Με μια σειρά από τέσσερις δράσεις που καταγράφονται στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού η κυβέρνηση επιχειρεί να ‘στήσει’ αναχώματα στην οικονομία έναντι της κλιματικής κρίσης. Όπως αναφέρει στο Προσχέδιο, “την τελευταία τριετία η παγκόσμια οικονομία αντιμετώπισε επάλληλες κρίσεις, λόγω αλληλοσυνδεόμενων αναταραχών σε οικονομικό, κλιματικό και γεωπολιτικό επίπεδο. Παρά τα σημάδια ανάκαμψης, το διεθνές οικονομικό περιβάλλον εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από αυξημένη αβεβαιότητα, οφειλόμενη τόσο σε βραχυπρόθεσμους παράγοντες, όπως οι συσταλτικές νομισματικές πολιτικές και ο περιορισμός της δημοσιονομικής στήριξης διεθνώς μετά την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, όσο και σε γεωπολιτικούς και άλλους παράγοντες, όπως οι επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία, οι πρόσφατες γεωπολιτικές εντάσεις στη Μέση Ανατολή και οι σημαντικές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής.
Οι διαδοχικές αυτές κρίσεις, οι οποίες επιδρούν αρνητικά στην οικονομική δραστηριότητα και στις προσδοκίες ανάκαμψης διεθνώς, καθώς και η παρατηρούμενη αποκλιμάκωση του ρυθμού αύξησης του επιπέδου των τιμών, έχουν σε μεγάλο βαθμό ως αποτέλεσμα τον προσανατολισμό των κεντρικών τραπεζών προς τη σταδιακή χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής κατά τη διάρκεια του 2024.”
Έτσι όπως αναφέρει το οικονομικό επιτελείο, εκτός από τις παρεμβάσεις με σκοπό την ενίσχυση του εισοδήματος και την αντιμετώπιση του δημογραφικού και του στεγαστικού προβλήματος, προωθούνται “πλήθος παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση των οικονομικών επιπτώσεων από τις φυσικές καταστροφές, οι οποίες έχουν ενταθεί τα τελευταία χρόνια λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Οι κυριότερες παρεμβάσεις είναι οι εξής:
αύξηση από το 2025 του ποσοστού μείωσης του ΕΝΦΙΑ από 10% σε 20% για κατοικίες φυσικών προσώπων που ασφαλίζονται για φυσικές καταστροφές με φορολογητέα αξία έως 500.000 ευρώ. Οι κατοικίες με φορολογητέα αξία άνω των 500.000 ευρώ συνεχίζουν να έχουν έκπτωση 10%, όπως ίσχυε από 01.01.2024, χωρίς ωστόσο να αποζημιώνονται σε περίπτωση φυσικής καταστροφής μετά την 01.6.2025,
αύξηση από 01.01.2025 του τέλους ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση, η οποία κυμαίνεται από 0,5 ευρώ έως 5 ευρώ, αναλόγως της κατηγορίας των ξενοδοχείων και καταλυμάτων, κατά τους μήνες από Απρίλιο έως Οκτώβριο και επέκταση κατά έναν μήνα (Μάρτιο) της περιόδου εφαρμογής του χαμηλού τέλους. Το ετήσιο όφελος από την εν λόγω μεταβολή υπολογίζεται σε 203 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι από το 2024 και εφεξής προβλέπονται πόροι ύψους 600 εκατ. ευρώ ετησίως στο Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για το Πρόγραμμα Φυσικών Καταστροφών, οι οποίοι χρηματοδοτούνται εν μέρει από το τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση και χρησιμοποιούνται τόσο για την αποκατάσταση των πληγέντων μέσω της κρατικής αρωγής όσο και για σημαντικά έργα υποδομών στο πλαίσιο της πρόληψης και της αποκατάστασης των επιπτώσεων των φυσικών καταστροφών,
υποχρέωση ασφάλισης για φυσικές καταστροφές: (α) από 01.6.2025, των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών άνω των 500.000 ευρώ και (β) από 01.01.2025, των οχημάτων ιδιωτικής και επαγγελματικής χρήσης, με την ανανέωση ή τη σύναψη νέου ασφαλιστήριου συμβολαίου και
συνέχιση της συμβασιοποίησης σχεδόν του συνόλου των έργων του ΑΙΓΙΣ, ύψους 2,1 δισ. ευρώ και υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους των προγραμμάτων Anti-nero I και ΙΙ καθώς και του προγράμματος προστασίας δασών Anti-nero III, συνολικού ύψους 400 εκατ. ευρώ περίπου.
Τέλος, συνεχίζεται η καταβολή των αποζημιώσεων για την αποκατάσταση των φυσικών καταστροφών που προκάλεσε η πλημμύρα “Daniel” στη Θεσσαλία, με διάθεση ποσού άνω των 600 εκατ. ευρώ εντός του τελευταίου τριμήνου του 2023 και κατά τη διάρκεια του 2024, μέσω της κρατικής αρωγής και του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ), ενώ επιταχύνονται περαιτέρω οι πληρωμές στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής. Επιπροσθέτως, χρηματοδοτούνται από το ΠΔΕ και το ΤΑΑ έργα υποδομών στη Θεσσαλία σχετιζόμενα με το οδικό δίκτυο και τον σιδηρόδρομο, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, ενώ προβλέπεται νέο πρόγραμμα έργων ορεινής υδρονομίας, με προϋπολογισμό ύψους 200 εκατ. ευρώ από το ΠΔΕ του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Τα ανωτέρω είναι συμπληρωματικά των έργων που υλοποιούν οι ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού καθώς και των λοιπών σχετικών έργων που προβλέπονται στο ΠΔΕ” αναφέρει το Προσχέδιο.