Μενού Ροή
Ισχυρή πτώση σε ΕΛΠΕ και Motor Oil, λόγω φορολόγησης των (υπερ)κερδών

Αίφνης αλλαγμένο φαντάζει το σκηνικό του μετοχικού «ζυγίσματος» των δύο μεγάλων διυλιστηρίων της χώρας, ΕΛΠΕ και Motor Oil, μετά την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για φόρο στα κέρδη των ενεργειακών εταιρειών για τη χρήση του 2022, που πρώτο αποκάλυψε το energymag.gr. Οι δύο μετοχές δέχτηκαν σημαντικές πιέσεις στη χθεσινή συνεδρίαση χάνοντας άνω του 4% της αξίας τους, ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται η σημερινή αντίδραση της αγοράς, με φόντο αυτή την εξέλιξη.

Η μετοχή των Ελληνικών Πετρελαίων υποχώρησε χθες κατά 4,78% κλείνοντας στα 6,57 ευρώ, ενώ η μετοχή της Motor Oil έκλεισε με πτώση 4,23% στα 17,20 ευρώ.

Η Επιτροπή θα προτείνει στα 27 κράτη μέλη του μπλοκ να επιβάλουν μια «έκτακτη και προσωρινή» εισφορά στις εταιρείες πετρελαίου, φυσικού αερίου, άνθρακα και των διυλιστηρίων με βάση τα φορολογητέα πλεονάζοντα κέρδη τους που πραγματοποιήθηκαν το οικονομικό έτος 2022. Τα μέτρα θα πρέπει να υπογραφούν απ’ όλα τα μέλη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Σημειώνεται ότι πρόσφατα η Κομισιόν πρότεινε «Συνεισφορά αλληλεγγύης» μέσω κόφτη στα υπερκέρδη των εταιρειών ορυκτών καυσίμων, χωρίς να γίνει κάποια αναφορά στα διυλιστήρια. Υπενθυμίζεται ότι το μέσο κέρδος των δύο εταιρειών την τελευταία τριετία πριν την κρίση δεν ξεπερνούσε τα 6-7 δολάρια το βαρέλι. Φέτος ωστόσο έχουν εκτοξευτεί στα 21-26 δολάρια το βαρέλι. Σύμφωνα με τις ενημερώσεις των δύο εταιρειών προς τους αναλυτές για το σύνολο του έτους οι ρυθμοί δεν θα είναι σαν του πρώτου εξαμήνου, αλλά η χρονιά θα καταγράψει ιστορικά υψηλά.

Φαίνεται λοιπόν πως και η ελληνική κυβέρνηση προσανατολίζεται να συνεισφέρουν και αυτοί οι όμιλοι στην προσπάθεια μείωσης του κόστους ενέργειας και προτείνεται η συμμετοχή τους με μια εισφορά αλληλεγγύης η οποία θα κινείται ενδεχομένως στην περιοχή του 30% των υπερκερδών. Το ερώτημα είναι αν η φορολόγηση θα αφορά μόνο τα εγχώρια κέρδη ή και αυτά από τις επανεξαγωγές πετρελαίου που φτάνουν το 58% για τα ΕΛΠΕ και το 80% για την Motor Oil.

ΕΛΠΕ

Θυμίζουμε πως ο όμιλος Ελληνικά Πετρέλαια παρουσίασε το καλύτερο εξάμηνο της ιστορίας του, πετυχαίνοντας μια εκκωφαντική επίδοση ειδικά στο 2ο τρίμηνο του 2022, με επιδόσεις – ρεκόρ, που ίσως καμιά άλλη εισηγμένη έως τώρα δεν έχει παρουσιάσει σε ένα τρίμηνο. Ωφελημένος από το ξεχωριστό timing όπου η διύλιση κινήθηκε σε ιστορικά υψηλά, ο όμιλος είχε παραγωγή μετρητών κοντά στο μισό δισ. ευρώ σε ένα τρίμηνο, μια επίδοση που δε φαίνεται να έχει προηγούμενο στο ελληνικό χρηματιστήριο.

