι η αλυσίδα εφοδιασμού ηλεκτροκίνητων προχωρά για να ανταποκριθεί στα φιλόδοξα σχέδια των αυτοκινητοβιομηχανιών για επέκταση», τόνισε ο ο Εκτελεστικός Διευθυντής του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας Fatih Birol.
Η έκθεση διαπιστώνει ότι οι κατασκευαστές έχουν κάνει σημαντικά βήματα για να ανταποκριθούν στις ενισχυμένες φιλοδοξίες των κυβερνήσεων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μεταξύ άλλων με την ανάληψη σημαντικών οικονομικών δεσμεύσεων. Χάρη στα υψηλά επίπεδα επενδύσεων τα τελευταία πέντε χρόνια, η παγκόσμια ικανότητα παραγωγής μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα βρίσκεται σε καλή θέση ώστε να συμβαδίζει με τη ζήτηση, παρόλο που αυξάνεται απότομα την επόμενη δεκαετία. Ο ρυθμός της μετάβασης στα ηλεκτρικά οχήματα μπορεί να μην είναι συνεπής και θα εξαρτάται από την προσιτή τιμή, τονίζει η έκθεση.
Στην Κίνα, περισσότερο από το 60% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που πωλήθηκαν το 2023 ήταν ήδη λιγότερο ακριβά από τα συμβατικά τους αντίστοιχα. Ωστόσο, στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, οι τιμές αγοράς για αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης παρέμειναν φθηνότερες κατά μέσο όρο, αν και ο εντεινόμενος ανταγωνισμός στην αγορά και η βελτίωση των τεχνολογιών μπαταριών αναμένεται να μειώσουν τις τιμές τα επόμενα χρόνια.