Σε επίπεδο 6μήνου, η καθαρή κερδοφορία ανήλθε στα 371 εκατ. ευρώ, μόλις 1 εκατ. ευρώ χαμηλότερα από τα 372 εκατ. ευρώ καθαρής κερδοφορίας που ο όμιλος είχε παρουσιάσει στο σύνολο της χρήσης του 2017, που ήταν και η ιστορικά καλύτερη έως τώρα από την ίδρυση της εταιρείας. Μια επίδοση που δείχνει ότι φέτος θα σπάσουν τα… κοντέρ, έστω και αν το 2ο εξάμηνο δε θα είναι το ίδιο ευνοϊκό σε περιθώρια διύλισης και άλλες παραμέτρους όσο το πρώτο.

Η διύλιση σε μόλις ένα τρίμηνο έφερε κέρδη 467 εκατ. ευρώ με το περιθώριο διύλισης να εκτοξεύεται στα 26,5 δολάρια ανά βαρέλι. Αξίζει να σημειωθεί, πως τα διυλιστήρια σε Ελευσίνα και Ασπρόπυργο δε λειτούργησαν στο 100% της δυναμικότητάς τους στο δεύτερο τρίμηνο λόγω της προγραμματισμένης συντήρησής τους, κάτι που στέρησε από τον όμιλο επιπλέον κέρδη 164 εκατ. ευρώ. Ένα άλλο θετικό στοιχείο ήταν το γεγονός ότι ο δανεισμός έπεσε κάτω από τα 2 δισ. ευρώ στο τέλος 6μήνου.

Motor Oil

Οι ίδιοι περίπου λόγοι που οδήγησαν τον όμιλο Ελληνικά Πετρέλαια στο ιστορικά καλύτερο 6μηνο της ιστορίας τους οδήγησαν και τον όμιλο Motor Oil σε νέο ρεκόρ όλων των εποχών, σπάζοντας τα κοντέρ και βάζοντας παρακαταθήκη για μια μεγάλη επίδοση στο σύνολο του έτους.

Ιστορικά ευνοϊκό timing για τα διυλιστήρια όπου η διύλιση κινήθηκε σε ιστορικά υψηλά, ευνοϊκή διεθνής συναλλαγματική ισοτιμία, τεράστια ζήτηση για καύσιμα από αεροπορική βιομηχανία λόγω και της εξαιρετικής πορείας του τουρισμού, αλλά και ζήτηση από επιχειρήσεις και ιδιώτες, έφεραν μια μεγάλη επίδοση.

Τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 686 εκατ. ευρώ από 121 εκατ. ευρώ πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση 465,91% σε ετήσια βάση, ενώ τα προσαρμοσμένα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 503 εκατ. ευρώ από 60 εκατ. ευρώ πέρυσι.

Ο κύκλος εργασιών στο πρώτο εξάμηνο του 2022 ανήλθε στα 7,9 δισ. ευρώ έναντι 4,156 δισ. ευρώ που ήταν ο τζίρος το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Δηλαδή το φετινό εξάμηνο είχε κύκλο εργασιών 3,74 δισ. ευρώ περισσότερο, ήτοι 90,06% αυξημένο έναντι της περυσινής επίδοσης.

Εξυπακούεται ότι με τέτοιο εξάμηνο, ο συνολικός κύκλος εργασιών του ομίλου Motor Oil μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 15-16 δισ. ευρώ στο σύνολο του έτους, μια… εκκωφαντική και άνευ προηγουμένου (ίσως και για τον ίδιο τον όμιλο) επίδοση. Γιατί οι συνθήκες δε σημαίνει ότι δύνανται να διατηρηθούν ίδιες.

Τα κέρδη EBITDA μαζί με την αποτίμηση των αποθεμάτων στο πρώτο εξάμηνο ανήλθαν σε 932 εκατ. ευρώ έναντι 251 εκατ. το 2021, σημειώνοντας αύξηση 271,58%, ενώ τα προσαρμοσμένα EBITDA στα 698 εκατ. ευρώ από 173 εκατ. ευρώ το 2021.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας